تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴

یگانه خدامی: الیور استون کارگردان جنجالی هالیوود باز هم خبر ساز شده و این روزها در صدر اخبار سینمای جهان قرار گرفته است

او که پس از حرف و حدیث ها درباره سفر به ایران و ساخت فیلمی درباره «محمود احمدی نژاد»، [اعلام نظر پیرامون مستند الیور استون درباره رییس‌جمهوری] کمتر مورد توجه قرار گرفته با اعلام خبر ساخت فیلمی درباره جرج بوش رئیس جمهور آمریکا، بازهم چهره اول و مورد علاقه رسانه ها شده است.[سابقه موضوع]

کارگردان منتقد آمریکا، تصمیم گرفته درباره پرسر و صدا ترین و پر حاشیه ترین رئیس جمهور این کشور فیلمی بسازد که بدون جنجال نخواهد بود. به خصوص اینکه این فیلم مستند نیست و قرار است بازیگرانی در نقش مردان و زنان کاخ سفید جلوی دوربین بروند و  نقش بازی کنند.

تصویر واقعی رئیس جمهور

خیر ساخت فیلمی درباره «جرج بوش» رئیس جمهور آمریکا، توسط «الیور استون» که همیشه به عنوان یکی از هالیوودی های منتقد سیاست های دولت این کشور مطرح بوده، بلافاصله به تمام کشورها مخابره شد. خبری که هم سیاسی بود و هم سینمایی.

«استون» این خبر را در روزهای پایانی ماه مارس اعلام کرد. البته خبر منتشر شده نشان می داد که فیلم بسیاری از مراحل پیش تولید را گذرانده و پس از قطعی شدن بسیاری از بخش های آن، خبر آن منتشر شده است.

فیلم جدید الیور استون «W» نام دارد. نامی که به بخشی از نام خانوادگی رئیس جمهور آمریکا اشاره دارد.«جرج دبلیو بوش»! آنطور که استون و دفتر او اعلام کرده اند، فیلمبرداری این فیلم با پایان پیش تولید آن از اواخر همین ماه یعنی آوریل آغاز می شود.

الیور استون و گرروه تولید فیلم عجله زیادی برایا تمام این پروژه دارند تا چبتوانند هر چه زودتر آن را برای نمایش در روزهای پایانی سال 2008 و درست قبل از آغاز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آماده کنند.ژانویه 2009 و زمان آغاز دور جدید ریاست جمهوری آمریکا ،آخرین تاریخی است که برای نمایش فیلم انتخاب شده است.

فیلم «W» یک بیوگرافی درباره جرج بوش است و آنطور که به نظر می رسید و به گفته «استون»، فیلمی «ضد بوش» نیست و فقط می خواهد زندگی او را به تصویر بکشد. اولیور استون اعلام کرد که فیلم جدیدش گردآوری لحظات مهمی است که موجب شدند او دو بار رئیس جمهوری شود.

 او می گوید: «من می خواهم پرتره ای درست و وفادار به این شخص بسازم. این که چگونه او توانست از یک فرد الکلی به ریاست جمهوری اولین قدرت جهانی دست پیدا کند.» یکی از نکاتی که استون به آن توجه خواهد کرد، زندگی شخصی بوش و به ویژه روابطی است که او با پدرش داشت.

دوران جوانی و تغییر دین به مسیحیت، مسائل دیگری است که استون در زندگی بوش به آنها می پردازد تا به گفته خودش تصویری «عادلانه و واقعی» از او ترسیم کند. آنچه که بیش از همه برای استون در این فیلم مهم است، رسیدن به مسئله اعتقاد بوش است به این که: «خدا خواسته که او رییس جمهور شود» و در واقع «خدا او را به سوی جنگ عراق هدایت کرده است!».

فیلمنامه « W» را «استانلی وایزر» نوشته است. کسی که پیش از این در فیلم «وال استریت» نیز با استون همکاری کرده بود. البته این فیلم و فیلمنامه آن درگیر مشکلات اعتصاب فیلمنامه نویسان هالیوود شد.

 هرچند که وایزر این فیلمنامه را پیش از آغاز اعتصاب نوشته بود اما به هر حال نیاز به تغییرات و اصلاحاتی اشت که با آغاز اعتصاب طولای نویسندگان، متوقف ماند و به همین دلیل ساخت فیلم کمی به تعویق افتاد. 

استون برای تهیه این فیلم با تهیه کنندگان قبلی اش همکاری کرده است.«موریتز بورمن» که «مرکز تجارت جهانی» و «اسکندر» را هم تهیه کرده بود، در ساخت این فیلم هم با استون همراه شده است و در کنار «جان کیلیک» که او نیز در اسکندر همکار استون بوده، تهیه کنندگان W خواهد بود.البته  به تازگی هم کمپانی آمریکایی «کیو‌ ای‌ دی»، قراداد ساخت فیلم «W» را بسته است.

استون اولین کسی نیست که ساخت چنین فیلمی را تجربه می کند. در سال 2006 «استفن فریزر» کارگردان بریتانیایی چنین فیلمی از زندگی ملکه الیزابت به نام «ملکه» ساخت که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و حتی کاندیدای کسب اسکار بهترین فیلم هم شد و در نهایت «هلن میرن» برای بازی در نقش ملکه الیزابت توانست اسکار بهترین بازیگر نقش زن را به دست آورد. استون هم به این مسئله آگاهی دارد و حتی به گفته خودش فیلم «W» از لحاظ ساختار روایتی شبیه «ملکه» خواهد بود. 

