همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تحول و گشودن فصل نوینی در همکاری‌های منطقه ای ، اتصالات حمل و نقلی و مواصلاتی و انرژی میان ایران ، تاجیکستان و افغانستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، متکی برای شرکت در نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان و دیدار دوجانبه با مقامات تاجیک، وارد شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

وی در فرودگاه دوشنبه از سوی همراه خان ظریفی وزیر امور خارجه تاجیکستان و برخی از مقامات دیگر این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران در فرودگاه دوشنبه گفت:بر اساس گفت و گوهای روءسای جمهوری و مذاکرات قبلی وزیران امور خارجه، این سفر تنظیم شد و در حوزه روابط دوجانبه با مقامات تاجیکستان روابط فی‌مابین بررسی می‌شود.

متکی افزود: سفر اخیر امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان به تهران وگفت و گوهای روسای جمهوری دو کشور زمینه‌های جدیدی را در مناسبات فی‌مابین تعریف کرده که عملیاتی و اجرایی شدن آنها در این سفر پیگیری می‌شود.

وی گفت:همچنین در نشست سه جانبه با وزیران خارجه تاجیکستان و افغانستان توسعه همکاری‌های سه کشور فارسی زبان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متکی تصریح کرد: مشترکات موجود سه کشور در زمینه ارتباطات، اتصالات و ،حمل ونقل و انرژی، فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را رقم خواهد زد و همانگونه روسای جمهوری ایران و تاجیکستان در دیدار داکار، در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس اسلامی تاکید کردند، فصل نوین و تحولی در همکاری‌های سه کشور در منطقه ایجاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش در نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان راهکارهای توسعه همکاری اقتصادی و فرهنگی، ایجاد شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان و تنظیم برنامه نشست سران این سه کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران ،افغانستان و تاجیکستان بنا به دعوت همراه خان ظریفی وزیر امور خارجه تاجیکستان تشکیل می‌شود.

به گزارش واحد مطبوعاتی وزارت خارجه تاجیکستان همچنین در نشست مذکور زمان دیدار و مذکرات روسای جمهوری سه کشور فارسی زبان دکتر محمود احمدی نژاد،امامعلی رحمان و حامد کرزی تعیین خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: انتظار می‌رود که دیدار روءسای جمهوری کشورهای ایران ، تاجیکستان و افغانستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی شانگهای که در اواخر بهار آینده در شهر دوشنبه تشکیل می شود، انجام گیرد.

کد خبر 47054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز