همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: پروژه بورس لوازمیدکی خودرو که حدود ۷ سال قبل در منطقه ۲۱ کلنگ خورد همچنان در شهرک آزادی و فرهنگیان در حال اجرا و تکمیل شدن است و پیشبینی میشود این طرح مشارکتی شهرداری با بخش خصوصی برای سال آینده به بهرهبرداری برسد. مجتمعی بزرگ و هزار واحدی که قرار است به بازار اصلی و مقصد اول فروشندگان و خریداران قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین پایتخت تبدیل شود. راهاندازی چنین مرکزی در حاشیه بلوار چوگان و بلوار ولیعصر(عج) شهرک آزادی و فرهنگیان و درست بیخ گوش بافت مسکونی اهالی شهرک را نگران کرده است. نگرانی از ورود هزاران خودرو به محلهای که همین حالا هم با مشکل کمبود فضای پارک خودرو روبهروست. در کنار بلعیده شدن خانههای اطراف برای تبدیل آنها به انباری و آسیبها و معضلاتی که این مرکز فرا منطقهای میتواند به دنبال داشته باشد حسابی اهالی این محله را نگران کرده است.
شهرک فرهنگیان و آزادی بیش از هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و بالغبر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. پیشبینی میشود از سال آینده بورس لوازمیدکی خودرو در مرز غربی این محله راهاندازی شود که درنتیجه آن رفتوآمدها به این محدوده چند برابر خواهد شد. طبق اطلاعات موجود برای چنین مرکز تجاری عظیمی با هزار واحد تجاری، پارکینگی با ظرفیت ۲ هزار خودرو در نظر گرفتهشده. این در شرایطی است که چنین ظرفیتی در بهترین حالت فقط پاسخگوی افرادی خواهد بود که در این هزار واحد تجاری مشغول به کار میشوند و دیگر جایی برای خودروی مراجعهکنندگان و خریداران باقی نمیماند. این کمبود یعنی هزاران خودرویی که برای خرید به مرکز فروش لوازمیدکی خودروهای سبک و سنگین پایتخت مراجعه میکنند چارهای نخواهند داشت مگر اینکه وسایل نقلیه خود را در کوچهها و خیابانهای شهرک و داخل این محله پارک کنند. بهاینترتیب در آیندهای نهچندان دور شهرک فرهنگیان و آزادی به یک پارکینگ بزرگ برای مراجعهکنندگان بهابازار لوازمیدکی تهران تبدیل خواهد شد. نگرانی از بروز چنین مشکلی که اغلب محلههای منطقه ۲۱ به دلیل همسایگی و همجواری با مراکز صنعتی و تجاری بزرگ کموبیش با آن دستبهگریبان هستند اغلب ساکنان شهرک فرهنگیان و آزادی را هم نگران ناراضی کرده است. این تنها نگرانی مردم محله نیست. با جاگیر شدن و رونق گرفتن این بازار، طبیعی است که واحدهای تجاری دنبال تهیه انباری در همان حوالی باشند و این موضوع یعنی بخشی از خانههای شهرک خالی از سکنه وزندگی و به انبارهایی برای این بازار بزرگ تبدیل میشود. چنین اتفاقی مشکلات و آسیبهای زیادی را بر سر این محله نسبتاً آرام آوار خواهد کرد. باز شدن پای کارگران و رانندگان، کارگران و پادوهایی که در این بازار حضور خواهند داشت به داخل محله میتواند بخش دیگری از مشکلات و چالشهای احتمالی پیش روی مردم شهرک فرهنگیان و آزادی باشد.
- بافت مسکونی محله آسیب میبیند
«زهره داودی» ساکن و شورایار محله فرهنگیان و آزادی در این خصوص میگوید:«کارخانهها و فرودگاه و مراکز صنعتی منطقه بهاندازه کافی برای مردم مشکلاتی مانند آلودگیهای آبوهوا و صوتی ایجاد میکنند. بهابازار لوازمیدکی خودرو برای مردم حکم قوز بالای قوز را دارد. با تکمیل و شروع به کار این مرکز تجاری، هم مشکل تردد و پارک خودروها در محله پیش خواهد آمد و هم بخشی از بافت مسکونی به انباری برای این واحدهای تجاری تبدیل میشود. این موارد و در کنار آن حضور گسترده افراد غریبه از همه جای تهران و ایران و از هر صنف و قشری بهعنوان فروشنده و خریدار و کارگر و راننده و انباردار و غیره که ممکن است با خود آسیبهای اجتماعی را به همراه آورند امنیت محله و ساکنان را به مخاطره خواهند انداخت. اینها در شرایطی است که فکر نمیکنم وجود چنین مرکزی سود و منفعتی برای مردم و محله داشته باشد. حتماً این موضوع را از طریق اعضای شورایاری پیگیری میکنیم و این موارد را بررسی و از طریق شهرداری منطقه پیگیری خواهیم کرد. » «مجید نجاتی» معتمد محله و دبیر شورایاری فرهنگیان و آزادی در دورههای قبلی میگوید:«شروع این پروژه تقریباً به سال ۱۳۹۱ برمیگردد که در دورههای قبلی و سالهای گذشته موضوع را پیگیری کردیم که به زمان جابهجایی و تغییر شهرداران منطقه خورد و بینتیجه ماند. تا آنجا که اطلاع دارم اینیک طرح مشارکتی و شهرداری منطقه هم در آن سهیم و شریک است. این پروژه یک مدت خوابیده بود و پیش نمیرفت یا سرعت پیشرفتش بسیار کم بود. غیر از یک مقطع کوتاه، تابلوی مشخصات پروژه هم نصب نیست و فکر میکنم دلیلش این است که نمیخواهند مردم روی این موضوع زیاد حساس شوند و کارها پشت دیوارهای بلند کارخانه ارج دور از چشم اهالی محله جریان یابد. به نظر میرسد برای جانمایی چنین پروژه عظیم فرا منطقهای چندان مطالعه و کارشناسی نشده است. احتمالاً این مکان فقط به این دلیل انتخابشده که یک زمین خالی که بخشی از کارخانه ارج بوده و فضای کافی برای انجام چنین طرحی را دارد در گوشه شهرک وجود داشت. این پروژه ازیکطرف با شهرک نصر و از طرف دیگر با شهرک فرهنگیان و آزادی همجوار است. پارکینگ در نظر گرفتهشده برای آن پاسخگوی مراجعهکنندگان نیست و درنتیجه هزاران وسیله نقلیه داخل محلههای مسکونی توقف خواهند کرد. این در شرایطی است که در شرایط عادی هم مردم محله مشکل کمبود فضای پارک خودرودارند و در روزهایی که در ورزشگاه آزادی مسابقهای برگزار میشود به دلیل افزایش تردد خودروهای شخصی به داخل شهرک، معابر محله قفل میشود و حتی تماشاگران هم بعضاً مشکلات و معضلات اجتماعی را با خودشان به محله میآورند. در چنین شرایطی با راه افتادن بهابازار لوازم خودرو بدون تردید پارکینگ در نظر گرفتهشده جوابگو نیست و هرروز خودروها به داخل شهرک میآیند و مشکلات ترافیکی و اجتماعی، دائمی خواهد شد. » شهردار منطقه ۲۱ خردادماه سال گذشته اعلام کرده بود که این مرکز تجاری در بخش صنعتی ساخته میشود و تا سال ۱۳۹۹ به بهرهبرداری میرسد: «بخش زیادی از منطقه ۲۱ به بافت نظامی و صنعتی تعلق دارد. قسمت عمده بافت صنعتی منطقه مربوط به کارخانههای عظیم خودروسازی است و به همین دلیل افراد زیادی از شهرهای مختلف برای تهیه خودرو وارد منطقه میشوند. شهروندان بسیاری هم برای خرید لوازمیدکی خودرو مجبور هستند به مرکز شهر مراجعه کنند. این امر موجب افزایش ترافیک و تردد غیرضروری در پایتخت میشود. به همین دلیل در قالب یک پروژه مشارکتی با بخش خصوصی درصدد هستیم با راهاندازی مجموعهای عظیم در بافت صنعتی منطقه، بهابازار قطعات یدکی خودرو را در منطقه ۲۱ راهاندازی کنیم. راهاندازی مجموعه بازارهای قطعات خودرو در مراحل اولیه اجراست و در بازه زمانی حداقل ۲ساله اجرا میشود. »
باوجوداین نجاتی، معتمد محله در این خصوص نظر دیگری دارد:«این مرکز درست چسبیده به شهرکهای آزادی و فرهنگیان و نصر قرارداد و بین ۲ بافت مسکونی واقعشده است. در سمت دیگر آنهم اتوبانهای تهران -کرج و شهید لشکری قرارداد و قطعاً وسایل نقلیه نمیتوانند در حاشیه آنها پارک کنند و بایستند. درنتیجه وسایل نقلیه بدون پارکینگ مجبورند داخل محلههای مسکونی بیایند. این مرکز مشکلات دیگری هم برای مردم محله ایجاد میکند و کیفیت زندگی را پایین میآورد و مشکلاتشان را بیشتر میکند. امیدوارم قبل از تکمیل و راهاندازی بهابازار لوازمیدکی خودرو به این موارد و مشکلات همفکر کنند و اگر امکانپذیر باشد برای آنها راهحلی در نظر بگیرند. »
- سهم ۲۵ درصدی شهرداری
«صالح صیامی» از فعالان اجتماعی و دبیر دبیران سابق شورایاری منطقه ۲۱ معتقد است که موضوع مشارکت و سهیم شدن شهرداری در این پروژه باعث شده مدیریت شهری نسبت به مشکلاتی که برای مردم و ساکنان محله فرهنگیان و شهرداری پیش میآید بیتوجه باشند:« کاملاً مشخص است که پارکینگی با گنجایش ۲هزار خودرو برای یک مرکز فرا منطقهای با هزار واحد تجاری کافی نیست. با راهاندازی این مرکز، شهرک فرهنگیان و آزادی هم مانند شهرکهایی چون غزالی با معضل پارک خودروها در داخل کوچه و خیابان مواجه خواهد شد و مشکلات دیگری هم همراه آن به محله خواهد آمد. به نظر میرسد مشارکت و سهم ۲۵درصدی شهرداری در این پروژه باعث شده تا این مشکل و مشکلاتی ازایندست در پروژه نادیده گرفته شود. این تعداد پارکینگ جواب کاسبان مرکز فروش لوازمیدکی خودرو که حداقل ۲ تا ۳ نفر برای هر واحد است را هم نمیدهد، چه برسد به خریداران و مراجعهکنندگانی که برای دادوستد به آنجا رفتوآمد خواهند کرد. »