همشهری‌آنلاین: بهای طلا در بازارهای جهانی به رقم بی‌سابقه هر اونس یک هزار دلار رسید.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ جنیفر وست هوگان، خبرنگار این شبکه گفت در حالی که بیست درصد تمامی طلای جهان در ذخایر شمش دولت‌های مختلف نگهداری می‌شود، بیشترین طلای جهان در بانک مرکزی امریکا در منطقه منهتن در نیویورک ذخیره شده است. این بانک نه تنها ذخایر دولتی طلای آمریکا را نگهداری می‌کند، بلکه برای دیگر کشورها نیز مقادیر زیادی طلا به ارزش میلیاردها دلار ذخیره می‌نماید.
این شبکه افزود امریکا بیش از 8130 تن طلا در اختیار دارد که تقریباً دو و نیم برابر ذخایر 3417  تنی آلمان است که از این نظر در رده دوم است.

صندوق جهانی پول با در اختیار داشتن ذخایر طلا بالغ بر 3217 تن، در رده سوم دارندگان ذخایر طلا در جهان قرار دارد. فرانسه و ایتالیا در رده های چهارم و پنجم قرار دارند.
این شبکه افزود در سال های اخیر ذخایر طلای کشور انگلیس به شدت کاهش یافته است، زیرا دولت این کشور در میان سال های 1999 و 2002 میلادی مقادیر زیادی از ذخیره طلای این کشور را به فروش رساند، در حالی که بهای طلا اکنون بسیار بالاتر از آن زمان است.
این گزارش افزود یکی دیگر از دارندگان بزرگ طلا در جهان صندوق های سرمایه گذاری طلا می باشند که روی هم رفته از کشور انگلیس بیشتر شمش طلا در اختیار دارند و از همین ذخایر عظیم طلا و نفوذ خود برای بالاتر بردن بهای طلا در بازارهای جهانی استفاده می‌کنند.
گزارشگر این شبکه افزود در حال حاضر با توجه به مشکلات اعتباری و اقتصادی در جهان و نوسانات بازار بورس، سرمایه گذاران به خرید سهام و اوراق بهادار کم تر علاقه نشان می‌دهند و طبعاً به سوی طلا تمایل پیدا می‌کنند که به نوبه خود باعث افزایش بیش از پیش بهای این فلز گران قیمت می‌شود. وی اضافه کرد این در حالی است که صندوق‌ها مستقل سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که دارای نقدینگی سرشارند، هنوز به صورت فعال به سرمایه‌گذاری برای خرید طلا رو نیاروده‌اند. اگر این صندوق‌های مستقل وارد بازار طلا شوند، در آینده‌ای نه چندان دور، قیمت یک هزار دلار برای هر اونس طلا بسیار اندک به نظر خواهد آمد