به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ملویلهاوس بوکز، نتایج تحقیقات انجامشده نشان از تفاوتهای تعجبانگیز و غیرتعجبانگیز میان کودکانی دارد که صاحب کتاب هستند و آنهایی که کتابی ندارند.
این مطالعه ادعا میکند که کودکانی که مالک کتاب هستند شش برابر بیشتر احتمال دارد که بتوانند کتابهایی بالاتر از سطح خود بخوانند. این عالی است! اگرچه در حالی که این مشخصا خبر خوبی است، تحقیقات بر نیمه تاریک آن نیز انجام شده- بیش از ۳۸۰ هزار کودک در بریتانیا (و بالطبع میلیونها کودک در دنیا) کتابی برای خودشان ندارند، که میتواند در درازمدت بر سطح سواد، رفاه و رضایتخاطر کلی آنها تاثیرگذار باشد. بیایید عمیقتر شویم... صدها هزار دانشآموز کتابی ندارند که مال خودشان باشد. این را در رده خبرهای «بسیار ناراحتکننده، چه کاری میتوان برایش کرد؟» بگذاریم.
این نظرسنجی که بر روی بیش از ۵۶ هزار کودک ۹ تا ۱۸ سال از سرتاسر بریتانیا انجام شده نشان میدهد که دانشآموزانی که کتاب ندارند تنها ۳.۲ درصد بالاتر از سطح خود میخوانند، در حالی که کودکانی که مالک کتاب هستند میتوانند ۲۲ درصد بالاتر از سطحی که ازشان انتظار میرود بخوانند. ۵۶.۲ درصد از گروه افرادی که صاحب کتاب هستند از خواندن لذت میبرند. از سوی دیگر، تنها ۱۸.۴ درصد از گروه کودکانی که کتاب ندارند، خواندن را لذتبخش میدانند.
سوالی که مطرح میشود این است که چه چیزی باعث میشود کودکان به کتاب دسترسی نداشته باشند؟ و چه کار میتوان کرد؟ میتوان با حمایت از کتابخانههای محلی، اهدای کتاب به مدارس و مناطق محروم و حتا شاید قرض دادن بعضی از کتابهای قدیمی به افراد کم سن و سال اطراف شروع کرد. مطمئنا کارهایی هست که هر کداممان بتوانیم با انجامشان مطمئن شویم هر کودک کتابی در دست دارد.
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
تحقیقات نشان میدهد کودکانی که مالک کتاب هستند شش برابر بیشتر احتمال دارد که بتوانند کتابهایی بالاتر از سطح خود بخوانند.