به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در حاشیه بازدید برخی از اعضای شورای شهر از پروژه خط ۶ مترو، اظهار داشت: تا کنون ۳۲ کیلومتر کار ساختمانی از خط ۶ با هزینه کرد ۵ هزار میلیارد تومان ساخته شده است اما کمبود منابع مالی و نبود تجهیزات باعث شده است این خط به طور کامل بهرهبرداری نشود در نتیجه روزانه تنها ۶ هزار نفر مسافر دارد.
وی تاکید کرد: همچنین در صورت تامین منابع مالی، بهرهبرداری از ایستگاه کیانشهر به زودی و ایستگاه امیرکبیر در بخش جنوبی اوایل سال آینده امکانپذیر است.
امام عنوان کرد: برای تامین تجهیزات و باقیمانده بخش ساختمانی ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری به عنوان فاز دوم کار نیاز به ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه داریم که این فاز ۷ کیلومتر و دارای ۶ ایستگاه است.
مدیرعامل شرکت مترو با بیان این که برای تکمیل فاز دوم خط ۶ به مبلغی معادل ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: بخشی از تامین منابع مالی ساخت این خط قرار است توسط منطقه ۲ شهرداری از طریق تهاتر ملک با پیمانکاران به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شود. همچنین ۴۵۰ میلیارد تومان نیز از طریق اوراق مشارکت به این خط تزریق میشود. امیدواریم با همکاری شورای شهر، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و نیز بانک شهر ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز تامین شود.
همچنین افشین حبیبزاده عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه توسعه و تکمیل خطوط مترو در شرایط فعلی بیشتر از طریق منابع غیرنقدی امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران در متمم بودجه سال جاری مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است اما بخش عمدهای از این مبلغ صرف هزینههای جاری میشود؛ در نتیجه باید برای تامین منابع مالی خطوط ۶ و ۷ به منابع غیرنقدی و مساعدت سازمان املاک شهرداری امیدوار بود.
حبیبزاده با اشاره به اینکه شرکت مترو تلاش بسیار زیادی برای عمل به وعده خود مبنی بر افتتاح هر ماه یک ایستگاه انجام میدهد، خاطرنشان کرد: اما شرکت مترو بدون تامین منابع مالی امکان تحقق این موضوع را ندارد. در نتیجه سازمان املاک شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن منابع غیرنقدی که قابل وصول باشد و مشکلی از نظر دریافت پروانه نداشته باشد، میتواند به روند توسعه مترو کمک کند.
در ادامه، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه سوم مقرر شده است بخشهایی از مترو توسط بخش خصوصی اجرا شود، گفت: شعاع ۳۰۰ متری هر ایستگاه مترو به دلیل تردد بالای جمعیت دارای فرصتهای سرمایهگذاری بسیار خوب است. لذا در صورتی که با روش سرمایه گذاری TOD امکان حضور بخش خصوصی در این نقاط فراهم شود، میتوان گفت شعاع ۳۰۰ متری هر ایستگاه مترو برای شهرداری یک تا دو هزار میلیارد تومان درآمد پایدار بدون هیچ نوع شهرفروشی در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول برای تمام شهروندان تهرانی کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و توسعه مترو است، تاکید کرد: تمام کمیسیونهای شورای شهر نیز به این موضوع اعتقاد دارند و خوشحالیم که دولت فعلی نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید بسیار زیادی دارد.
امانی با اشاره به اینکه شورا تصمیم گرفته است در متمم بودجه ۶ هزار میلیارد تومان سطح درآمدها را افزایش دهد، گفت: امیدوارم این موضوع بتواند به توسعه مترو کمک کند. در این میان سازمان املاک شهرداری نیز همت جدی و واقعی خود را برای کمک به توسعه مترو به کار گیرد.
همچنین عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بخش عمدهای از اوراق مشارکت که برای تزریق مالی به مترو در نظر گرفته بودیم به دلیل تغییر مدیریتی در بانک آینده راکد مانده است، تاکید کرد: با وجود شرایط مالی فعلی در شهرداری تهران به دلیل اهمیتی که تکمیل و توسعه خطوط ۶ و ۷ برای شهرداری تهران دارد، رایزنی و تلاشهای خود را ادامه داده و در صدد هستیم با ارائه تضامین کافی منابع مالی مناسبی را برای تکمیل این ۲ خط در اختیار شرکت مترو قرار دهیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم در پی تلاشهای ما بانک آینده نیز همکاری کافی را به منظور آزاد شدن اوراق مشارکت مربوط به خطوط ۶ و ۷ با شهرداری تهران داشته باشد تا سرمایه میلیاردی مردم در زیر زمین بلا استفاده نماند.