معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۸ تا ۲۰ درصد از جمعیت کشور دچار یکی از اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی با بیان این که افراد دارای اختلالات روانی بر اساس برنامه ملی و از طریق غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزیر بهداشت، بهبود شاخص‌های سلامت روان در کشور است. البته همه اقدمات این حوزه در اختیار وزارت بهداشت نیست.

وی افزود: هدف کلان کشوری، ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد.

رئیسی گفت: وزارت بهداشت، برنامه ملی سلامت روان را تدوین کرده و به کل مراکز بهداشتی کشور هم ابلاغ شده است. این اقدام از سال گذشته شروع شد و امسال شاخص‌های سلامت روان کمّی و کیفی برای این برنامه تعریف شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طی بررسی‌ها مشخص شده که حدود ۲۰ درصد جمعیت کشورمان افراد دارای اختلال افسردگی یا اضطرابی و سایر اختلالات روانی هستند که باید آنها را پیدا کنیم و بر اساس این پیش‌بینی، کارکنان نظام سلامت باید این جمعیت دچار اختلال روانی را شناسایی و برای بهبود آنها بر اساس برنامه ملی اقدام کنند.

رئیسی گفت: این آمار برای هر یک از اختلالات روانی و در جاهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد از جمعیت هر منطقه دچار یکی از این اختلالات باشند.

وی افزود: بر اساس برنامه ملی سلامت روان وزارت بهداشت قرار است نیروهای آموزش دیده بهداشتی به صورت فعال به سراغ افراد شناسایی‌شده بروند و منتظر نمانند که آنان برای دریافت خدمات بهداشت و سلامت روان مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۶۰۰ کارشناس سلامت روان در قالب برنامه کاهش آسیب در شبکه بهداشتی کشور مستقر هستند و برنامه‌های مختلفی را برای غربالگری، شناسایی افراد دچار اختلالات روانی، ارائه خدمات آموزشی و ارجاع افراد نیازمند خدمات درمانی به سطوح بالاتر را انجام می‌دهند.

رئیسی گفت: نحوه یافتن افراد دچار اختلال روانی به این صورت است که افرادی که برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، از نظر وضعیت سلامت روان بررسی می‌شوند. به عنوان مثال، بهورز در خانه بهداشت به فردی که برای واکسن نوزاد خود مراجعه کرده، ابزارها و فرم‌هایی که آماده شده را ارائه می‌دهد و پس از پر کردن این فرم با او مصاحبه می‌کند.

این مسئول افزود: اگر امتیاز مربوط به اختلال سلامت روان برای این فرد از حد نرمال بالاتر باشد، به روانشناسی که در مرکز بهداشت است، ارجاع داده می‌شود. روانشناس این فرد را می‌بیند و اگر تشخیص داد که به خدمات روانپزشکی و درمانی نیاز دارد، او را به روانپزشک یا پزشک ارجاع می‌دهد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، این برنامه در کل کشور در حال اجراست اما با توجه به کامل‌تر و قوی‌تر بودن شبکه بهداشتی در روستاهای کشور، این خدمات در روستاها بهتر و کامل‌تر از شهرها انجام می‌شود.

  • هشدار وزیر بهداشت

اول دی امسال بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز درباره شیوع افسردگی و مشکلات و اختلالات روانی در کشور هشدار داد و آن را «زنگ خطری بزرگ» خواند. نمکی طی سخنانی در بیمارستان روانپزشکی رازی تهران گفت: متاسفانه یکی از عرصه‌هایی که به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت اعلان خطر می‌کنم، بخش بهداشت روان جامعه است.

وزیر بهداشت از همه دست‌اندرکاران کشور خواست به فکر سلامت روان کشور باشند و گفت که این موضوع فقط در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.

نمکی از دامن زدن به دلمردگی، یاس و ناامیدی در کشور انتقاد کرد و گفت هر قدمی در این مسیر «خیانت ملی به کشور» است.