به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، در تمام پروازهای ایرنیوزیلند فنجانهای قهوه با طعم وانیل سرو میشود که با وجود مایع داغ در آن، ذوب یا نرم نمیشوند.
شرکت هواپیمایی نیوزیلند که اخیرا به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی مسافربری انتخاب شده است با موسسه «توآیس» که توسط یک خانواده اداره میشود وارد یک پروژه مشترک شده است. کار موسسه «توآیس» تولید فنجانهای ساختهشده از مواد گیاهی است.
ایرنیوزیلند، که پیش از این نیز لیوانهای قابل بازیافت را جایگزین لیوانهای پلاستیکی معمول کرده بود میخواهد با گامی دیگر تعداد هشت میلیون فنجان قهوهای را که همه ساله در پروازهایش استفاده میکند هرچه بیشتر با محیط زیست سازگار کند.
نیک چِیو، مدیر بخش خدمات مسافران ایرنیوزیلند میگوید:«ما با کمپانی نوآور توآیس وارد همکاری شدهایم تا آینده فنجانهای خوراکی ذوبنشدنی با طعم وانیل را مورد مطالعه قرار دهیم. مسافران هواپیما از این فنجانها خیلی استقبال کردهاند. ما از این فنجانها برای پذیرایی نوبت دسر هم استفاده کردهایم.»
مرحله آزمایشی استفاده از این فنجانها با موفقیت همراه بوده و طرحهایی نیز برای جایگزینی آنها برای دیگر بشقابها و ظرفهای پلاستیکی غذا در دست است.
جیمی کَشمور یکی از بنیانگذاران موسسه توآیس میگوید:«عالی است که ایرنیوزیلند با ما همراه شود تا به دنیا و مشتریانش نشان دهد کمی ابتکار نیوزیلندی و نوآوری واقعا میتواند تاثیر مثبتی بر محیط زیست بگذارد و تجربهای لذیذ و در عین حال مترقی برای مسافر باشد.»
این تازهترین تحول در عملی کردن وعده شرکتهای هواپیمایی برای گام برداشتن در راستای حفظ محیط زیست است. در اوایل ماه جاری شرکت هواپیمایی ایزیجت اعلام کرد نخستین شرکتی خواهد بود که پروازهایش بدون تولید کربن پرواز خواهند کرد.
ایزیجت گفته است سالیانه حدود ۲۵ میلیون پوند روی جنگلها، بازیافتها و پروژههای محلی سرمایهگذاری خواهد کرد.
یوهان لوندگرِن، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایزیجت گفت:«ما تایید میکنیم که این فقط یک اقدام موقت تا هنگامی است که تکنولوژی آنقدر پیشرفت کند که بتوانیم تولید کربن را به طور قاطع کاهش دهیم، اما میخواهیم اقدام در مورد گاز کربن را از حالا آغاز کنیم. مردم برای نحوه سفرشان گزینههای گوناگونی دارند. آنها اکنون متوجه پیامد بالقوه تولید کربن توسط وسیله سفرشان هستند. اما هنوز عده زیادی خواهان مسافرت با هواپیما هستند و اگر سفر با هواپیما را انتخاب کنند، ما میخواهیم نخستین گزینه آنها باشیم.»