برخی از شهروندان محله شوش بخشی از فضای خانه خود را به محلی برای تفکیک زباله‌های غیرمجاز که از سطح شهر جمع آوری می‌کنند تبدیل کرده‌اند.

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: وجب به وجب محله شوش از خانه‌های کوچک کلنگی پر شده و عده ای از اهالی در گوشه‌ای از خانه تفکیک غیر مجاز زباله انجام می‌دهند. فعالیتی که نه می‌توان نام آن را صنف گذاشت و نه می‌توان گفت که کار خلافی انجام می‌دهند. فقط و فقط یک آسیب که به صورت اپیدمی در جای جای محله رخنه کرده است. نه سرمایه‌ای می‌خواهد و نه تخصص خاصی، فقط یک پای ثابت می‌خواهد که تمام شهر را به دنبال پیدا کردن زباله و پسماند بگردد. هر چند متولی جمع آوری پسماند شهرداری است اما با این حال روی آوردن عده ای از اهالی در محله شوش به نوع فعالیت هم موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و در واقع می‌توان گفت این شغل زیر زمینی رو به افزایش است. پای صحبت‌های تک‌ تک‌شان که می‌نشینیم تنها حرفی که بر زبان می‌آورند این است که در پی یک لقمه نان حلال هستند.

  • به اجبار زباله جمع می‌کنم

بیشتر خانواده‌هایی که به تفکیک زباله مشغول اند از طیف ضعیف و کم برخوردار جامعه هستد. «یونس شکری» یکی از جوان‌هایی است که ۴ سال است به این شغل روی آورده و در این باره می‌گوید:‌ «حدود ۴ سال پیش پدرم فوت کرد و بعد از فوتش تمام طلبکارها زندگیمان را به تاراج بردند من هم به دلیل اینکه تحصیلات نداشتم به هر جایی مراجعه کردم کسی مرا برای کار نپذیرفت. چاره‌ای نداشتم جز اینکه باید مخارج خانواده ۵ نفره خودم را تامین می‌کردم. در نهایت تصمیم گرفتم خانه کلنگی در محله اجاره کنم و در حیاط آن کار تفکیک زباله انجام بدهم. کارم این است که از صبح همه مخازن‌ زباله را می‌گردم بلکه چیزی پیدا کنم و بعد با خانواده‌ام در حیاط آنها را جداسازی می‌کنیم و به دلال زباله می‌فروشیم.»

  • رویایی به نام اشتغال

بحث اشتغال همیشه داغ است اما در این میان شرایط سختی برای جذب درسازمان های دولتی وجود دارد. «سید رضا باقری» رئیس اداره ساماندهی صنایع و مشاغل درباره دلایل روی آوردن شهروندان به شغل کاذب تفکیک غیر مجاز زباله در خانه می‌گوید:‌ «یکی از مهم‌ترین دلایلی که شهروندان به ویژه قشر کم بضاعت به تفکیک زباله غیر مجاز روی می‌آورند، نبود شغل مناسب در دستگاه‌های دولتی است البته در شرکت‌های خصوصی هم شرایط به همین صورت است. موضوع این است که در حال حاضر ما در منطقه ۱۵ به ویژه محله‌های کم برخوردار با طیف گسترده‌ای از افراد مواجه هستیم که تمایل به جذب در مشاغل کاذب دارند، البته بماند که بر اساس ضوابط شهرداری این افراد متخلف هستند و واحد تفکیک زباله آنها در نهایت پلمب می‌شود اما باز هم مانند قارچ در جای دیگری سبز می‌شوند.»

  • آلودگی امانمان را بریده است

افزایش خانه‌هایی که ساکنان آن زباله تفکیک می‌کنند، برای همسایگان مشکلات مختلفی از جمله انتشار بوی نامطبوع، جولان سوسک، موش و حشرات موذی را در پی داشته است. «زهره محمدی» بانویی است که  هر روز پنجره خانه خودرا به روی یکی از خانه‌هایی که زباله تفکیک می‌کنند، باز می‌کند او در این باره می‌گوید: «دیگر از همسایگی با افراد زباله جمع کن خسته شده ام. به دلیل اینکه این افراد همه نوع زباله از کارتن گرفته تا پلاستیک و نان خشک را جمع می‌کنند. مشکلات زیست محیطی برای محله ایجاد کرده‌اند از جمله بوی نامطبوعی که از این زباله‌ها انتشار پیدا می‌کند و بسیار آزاردهنده است. بارها به شهرداری شکایت کرده‌ام و چند روزی این واحد پلمب شده و در نهایت بعد از ۱۰ روز دوباره کار خود را شروع کرده است.»