به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شاغل هستیم، مادر هستیم، پدر هستیم و به طور کلی ما «پرمشغله» به حساب میآییم. چه بشود که وقت اضافی پیدا کنیم، که آن هم آنقدر چاله از پیش کنده شده داریم که به کارهای دیگر نمیرسیم. اما شب عید هم که میشود، همه دوست دارند خانهتکانی داشته باشند و این کار از مناسک پیش از ورود به سال جدید است. حالا با مشغلهای که داریم، چطور میتوانیم به کارهای خانه و نظافت برسیم؟ آیا باید خانهتکانی را از ذهنمان پاک کنیم یا راه دیگری برای ما وجود دارد؟
۱. کارها را دستهبندی و برای آنها برنامهریزی کنید.
۲. رمز اصلی این مدیریت دو الی سه هفتهای، برنامهریزی و داشتن اولویتهاست.
۳. کارهای خانه را با کمک یکدیگر پیش ببرید.
۴. از خانواده کمک بگیرید.
۵. از نیروی کمکی استفاده کنید.
شما بیش از سایرین نیاز به این برنامهریزی دارید. هر زمانی که علاقه داشته باشید نمیتوانید کارتان را شروع کنید. بهترین کار تخمین زدن زمان مورد نیاز است. کارهای خانه را دستهبندی کنید. شاید به نظرتان برسد که این کار ممکن نیست اما نمونههای موفق زیادی که وجود دارند، از ممکن بودن و شیرینی آن حرف میزنند.
اول: مرتب کردن و تمیز کردن کمدهای اتاقها
دوم: نظافت داخل کابینتها
سوم: پردهها
چهارم:مبل و فرش
پنجم: پنجره و دیوار
بیشتر بخوانید:
خانهتکانی آسان | ۱۰ نکته طلایی برای تمیز کردن آشپزخانه
خانهتکانی آسان | ۱۰ ترفند برای تمیز کردن خانه در کوتاهترین زمان
پنج روش برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی
چگونه بازسازی کنیم؟ | ۵ اشتباه در تعمیر آشپزخانه
۹ جای آلوده خانهها را بشناسید
خانهمان را چگونه پرنور کنیم؟ | ۵ ترفند برای روشن کردن فضای خانه بدون برق
چگونه لباسها را بشوییم؟ | روشهای از بینبردن چرک سر آستین و یقه
- کمدهای اتاقها
برای کسانی که پرمشغله هستند، این دستهبندی ضروری است. شما باید سعی کنید ظرف یک الی دو روز هر کدام از این دستهها را به پایان برسانید. اگر زمان لازم برای این کارها را ندارید میتوانید از بزرگترها و یا نیروی کمکی استفاده کنید. بزرگترها برای نگهداری از فرزندان شما میتوانند به شما کمک کنند و شما با سرعت بهتری داخل کمدها را تمیز کنید. اولین کار تمیز کردن داخل کمدها و هدیه دادن لوازمی که نمیخواهیم و یا دور انداختن آنهاست.
- کابینت آشپزخانه
برای نظافت داخل کابینت شما مجبور هستید یک الی دو روز زمان بگذارید. وسایل داخل کابینت را بیرون آورید. لایه کف آن را بشویید و خشک کنید. سعی کنید مته به خشخاش نگذارید و کارهایی که زمان زیادی میطلبد را به بعد از عید واگذار کنید. تمیزی و مرتب شدن کابینتها قدم مثبتی است که نباید با فشار آوردن به خودتان با کارهای بزرگتر، توان ادامه کارها را هم از خودتان بگیرید. در تمام این کارها زنان و مردان کنار هم میتوانند با سرعت خوبی پیش بروند.
- پردهها
شما دو راه دارید. یا پرده را بشویید و به حالت نمدار آن را نصب کنید و یا به خشکشویی بدهید تا کار اتو را انجام دهد. همچنین میتوانید کار شستن و اتوی پرده را به خشکشویی بسپارید که چندان مقرون به صرفه نیست اما برای بسیاری از افراد که مهارت چندانی در ماشین لباسشویی ندارند و یا فرصت کافی را ندارند، این گزینه مناسبی به شمار میرود. پیشنهاد ما شستن و پهن کردن فوری و یا سپردن اتو به خشکشویی است.
- مبلمان و کوسنها
ما دو نوع کوسن داریم. یک نوع کوسن زیپ دارد و میتوانیم داخل ماشین لباسشویی آن را بشوییم. اما نوع دوم کوسنها را نمیتوانیم داخل ماشین لباشسشویی بشوییم. این نوع کوسنها که زیپپ ندارند، بارها توسط ما داخل ماشین لباسشویی خراب شدهاند و فرم خودشان را از دست دادهاند. بهترین راه برای این کوسنها خشکشویی است. هزینه خشکشویی بهتر از این است که با کوسنهایتان خداحافظی کنید. برای مبلمان هم بهترین راه دستمال کشیدن با شامپوی مخصوص است. شما میتوانید در این زمینه نیز از نیروی کمکی استفاده کنید.
- فرش
در شستشوی فرش حواستان به رنگهای گیاهی باشد که با اندک آبی رنگ پس میدهند و بهتر است یا آنها را نشوییم و یا به قالیشویی بسپاریم. در مرود فرشهای دستبافت، توصیه به شستن هر سال نیست زیرا عمر فرش را کاهش میدهد. بهترین کار استفاده از روفرشیهای مناسب و زیبایی است که در بازار وجود دارد. اگر از ظاهر روفرشیها خوشتان نمیآید بهتر است برای زیر پا از فرشهایی استفاده کنید که در شستشو رنگ پس نمیدهند. برای کسانی که پرمشغله هستند، مانند کارهای قبلی یک روز جمعه قبل از سال نیاز است تا کار فرشها را به پایان برسانند.
- دیوار و پنجره
هرچه به سال نو نزدیکتر شویم، کار دیوار و پنجره معنادارتر میشود. نیروی کمکی برای این کارها یکی از کارهای رایج در این زمان است. بنابراین استفاده از نیروی کمکی، مخصوصاً برای افرادی که پرمشغله هستند و یا دردهای عضلانی دارند، واجب میشود.