اما به جز اینها چیزی که بیشتر از هر چیز مورد توجه رسانه ها و مردم قرار داشت،این بود که اگر قرار نیست این فیلم به صورت مستند ساخته شود، چه کسانی قرار است در نقش کاخ سفیدی ها و به خصوص «جرج بوش» بازی کند. استون به این سئوال هم پاسخ داده و با انتخاب بازیگرانش راه هر حدس و گمانی را بسته است. 

اولیور استون برای نقش جرج بوش، جاش برولین را انتخاب کرده است. کسی که در یکی دو سال اخیر در فیلم های مطرحی حضور داشته و با حضور در فیلم های «پیرمردها سرزمینی ندارند» و «گنگستر آمریکایی» بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. دلیل انتخاب او شباهتی است که او کم و بیش به جرج بوش دارد و البته این شباهت با گریم بیشتر هم خواهد شد.

 هرچند که هنوز نام گریمور این کار که کار سختی هم پیش رو دارد، اعلام نشده است. استون درباره انتخاب برولین گفته است:« جاش برولین خوش‌قیافه‌تر از بوش است اما همان اشتیاق و کاریزمایی را دارد که آمریکایی‌ها بوش را با آن می شناسند. بوش تا حدی فیس و افاده‌های ستاره‌های قدیمی سینما را دارد!»

نقش «لورا بوش» همسر رئیس جمهوری آمریکا را هم «الیزابت بانکز» بازی می کند که پیش از این او را در فیلم « مرد عنکبوتی» و نقش «خانم برانت» دیده بودیم. جیمز کرامول، بازیگر فیلم ملکه و الن برستین، بازیگر آمریکایی نیز نقش های بوش پدر و باربارا بوش، همسرش را بازی خواهند کرد.


یک فیلم غافلگیر کننده

اینکه «الیور استون» تصمیم گرفت فیلمی درباره جرج بوش بساز هم عجیب بود و هم تا قابل پیش بینی به نظر می رسید. «استون» همیشه از منتقدان سر سخت سیاست های دولت بوش آمریکا به شمار می رفت.

 او با ساخت فیلم هایی چون «جوخه» و «متولد چهارم جولای» جنگ آمریکا با ویتنام را مورد انتقاد قرر داده بود که این فیلم های جنجالی و سربازانی که در آن به تصویر کشیده شده بودند، واکنش های بسیاری را برانگیخت.

اما انتقادهای استون با روی کار آمدن «جرج بوش» و از 8 سال پیش شدت گرفت و در سالهای اخیر او به انتقادات گاه و بیگاه از بوش پرداخته بود. به همین دلیل هم عجیب بود که استون بخواهد زندگی بوش را در فیلمی زندگینامه ای به تصویر بکشد و بیشتر انتظار می رفت که او هم مانند نمایکل مور» در یک مستند انتقادی به بوش و سیاست های او بپردازد.

اما الیور استون می گوید که می خواهد چهره ای دراماتیک از بوش نشان دهد زیرا او به عنوان یک فیلمساز به بوش علاقمند است، همان گونه که به فیدل کاسترو، جیم موریسون و الکساندر کبیر.او می خواهد زندگی سیاسی او را در پشت صحنه به تصویر بکشد و همین مسئله است که نشان می دهد ساخت فیلم بوش توسط استون چندان هم دور از ذهن نبوده است.

البته استون هنوز هم به انتقادهای خود ادامه می دهد. او مدتی پیش از اعلام خبر ساخت این فیلم، از بوش انتقاد کرد.او در زمانی که تازه از ماموریت آزادی گروگان‌های دربند شورشیان کلمبیا بازگشته بود، جورج بوش را عامل شکست در ماموریت بین‌المللی آزادی گروگان‌های دربند شورشیان مسلح کلمبیا معرفی کرد.او همچنین قبل از این پروژه جدیدی درباره قتل عام «مای لای» در جریان جنگ ویتنام ،آغاز کرده بود و برای تحقیق درباره این مسئله به شهر دا نانگ راهی محل کشتار سال 1968 در استان کوانگ گای رفت جایی که سربازان آمریکایی بیش از300 غیرنظامی ویتنامی شامل زنان و کودکان بی دفاع را به قتل رساندند.

 انتشار اخبار این حادثه هولناک با خشم جامعه بین الملل همراه بود و باعث شد آمریکا عملا بسیاری از حامیان خود در جنگ ویتنام را از دست بدهد. ساکنان بومی این روستا از ساخت فیلم اولیور استون در آنجا استقبال کرده و آن را یادآور آن دوران تلخ و مرگبار دانسته‌اند که می‌تواند درسی برای نسل آینده باشد.

البته با تمام اینها «الیور استون» گفته که قصد ندارد در این فیلم از جرج بوش انتقاد کند و به گفته خودش این فیلم طرفداران و مخالفان بوش را غافلگیر می‌کند. هرچند که کاخ سفید هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است و ممکن است که با آغاز واکنش های کاخ سفید و جرج بوش، فیلم وارد جنجال های تازه ای شود و ابعاد تازه ای پیدا کند.

همشهری امارات