تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸

کودهای شیمیایی به محیط ‌زیست آسیب می‌رسانند و بهتر است برای مصرف خانگی به سراغ کودهای طبیعی رفت. در این مطلب چند روش ساده برای تهیه کود خانگی با مواد طبیعی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی آموزش داده شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، بهره‌وری از مواد طبیعی برای تقویت رشد گیاهان یکی از عواملی است که همیشه باید آنها را مد نظر داشت. آبیاری پیوسته نمی‌تواند به‌تنهایی مواد مورد نیاز آنها را تامین کند، از همین رو باید از کود و مواد تغذیه‌کننده برای رشد و پایداری آنها استفاده کرد. تهیه کود خانگی به منظور تغذیه گیاهان یکی از بهترین روش‌هایی است که سلامت گیاهان را تضمین می‌کند.

اگر قصد دارید از مواد طبیعی برای کوددهی به گیاهتان استفاده کنید، در ابتدا باید طرز تهیه کود طبیعی را فرا بگیرید و پس از استفاده از این ترکیبات سالم فکرتان آسوده خواهد شد که دیگر در معرض خطر مواد شیمیایی سمی قرار ندارید و از طرفی نیز نیازی به پرداخت هزینه اضافی به منظور خرید کود نخواهید داشت. بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی با استفاده از مواد طبیعی که اکنون نیز در خانه‌تان یافت می‌شود، کود خانگی تهیه کنید. بعد از استفاده از این کودهای طبیعی متوجه می‌شوید که این گیاهان سبزرنگ زندگی سالم‌تر و قوی‌تری نسبت به گذشته دارند. در ادامه چند نکته در مورد باغبانی و تهیه کودهای خانگی ارائه شده است.

۱- کود طبیعی پوست موز

موز و پوست آن سرشار از میزان بالایی پتاسیم است. این ماده معدنی برای افزایش و تقویت رشد گیاهان و گل دادن بسیار عالی است. علاوه بر این، پس از افزودن این ماده معدنی به خاک گیاه، به‌راحتی جذب می‌شود. موز حاوی مقدار زیادی فسفر نیز است. در نتیجه پوست موز گیاهان را به‌خوبی تقویت می‌کند و سبب بهبود فرایند فتوسنتز می‌شود. این کود خانگی کاملا با محیط‌ زیست سازگار است.

  • روش تهیه

ابتدا پوست موز را به صورت نگینی خرد کنید و درون یک قابلمه بریزد. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید، به اندازه‌ای که پوست موز را کاملا بپوشاند. قابلمه را روی اجاق‌گاز قرار دهید و مواد را برای مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. بگذارید قابلمه کاملا سرد شود و سپس مواد را از صافی رد کنید. تقریبا اندازه دوبرابر ماده به دست آمده، آب به آن اضافه کنید تا کود مایع رقیق شود. در نهایت می‌توانید این کود را به خاک گلدانتان اضافه کنید. علاوه بر این می‌توانید پوست موز را خشک کنید و سپس پودر حاصل از آن را به عنوان کود گیاهی استفاده کنید.

۲- کود دوغاب گزنه

دوغاب گزنه در واقع یک عصاره محرک زیستی تخمیر شده است که سبب رشد، استحکام و تقویت گیاه می‌شود و مقاومت طبیعی آن را بالا می‌برد. دوغاب گیاه گزنه به طور ویژه‌ای مواد غذایی فراوانی را به محصولات زراعی اضافه می‌کند. این ماده می‌تواند کل نیتروژن مورد نیاز گیاه برای رشد کافی آن فراهم آورد. علاوه بر این به عنوان آفت‌کش و قارچ‌کش بسیار عالی عمل می‌کند.

  • روش تهیه

 ابتدا به اندازه نیم کیلوگرم گیاه گزنه را در یک ظرف قرار دهید و ریشه‌های گزنه را نیز جدا کنید. سپس گیاه را به تکه‌های کوچک خرد کنید و برای چند ساعت درون آب بدون کلر به اندازه ۳ گالن قرار دهید. در نهایت آب را از صافی رد کنید و به گیاه بدهید.

۳- کود حاصل از قهوه مصرف شده

بعد از تهیه یک فنجان قهوه برای خودتان، تفاله آن را دور نریزید و آنها را درون یک ظرف جمع کنید. آیا می‌دانستید که از این قهوه مصرف شده می‌توانید برای بارور کردن گیاه استفاده کنید؟ در واقع تفاله قهوه یک کود طبیعی فوق‌العاده است و برای گیاهانی مناسب است که به خاک اسیدی نیاز دارند.

  • روش تهیه

در ابتدا یک پیمانه (۶ فنجان) تفاله قهوه را به همراه ۳ لیتر آب درون یک سطل یا طرف بریزید. سپس به مدت ۲ تا ۳ روز صبر کنید. در نهایت می‌توانید از این ترکیب در اطراف گیاه و درون خاک گلدان استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقدار کمی از تفاله قهوه‌تان را به گلدان اضافه کنید. با وجود این، باید مراقب باشید که حجم زیادی را اضافه نکنید، زیرا زیاده‌روی در این امر سبب اسیدی شدن خاک می‌شود و این ممکن است برای گیاه مضر باشد.

۴- کود پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ یکی از مواد طبیعی ایده‌آل و سرشار از مواد معدنی است که می‌تواند به عنوان کود برای گیاهان خانگی مورد استفاده قرار گیرد. پوست تخم مرغ از پوسیده شدن گیاه نیز جلوگیری می‌کند. مقدار کلسیم بالای موجود در پوست تخم مرغ تقریبا برای هر گیاهی مناسب است.

  • طرز تهیه

اجازه دهید پوست تخم مرغ کاملا خشک شود. سپس آنها را خرد و پودر کنید. در نهایت می‌توانید این پودر را روی سطح خاک گلدان بریزید.

۵- کود خاکستر چوب

استفاده از خاکستر چوب به عنوان کود طبیعی، باعث بلوغ گیاهان به‌خصوص در درختان میوه می‌شود. همچنین این ماده یک آفت‌کش بی‌نظیر به حساب می‌آید، اما استفاده از آن برای افزایش pH خاک توصیه نمی‌شود. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که خاکستر چوب را باید از چوب‌هایی انتخاب کنید که محافظت شده نیستند. بهتر است اطمینان یابید که آنها حاوی مواد شیمیایی نظیر لاک‌ها و مواد سنگین نباشند.

  • طرز تهیه

برای تهیه این کود طبیعی خانگی باید به‌سادگی خاکستر چوب را با آب رقیق به خاک اضافه کنید. علاوه بر این می‌توانید یک ساقه یا شاخه جدا شده را با لایه نازکی از خاکستر چوب بپوشانید و سپس درون خاک باغچه دفن کنید. استفاده از چنین کودهای طبیعی به شما کمک می‌کند تا دیگر در استفاده از محصولات شیمیایی که در برخی مواقع می‌توانند بسیار سمی و خطرناک باشند، جلوگیری می‌کنید. کودهای شیمیایی جذب محصولات خوراکی گیاهی و در صورت استفاده وارد بدن مصرف‌کنندگان می‌شوند.