برای حفظ یاد و خاطره شهدا و همچنین هویت فرهنگ ایثار و شهادت در میان شهروندان، موزه شهیدان «اقبالی» واقع در منطقه 10، وسایل وآثار جا مانده از شهدا را جمع آوری می کند.

همشهری آنلاین / بهاره خسروی : زنده نگاه­ داشتن یاد رشادت­ ها و دلاوری­ های شهدا در طول سال­های جنگ تحمیلی و انتقال آن به آیندگان از مهم­ترین وظایف نسل امروز است. به همین دلیل موزه شهیدان اقبالی آثار و وسایلی که از شهدا در طول دوران جنگ تحمیلی، باقی مانده است جمع­ آوری و حفظ می­ کند.

مدیر موزه شهیدان اقبالی با بیان این مطلب می­ گوید: « در میان خانواده های شهدا اشیای ارزشمند و تکرار نشدنی از این جان برکفان به یادگار مانده است. با توجه به نوع و شرایط نگهداری آنها به مروز زمان دچار آسیب­ دیدگی می­ شوند و گاهی تا مرز نابودی هم پیش می­ روند. اما در موزه شرایط حفظ و نگهداری این آثار با یک روش علمی انجام می­ شود که این موضوع به ماندگاری آنها کمک زیادی می­ کند و علاوه بر آن نسل جدید و آیندگان هم با تماشای آن می­ توانند با افکار و اندیشه­ های ایثار­گری و گذشت آشنا شوند. »

به گفته «افسانه مهاجان»، در حال حاضر وصیت­نامه شهدا، لباس­ها، لوازم شخصی و... در موزه نگهداری می­ شود. اما اگر خانواده­ های شهدا، بسیج، حسینیه­ ها و مساجد آثاری یا وسایلی از شهدا دارند و علاقه­ مند به حفظ آن هستند، می­ توانند آن را به نشانی خیابان کمیل غربی، بعد از چهارراه قلیچ­خانی، خانه موزه شهیدان اقبالی تحویل دهند.

شماره تماس این موزه 66691546 است.