چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

اگر سری به بازار طلا زده باشید حتما متوجه شده‌اید که بازار سکه در اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروزی تقریباً به کما رفت و خریداران و فروشندگان ترجیح دادند برای معامله فعلا دست نگهدارند و منتظر روشن شدن قیمت‌ها باشند.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اعلام وضعیت ساکت و ساکن در بازار طلا و سکه به همشهری گفت: در اولین روز کاری تقریبا هیچ دادوستدی انجام نشد چون فروشندگان رضایت چندانی به فروش سکه و طلا که پیشتر با قیمت بالاتر خریده بودند نداشتند. علاوه بر این در پی کاهش قیمت جهانی طلا همزمان با تعطیلات نوروزی سکه و طلا قیمت مشخصی در بازار نداشت.

به گفته کشتی‌آرای به علت کاهش قیمت نفت، تقویت ارزش دلار و عرضه بیش از حد، قیمت طلا ۲۹ اسفند در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت و طی ۲ هفته ۱۰۳۱ دلار به ازای هر اونس به ۸۸۰ دلار و ۷۰سنت رسید. به عبارت دیگر در کمتر از ۱۴ روز قیمت طلا تقریبا ۱۵۰ دلار کاهش را تجربه کرد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: همزمانی روند کاهش قیمت جهانی با تعطیلات نوروزی باعث شده سکه و طلا فعلا قیمت مشخصی نداشته باشد در نتیجه فعالان بازار تصمیم گرفته‌اند برای آغاز معاملات منتظر روزهای آینده بمانند.

کشتی‌آرای گفت:  در ۱۳ روز آغاز سال هم صرافان و طلا فروش‌ها صرفا به فروش سکه تمایل داشتند و اقدام به خرید نمی‌کردند چون انتظار داشتند و تخمین می‌زدند که در روزهای آتی با توجه به کاهش جهانی قیمت طلا، قیمت در بازارهای داخلی هم به صورت محسوسی کاهش پیدا کند.

به گفته او در آخرین روز سال ۸۶ هر سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید به ترتیب ۲۷۰ و ۲۳۴ هزار تومان قیمت داشت و قیمت نیم و ربع سکه هم به ۱۱۷ و ۶۴هزار تومان رسیده بود. علاوه بر این، هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۲۲هزار و 650تومان فروش می‌رفت.

کشتی آرای افزود: باتوجه به قیمت‌های جهانی، قیمت هر سکه بهار آزادی اصولا در روز چهارشنبه باید به ۲۰۸ هزارتومان می‌رسید و نیم و ربع سکه هم به قیمت 106 و 54 هزار تومان معامله می‌شد؛ اما باتوجه به توقف معاملات، شنیده‌ها از بازار حاکی‌است که در اولین روزکاری پس از تعطیلات قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم نامشخص بوده و قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید هم به ۲۱۸ هزارتومان رسیده است.

او خاطر نشان کرد: در همین روز نیم و ربع سکه بهار آزادی هم به ترتیب ۱۱۲ و ۵۷ هزارتومان قیمت داشته است.

در چنین شرایطی ظاهرا بانک کارگشایی هم برای اعلام قیمت سکه منتظر آغاز معاملات در بازار است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اعلام نشدن قیمت جدید سکه از سوی بانک کارگشایی،‌تصریح کرد: بانک کارگشایی ۳ درصد کمتر از قیمت روز در بازار می‌فروشد، در نتیجه باتوجه به توقف معاملات در بازار این بانک هم برای اعلام قیمت جدید در انتظار است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد روز پنجشنبه ۱۵ فروردین هم بازار طلا و سکه روز بی‌رونقی را سپری کند و فعالان بازار منتظر‌ آغاز هفته جدید و اعلام قیمت‌های جدید باشند.

کد خبر 47498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز