مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده شرایط برای انباشت و افزایش آلایندگی هوا در شهر اصفهان از پنجشنبه ۲۸ آذر تا پایان هفته آینده وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا خورشیدی چهارشنبه ۲۷ آذر افزود: با توجه به کاهش فعالیت سامانه‌های جوی، نفوذ توده‌ هوای سرد در سطح زمین، پایداری جو و تشکیل لایه وارونگی دما از فردا تا پایان هفته آینده در استان اصفهان وجود دارد .

وی با اشاره به استقرار جوی پایدار بروی استان اصفهان از اواخر هفته جاری اظهار کرد: این شرایط سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان و شهرک‌های صنعتی استان می‌شود.

 به گفته خورشیدی لازم است تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: سامانه بارشی تا اواخر روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان با شدت کمتر بر روی استان فعال است و شرایط برای افزایش ابر، مه آلودگی و کاهش دید افقی و  بارش برف و باران به‌ویژه در نیمه شمالی و مناطق شرقی پیش‌بینی می‌شود.

اینفوگرافی | شهر بی‌نفس

وی ادامه داد: دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان چهار تا ۶ درجه کاهش خواهد داشت. با توجه به نفوذ هوای سرد از امشب تا صبح جمعه افت محسوس دما در بیشتر مناطق استان پیش‌بینی می‌شود و از فردا به دلیل پایداری جو و ریزش هوای سرد و خشک به‌تدریج شرایط افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی وجود دارد.

خورشیدی برای کلان‌شهر اصفهان در روز پنجشنبه (فردا)، هوای  نیمه‌ابری، مه صبحگاهی، به‌تدریج کاهش ابر و وزش باد و برای روز جمعه، هوای صاف تاکمی ابری و غبار محلی، گاهی وزش باد پیش‌بینی کرد.

اصفهان در زمره شهرهای آلوده ایران از نظر هواست و این پدیده در فصول سرد و پایداری هوا تشدید می‌شود.

پدیده وارونگی دما(اینورژن) در فصل سرما زمانی به وجود می‌آید که یک توده‌هوای سرد سطح شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی‌دهد، به‌ این‌ ترتیب هوای آلوده در سطح شهر حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و یا باد مناسبی نوزد، این آلودگی هم از بین نمی‌رود.

وقتی اینورژن رخ می‌دهد که هوای سرد از هوای گرم سنگین‌تر است و زیر آن قرار می‌گیرد و تا زمانی که آفتاب همه‌جا را گرم نکند یا باد نوزد، به همان شکل باقی می‌ماند؛ در چنین شرایطی تداوم فعالیت صنایع آلاینده و یا سایر منابع در سطح شهر به افزایش آلودگی منجر می‌شود و در این شرایط، سالمندان و کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین گروه متحمل بیشترین پیامدهای آن می‌شوند.