چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده شرایط برای انباشت و افزایش آلایندگی هوا در شهر اصفهان از پنجشنبه ۲۸ آذر تا پایان هفته آینده وجود دارد.

آلاینده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا خورشیدی چهارشنبه ۲۷ آذر افزود: با توجه به کاهش فعالیت سامانه‌های جوی، نفوذ توده‌ هوای سرد در سطح زمین، پایداری جو و تشکیل لایه وارونگی دما از فردا تا پایان هفته آینده در استان اصفهان وجود دارد .

وی با اشاره به استقرار جوی پایدار بروی استان اصفهان از اواخر هفته جاری اظهار کرد: این شرایط سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان و شهرک‌های صنعتی استان می‌شود.

 به گفته خورشیدی لازم است تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: سامانه بارشی تا اواخر روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان با شدت کمتر بر روی استان فعال است و شرایط برای افزایش ابر، مه آلودگی و کاهش دید افقی و  بارش برف و باران به‌ویژه در نیمه شمالی و مناطق شرقی پیش‌بینی می‌شود.

اینفوگرافی | شهر بی‌نفس

وی ادامه داد: دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان چهار تا ۶ درجه کاهش خواهد داشت. با توجه به نفوذ هوای سرد از امشب تا صبح جمعه افت محسوس دما در بیشتر مناطق استان پیش‌بینی می‌شود و از فردا به دلیل پایداری جو و ریزش هوای سرد و خشک به‌تدریج شرایط افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی وجود دارد.

خورشیدی برای کلان‌شهر اصفهان در روز پنجشنبه (فردا)، هوای  نیمه‌ابری، مه صبحگاهی، به‌تدریج کاهش ابر و وزش باد و برای روز جمعه، هوای صاف تاکمی ابری و غبار محلی، گاهی وزش باد پیش‌بینی کرد.

اصفهان در زمره شهرهای آلوده ایران از نظر هواست و این پدیده در فصول سرد و پایداری هوا تشدید می‌شود.

پدیده وارونگی دما(اینورژن) در فصل سرما زمانی به وجود می‌آید که یک توده‌هوای سرد سطح شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی‌دهد، به‌ این‌ ترتیب هوای آلوده در سطح شهر حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و یا باد مناسبی نوزد، این آلودگی هم از بین نمی‌رود.

وقتی اینورژن رخ می‌دهد که هوای سرد از هوای گرم سنگین‌تر است و زیر آن قرار می‌گیرد و تا زمانی که آفتاب همه‌جا را گرم نکند یا باد نوزد، به همان شکل باقی می‌ماند؛ در چنین شرایطی تداوم فعالیت صنایع آلاینده و یا سایر منابع در سطح شهر به افزایش آلودگی منجر می‌شود و در این شرایط، سالمندان و کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین گروه متحمل بیشترین پیامدهای آن می‌شوند.

کد خبر 471272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha