با توجه به مشترک بودن مخزن گازی پارس جنوبی اولویت نخست شرکت ملی نفت اجرای مراحل توسعه پارس جنوبی با سرعت هرچه بیشتر است.

به گزارش خبرنگار همشهری، سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای قرارداد نخستین قرارداد اجرایی مرحله ۱۲ پارس جنوبی بین شرکت پتروپارس و یک کنسرسیوم داخلی با اعلام این خبر افزود: اجرای هیچ طرحی در وزارت نفت با مشکل مالی مواجه نخواهد شد و مراحل باقیمانده پارس جنوبی با سرعت دنبال می‌شود.

جشن ساز با اشاره به بودجه اختصاص داده شده به طرح‌های پارس جنوبی در سال جدید گفت: دولت و مجلس با اختصاص ۳ ‌درصد از درآمد فروش نفت خام به طرح‌های پارس‌جنوبی کمک شایانی به تسریع در اجرای این طرح‌ها کرده‌است.

وی تاکیدکرد: طرح توسعه مرحله ۱۲ پارس‌جنوبی حدود ۳ درصد در تولید ناخالص ملی کشور سهم دارد و شرکت پتروپارس با ۱۰ سال سابقه فعالیت در صنعت نفت کشور برای نخستین بار به‌طور مستقل اجرای عمومی یک طرح بزرگ نفتی را به دست گرفته‌است.

وی با اشاره به اهمیت مرحله ۱۲ پارس‌جنوبی در اقتصاد کشور افزود: با بهره‌برداری از طرح، سالانه بیش از ۷ ‌میلیارد‌دلار درآمد عاید کشور می‌شود.

ارزش نخستین قرارداد اجرایی این طرح ۲۸۴ میلیون دلار و مدت اجرای آن ۳۴ ماه است که شامل، انجام مهندسی تفصیلی، تامین و تدارکات، ساخت و راه‌اندازی مخازن ذخیره گاز مایع و تاسیسات اداری و مسکونی است.

مذاکره  برای مراحل ۲۰ تا ۲۴

در این مراسم علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه برای واگذاری مراحل ۲۰ تا ۲۴ پارس جنوبی با شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آسیای در حال مذاکره هستیم، گفت: برای اجرای فازهای ۲۰ و ۲۱ با ۲ گروه و برای اجرای فازهای ۲۲ تا ۲۴ با ۳ گروه متشکل از شرکت‌های بزرگ نفتی و چند کنسرسیوم در حال مذاکره هستیم.

وی با تاکید بر‌‌‌‌اینکه مراحل ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و کار مهندسی این 4 مرحله بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکیدکرد: مراحل ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیز تا پاییز امسال به‌طور قطع به بهره‌برداری می‌رسد و مشکلات اجرایی آن رفع شده‌است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی کالاهای مورد نیاز از دیگر مشکلات است که یک موضوع طبیعی در اجرای این طرح‌ها در همه نقاط جهان است، تاکید کرد: افزایش قیمت در اجرای طرح‌های پارس جنوبی خلل ایجاد نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تایید نهایی‌شدن قرارداد با شرکت چینی سینوک در مورد پارس شمالی گفت: برای تعیین زمان امضای قرارداد با سفیر کشور هماهنگی شده است.

مشارکت درآفریقا و ونزوئلا

ارزیابی فنی شرکت پتروپارس برای بهره‌برداری از یکی از بزرگ‌ترین حوزه نفتی آفریقا در آنگولا به‌زودی آغاز می‌شود.

غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت پتروپارس در این مراسم افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را در آفریقا ارزیابی کرده‌ایم و هفته آینده در آنگولا، چگونگی وضعیت مشارکت در غنی‌ترین حوزه نفتی این کشور، با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۲ ‌میلیون بشکه نفت را آغاز خواهیم کرد.

وی  همچنین از تکمیل مطالعه و ارزیابی ۲ طرح بزرگ نفتی در ونزوئلا خبرداد که قرار است بیش از ۸ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شود.

وی همچنین با تاکید براینکه مراحل تکمیل فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی نیز با سرعت در حال انجام است، یاد‌آورشد: این ۳ مرحله سالانه ۹ میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.

تحریم‌ها موجب توقف طرح‌های گازی نشده است

وکیلی با اشاره به اینکه مراحل در حال اجرای پارس‌جنوبی با مشکل اجرایی از جمله تامین مالی مواجه نیستند، در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم‌ها اختلالی در اجرای مراحل مختلف پارس جنوبی ایجاد کرده‌، گفت: تحریم‌ها تاثیر داشته‌است و بخشی از تاخیرها نیز که با آن مواجه هستیم ناشی از مشکلات پیش‌آمده در تامین تجهیزات و تامین مالی است ولی این تحریم‌ها موجب توقف طرح‌ها نمی‌شود و تجهیزات و منابع لازم را از راه‌های دیگر تامین کرده‌ایم.