همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تحول و گشودن فصل نوینی در همکاری‌های منطقه ای ، اتصالات حمل و نقلی و مواصلاتی و انرژی میان ایران ، تاجیکستان و افغانستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، متکی برای شرکت در نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان و دیدار دوجانبه با مقامات تاجیک، وارد شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

وی در فرودگاه دوشنبه از سوی همراه خان ظریفی وزیر امور خارجه تاجیکستان و برخی از مقامات دیگر این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران در فرودگاه دوشنبه گفت:بر اساس گفت و گوهای روءسای جمهوری و مذاکرات قبلی وزیران امور خارجه، این سفر تنظیم شد و در حوزه روابط دوجانبه با مقامات تاجیکستان روابط فی‌مابین بررسی می‌شود.

متکی افزود: سفر اخیر امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان به تهران وگفت و گوهای روسای جمهوری دو کشور زمینه‌های جدیدی را در مناسبات فی‌مابین تعریف کرده که عملیاتی و اجرایی شدن آنها در این سفر پیگیری می‌شود.

وی گفت:همچنین در نشست سه جانبه با وزیران خارجه تاجیکستان و افغانستان توسعه همکاری‌های سه کشور فارسی زبان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متکی تصریح کرد: مشترکات موجود سه کشور در زمینه ارتباطات، اتصالات و ،حمل ونقل و انرژی، فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را رقم خواهد زد و همانگونه روسای جمهوری ایران و تاجیکستان در دیدار داکار، در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس اسلامی تاکید کردند، فصل نوین و تحولی در همکاری‌های سه کشور در منطقه ایجاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش در نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان راهکارهای توسعه همکاری اقتصادی و فرهنگی، ایجاد شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان و تنظیم برنامه نشست سران این سه کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران ،افغانستان و تاجیکستان بنا به دعوت همراه خان ظریفی وزیر امور خارجه تاجیکستان تشکیل می‌شود.

به گزارش واحد مطبوعاتی وزارت خارجه تاجیکستان همچنین در نشست مذکور زمان دیدار و مذکرات روسای جمهوری سه کشور فارسی زبان دکتر محمود احمدی نژاد،امامعلی رحمان و حامد کرزی تعیین خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: انتظار می‌رود که دیدار روءسای جمهوری کشورهای ایران ، تاجیکستان و افغانستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی شانگهای که در اواخر بهار آینده در شهر دوشنبه تشکیل می شود، انجام گیرد.