مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: با پایان برداشت محصول از مزارع زعفران میزان تولید این محصول در استان امسال به ۳۱۰ تن رسید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هاشم نقیبی دوشنبه ۲ دی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده به‌صورت میانگین ۲۰ درصد برداشت محصول زعفران امسال براثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است ازاین‌رو این میزان برداشت، تقریبا معادل پارسال است و افزایش چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: امسال سطح برداشت زعفران در استان خراسان رضوی در حدود ۹۰ هزار هکتار بوده است. به‌رغم پیش‌بینی افزایش عملکرد و برداشت ۳۵۰ تن محصول، این میزان برداشت به دلایل مختلف محقق نشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص عوامل مؤثر در این زمینه گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی پاییز امسال و بارندگی اواخر مهر و اواسط آبان ماه و نیز تجربه دمای زیر صفر درجه طی هفته نخست آبان ماه در مناطق گرمسیر استان مانند مه‌ولات، گناباد، بجستان، رشتخوار و تربت‌حیدریه کشاورزان زعفران کار دچار خسارت ناشی از سرما در مزارع این محصول شدند.

نقیبی افزود: بارندگی‌های شدید اول فصل پاییز در برخی مناطق مانند نیشابور، تربت‌حیدریه و مشهد هم‌زمان با برداشت گل موجب خسارت به محصول شد.

وی ادامه داد: پوسیدگی قارچی در پیاز زعفران که براثر بارندگی رخ می‌دهد هم از دیگر عوامل تحت تأثیر قرار گرفتن میزان برداشت زعفران بوده است.

در قالب خرید حمایتی زعفران ۷۰ هزار و ۹۷۴ کیلوگرم محصول زعفران کشتزارهای خراسان رضوی طی این مدت در قالب حمایتی از کشاورزان خریداری‌شده است.

پارسال سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار و حجم محصول برداشت‌شده از آن سطح ۲۹۸ تن بود.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت می‌کنند.