مژده به توان یابان تکه دهم پایتخت! سرای محله امام خمینی(ره) برای فراهم کردن شرایط حضور معلولان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و همچنین افزایش بهره وری از اماکن عمومی، مناسب سازی شد.

همشهری محله / بهاره خسروی :استفاده از امکانات عمومی و فرهنگی حق همه شهروندان است. اما متاسفانه در برنامه­ ریزی­ های شهری و مناسب­ سازی ­ها اغلب توان­یابان نادیده گرفته می­ شوند و ساخت و سازها به گونه ­ای است که آنها کمتر می­ توانند از آن استفاده کنند. مدیر سرای محله امام خمینی(ره)، با بیان این مطلب می­ گوید: «یکی از مهم­ترین نیازهای ناشنوایان به عنوان بخشی از جامعه توان­یابان، ارتباط گرفتن با دنیای اطراف است. در سرای محله امام خمینی(ره)، یک رابط ناشنوا داریم که در زمان اجرای برنامه ­های فرهنگی و مشارکتی، ناشنوایان را در جریان امور قرار می ­دهد. در حقیقت با وجود این رابط، امکان حضور ناشنوایان در سرای محله و استفاده آنان از برنامه ­های فرهنگی فراهم می­ شود. آنها نیز مانند سایر شهروندان می­ توانند از مزایای اطلاع ­رسانی و شرکت در برنامه ها استفاده کنند. »

نصب تابلو «بریل» برای اعلام برنامه ­های سرای محله، از دیگر اقدامات مناسب ­سازی است که «زهرا کاظمی» به آن اشاره می­ کند و توضیح می­ دهد: «نصب تابلو بریل برای اعلام برنامه­ ها، این امکان را به روشن­دلان می­ دهد تا از برنامه ­های دلخواهشان در سرای محله با خبر شوند و آن را انتخاب کنند. همچنین به­ زودی کتابخانه سرا به کتاب­های بریل و صوتی تجهیز می­ شود. با فراهم شدن این امکانات روشن­دلان می­ توانند کتاب­ های مورد نیاز خود را  به آسانی تهیه کنند و به جای گشت ­و گذار در شهر، امکان مطالعه را در نزدیکی خانه­ شان داشته باشند. »

مناسب­ سازی رمپ ورودی سرا برای توان­یابان جسمی و حرکتی که با ویلچر تردد می­ کنند، هم­چنین نصب حس­گرهای جهت یابی برای روشن­دلان، از دیگر امکاناتی است که در سرای محله برای تامین رفاه حال این شهروندان پیش بینی شده است.