به گزارش همشهری آنلاین، سینماگر تحسینشده آمریکایی که امسال با «ایرلندی» از گزینههای درخشیدن در فصل جوایز به ویژه اسکار است، در فهرست ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ از نگاه گاردین در بریتانیا صدرنشین شد. هر چند «ایرلندی» او در فهرست ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ گاردین در آمریکا در رتبه دوم ایستاد و صدرنشین این فهرست هنوز مشخص و اعلام نشده است.
اسکورسیزی به مناسبت صدرنشینی «ایرلندی» در فهرست ۵۰ فیلم برتر سال گفتگویی مفصل با گاردین انجام داد و در بخشی از آن درباره سلطه فیلمهای ابرقهرمانی بر سینما گفت: «این فیلمهایی که همه در آن پرواز میکنند و میزنند و میریزند سینماها را پر کردهاند. همه هم برای دیدن آنها میروند و جایی دیگر برای نوعی دیگر از سینما نمانده است. نمیدانم چند فیلم دیگر میتوانم بسازم و شاید این آخرین فیلم من باشد.»
فیلمساز برنده اسکار ادامه داد: «ایده ابتدایی این بود که فیلم را بسازیم و شاید آن را دستکم یکبار در نشنال فیلم تیهتر (موسسه فیلم بریتانیا) نمایش بدهیم. شاید هم یک روز در سینماتکی در پاریس. شوخی نمیکنم. ما امروز در موقعیتی هستیم که همه سینماها آخرین نمونه فیلمهای ابرقهرمانی را نمایش میدهند. ۱۲ سالن نمایش وجود دارد و در ۱۱ سالن فیلم ابرقهرمانی روی پرده است. از این فیلمهای خوشتان میآید؟ مشکلی نیست اما ۱۱ سینما؟»
اسکورسیزی با اشاره به اینکه فیلمهای هنری در این میان بیشترین آسیب را میبینند، ادامه داد: «تاب آوردن این روند برای فیلمهایی چون «لیدی برد» و «سوغاتی» خیلی سخت است. این فیلمهای شاید لزوما از نظر تجاری خیلی موفق نباشند اما فیلمهایی محترم و هوشمندانه هستند و میتوانند تماشاگر فراوان بیابند. اساسا موافق این نیستم که چوئن فیلمی تماشاگر زیاد دارد پس هنری نیست.»
او در تعریف فیلمهای هنری هم گفت: «هر چه در سالنها نمایش داده شود یک محصول است. محصولی که باید مصرف و سپس دوره انداخته شود. مثلا نگاه کنید به فیلمی تجاری چون «آواز در باران». شما نمیتوانید این فیلم را بارها و بارها ببینید. حالا این پرسش پیش میآید که ما چطور میخواهیم مراقب آثار هنری باشیم؟»