تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱

گروه سیاسی: لغو ناگهانی برنامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با شبکه اول سیما که بر طبق اعلام رسمی مسئولان دولت قرار بود در آن درباره گرانی، تورم و طرح موسوم به تحول اقتصادی توضیحاتی ارائه شود برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای سیاسی و اقتصادی کشور را در پی داشته است.

در حالی که طی روزهای گذشته، خبر حضور رئیس دولت نهم در یک برنامه پرسش و پاسخ بعد از خبر سراسری 21 شبکه اول بر روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌های رسمی کشور قرار گرفته و به‌طور پیاپی به صورت زیرنویس از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد، هنوز دلایل رسمی درباره لغو این برنامه اعلام نشده است.

در این میان اما برخی ناظران، شرایط اقتصادی کشور و برخی اعتراضات به حضور پیاپی رئیس‌جمهور در برنامه‌های تلویزیونی را از دلایل منتفی شدن پخش این برنامه عنوان می‌کنند.

در چنین شرایطی مشاور اطلاع‌رسانی رئیس دولت نهم از به تعویق افتادن ضبط برنامه مذکور خبر می‌دهد. گویی قرار بر این است که به‌رغم علاقه رئیس‌جمهوری به برنامه‌های زنده این بار این گفت‌وگو به صورت ضبط شده و در زمانی که هنوز مشخص نیست بر روی آنتن برود.

آفت‌های گفت‌وگوهای پی‌درپی
تحلیل‌های متفاوتی از دلایل لغو این گفت‌وگو طرح شده اما نماینده بهبهان در مجالس ششم و هفتم از زاویه نگاه خود به «همشهری» پاسخ می‌دهد: «یکی از مشکلات رئیس‌جمهور در عرصه مسائل سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی، صحبت‌های پی در پی و گاهی بیش از اندازه در مسائل مختلف است.

در واقع این یکی از آسیب‌های جامعه ما است که مقامات مختلف به جای کار تخصصی و انجام وظایف سازمانی، بیشتر به تشریح و توضیح می‌پردازند که این امر در هیچ کجای دنیا معمول نیست.»

ولی‌الله شجاع‌پوریان به شرایط و مقاطع زمانی یک گفت‌وگو نیز اشاره دارد: «در کشورهای پیشرفته در برخی مقاطع زمانی خاص آن هم به‌طور کاملاً حساب شده و پس از صدها ساعت نفر کار کارشناسی، نکات گفت‌وگو یا متن سخنرانی به‌طور کاملاً منظم نوشته شده و پس از آن در رسانه‌ها طرح می‌شود.

 برخی مواضع مسئولان اجرایی کشورمان در 2 سال گذشته به گونه‌ای شبیه تئوری‌پردازانی است که گویی هیچ مسئولیت اجرایی ندارند.»

این عضو فراکسیون اقلیت در ادامه، طولانی‌تر شدن گفت‌وگوهای پی در پی را دارای مواهبی ارزیابی می‌کند: «موضع‌گیری‌های مکرر مسئولان محترم دولت – چه بدانند و چه ندانند – بر روی تمامی حوزه‌ها تأثیر وضعی خواهد گذاشت. در واقع مشاوران دولت می‌توانند مسئولان خود را مجاب کنند تا بیشتر به عمل‌گرایی بپردازند.»

شجاع‌پوریان فضای اقتصادی کنونی را دارای «حرف نگفته‌ای» نمی‌داند و می‌گوید که از شنیدن خبر برنامه تلویزیونی دوباره رئیس‌جمهور ابراز تعجب می‌کند: «مدت کوتاهی از گزارش قبلی رئیس‌جمهور در سیما می‌گذرد.

در طول این مدت کوتاه وضع اقتصادی کشور شرایط بهتری پیدا نکرده و در برخی موارد شاخص‌ها منفی‌تر شده و خصوصاً تورم و گرانی اقلام مصرفی به حد انفجار رسیده و اکنون ثابت شده که با برخی بخشنامه‌ها یا دستورات، اتفاقی در جهت بهبود شرایط نخواهد افتاد.»

نماینده بهبهان ادامه می‌دهد: «فقدان استراتژی روشن در دولت به گونه‌ای است که در برخی موارد بر اثر فشار اقتصادی، تصمیماتی شتاب‌زده گرفته شده که هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

گرانی سکه با یارانه دولتی پاسخ داده شده و سود آن به جیب دلالان رفته است. چاره گرانی میوه را در واردات بی‌رویه یافته و درآمدهای نفتی به جیب طرف‌های خارجی ریخته شده است. باید یک تجدیدنظر کلی در این باره صورت بگیرد.»

عضو فراکسیون خط امام مجلس وضعیت مبهم دانش‌جعفری و تیم اقتصادی دولت را نیز یکی دیگر از دلایل لغو مصاحبه شب گذشته رئیس‌جمهور عنوان کرد.

نگاه مثبت، نگاه منفی
استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اما نفس انعکاس یک خبر قبل از نهایی شدن و سپس لغو آن را مطلوب و برازنده تیم رسانه‌ای دولت نمی‌داند.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با همشهری تحلیل خود درباره دلایل لغو حضور رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی و ارائه گزارش اقتصادی را اینگونه بیان می‌کند:«به دو صورت می‌توان دلایل لغو این برنامه نگاه کرد. نگاه غیرخوشبینانه این است که مطلب جدیدی برای ارائه وجود نداشته یا زمان آن را مناسب ندیده‌اند. در واقع سیاست‌های اقتصادی که تاکنون توسط دولت نهم اتخاذ شده به گونه‌ای شبیه انتخاب بدترین گزینه در بین همه گزینه‌هاست.

وضعیت اقتصادی کنونی نیز بهترین مفاد سیاست‌های انتقاد برانگیز اجرایی کشور است. این شرایط به گونه‌ای  است که آقای دانش‌جعفری یکی از بهترین وزرا در میان وزاری کابینه فعلی که نقش موثری در گرفتن زهر برخی تصمیمات نادرست داشت هم در حال تغییر است که انعکاس نامطلوبی در بین کارشناسان دارد.» 

پژویان نگاه مثبت تصمیم لغو گفت‌وگوی تلویزیونی را نیز اینگونه تشریح می‌کند:«ممکن است نوعی تغییر رویه در عملکرد رئیس‌جمهور ایجاد شده باشد که براساس آن تغییرات پیاپی وزرا خصوصا در تیم اقتصادی را متوقف کرده و به آرامی به بدنه کارشناسی وزارتخانه توجه بیشتری نماید. در این صورت شاید بتوان وضعیت را به سمت بهبود شاخص‌ها پیش برد.شاید به این دلیل رئیس‌جمهوری گفت‌وگوی خود را نیز ملغی کرده تا بیشتر به کارهای عملی بپردازد.»