شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت‌های اروپایی شل و رپسول درباره اجرای طرح پرشین ال‌ان‌جی در مرحله 12 میدان گازی پارس‌جنوبی پیشنهاد تازه‌ای مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری چاپ عصر، اکبر ترکان معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: شرکت‌های شل و رپسول پیشنهادی ارائه کرده‌اند که در صورت تاخیر در مهلت تصمیم‌گیری مندرج در قرارداد (FID) و پس از موافقت شرکت ملی نفت ایران آن را اجرایی خواهند کرد.

ترکان درخصوص این پیشنهاد جدید سکوت کرد و افزود که درصورت تصمیم به عملیاتی شدن پیشنهاد جدید، مفاد آن اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد که پیمانکاران خارجی وعده داده‌اند که در صورت اجرای این پیشنهاد هیچ تغییری در دوره مورد توافق توسعه این مرحله روی ندهد. براساس قرداد منعقده میان طرفین، باید از سال 2014 میلادی در این مرحله گازمایع (ال‌ان‌جی) تولید شود. به گفته معاون وزیر نفت آخرین مهلت شرکت هلندی‌- انگلیسی شل و نیز شرکت اسپانیایی رپسول درباره اعلام آمادگی برای اجرای طرح توسعه مرحله 12 پارس‌جنوبی خرداد امسال است. 

ترکان همچنین تاخیر در اعلام آمادگی این پیمانکاران اروپایی را درباره اجرای تعهدات خود، بی‌تاثیر از شرایط دیپلماتیک ندانست و گفت: اینکه احتمال دارد آنان منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باشند را تایید نکرده اما رد هم نمی‌کنم.

دارایی که از گرسنگی مرد
آقای نوذری برایم داستانی را می‌گفت که گدایی مرده بود. مردم که به خانه‌اش رفتند، از آن همه پول پنهان در رختخواب و جای جای آن خانه شگفت زده شدند. عجیب بود که او با آن همه دارندگی اما از گرسنگی مرده بود. 

این را ترکان از زبان وزیر نفت در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی نقل کرده و شرایط امروز کشور را چنین تشبیه می‌کند.

معاون وزیر نفت گفت: ما سالانه بالغ بر 80 میلیارد دلار درآمد نفتی داریم و بر این اساس کشوری پراز پول داریم و در همین حال نیاز مالی این مملکت در همه بخش‌ها شاید سالانه 10 میلیارد دلار باشد که در این صورت اگر از لحاظ تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود آسیب ببینیم آیا همانند آن گدا نمرده‌ایم؟

ترکان پیشنهاد تاسیس بانک توسعه صنعت نفت را در راستای استفاده درست از درآمد‌های نفتی کشور برشمرده و ادامه داد: تسهیلات مالی که از این بانک دریافت می‌شود دوباره به‌ صورت اقساط به بانک باز می‌گردد و در طرح‌های دیگر استفاده خواهد شد. وی تاسیس این بانک را گامی برای تامین مالی طرح‌های صنایع نفت و گاز کشور دانست. 

ترکان در پاسخ به خبرنگار همشهری چاپ عصر تاسیس این بانک را مغایر با ایجاد صندوق پارس‌جنوبی ندانست و تاکید کرد که هر‌دو در کنار هم فعالیت خواهند کرد. وی درخصوص مذاکره با یکی از بانک‌های عرب حاشیه خلیج فارس برای تاسیس صندوق پارس‌جنوبی و عرضه سهام به ایرانیان خارج از کشور توضیحی نداد. این در حالی است که پیش از این غلامحسین نوذری گفته بود که صندوق پارس‌جنوبی در بانک صنعت نفت ادغام می‌شود.

84 میلیارد دلار یارانه انرژی
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت خبر داد که سالانه در کشور 84 میلیارد و 700 میلیون دلار به بخش انرژی یارانه تخصیص داده می‌شود. ترکان نیمی از این رقم را متوجه گاز دانست.

وی که در بخشی از سخنان خود از تصمیم همه مسئولان نظام برای هدفمندسازی یارانه‌ها یاد کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری چاپ عصر درباره تفاوت همدفمند سازی و حذف یارانه‌ها گفت: وزارت نفت از نظام اصلاح قیمت سوخت انتظار حتی یک ریال اضافه درآمد هم ندارد بلکه معتقد است که باید این مبلغ در مسیر تحقق عدالت اجتماعی صرف شود.

وی ادامه داد: اینکه یارانه‌ها به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شهروندان عرضه شود مسئله دیگری است که راهکارها و تدابیر متفاوتی درخصوص آن مطرح شده است و هنوز هم بررسی آن در دولت وجود دارد.

ترکان تاکید کرد که وزارت نفت هرگز تقاضای دریافت یارانه‌ها را ندارد و تنها درخصوص بخش انرژی کمیته‌های پژوهش تشکیل داده است. معاون وزیر نفت خاطرنشان ساخت که وزارت نفت در نظام اصلاح یارانه‌ها به‌صورت مستقیم هیچ دخالتی ندارد. 

ترکان همچنین در بخش دیگری از پاسخ خود به همشهری درباره میزان افزایش تولید و صادرات نفت خبر داد که در حال حاضر کشور به رکورد تولید 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام در روز رسیده و متوسط تولید کشور نیز 4 میلیون و 180 هزار بشکه است که از این میزان یک میلیون و 600 هزار بشکه به مصرف داخلی اختصاص داده شده و مابقی نفت خام نیز صادر می‌شود.

منافع ملی و بازی فرانسوی
صبح روز شنبه در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم در حضور خبرنگاران سخن گفت و به پرسش‌ها پاسخ داد. وکیلی در این نشست به طرف‌های برخی از طرح‌های توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی اولتیماتوم داد که در صورت ادامه تعلل، کار را به آنان نخواهند سپرد.

وی گفت: در سلسله مذاکره برای فازهای 20 و 21 با ترکیه درصورتی که تعللی پیش آید طرح‌ها را به مناقصه بین‌المللی خواهیم گذاشت. وی تاکید کرد که در حال حاضر اسناد مناقصه آماده شده است. همچنین افزود که در مورد فازهای 22 و 23 نیز در صورتی که توافقی با پیمانکاران حاصل نشود طرح‌ها به پیمانکاران داخلی سپرده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه، نسبت به تعلل شرکت فرانسوی توتال درخصوص اعلام آمادگی خود برای حضور در مرحله 11 میدان گازی پارس‌جنوبی و تاسیس کارخانه ال ان جی واکنش نشان داد. 

وکیلی گفت: توتال حدود 3 تا 4 سال فرصت فکر کردن و تصمیم‌گیری درباره مرحله 11 داشته ولی همچنان پاسخی نداده است و این در حالی است که ما از 8 ماه پیش اعلام کرده بودیم که تا پایان ماه میلادی جون برابر با خرداد امسال باید تکلیف خود را روشن سازد. 

وی ضمن اشاره به اینکه منافع ملی را نباید معطل تردیدهای یک شرکت اروپایی گذاشت تصریح کرد: در صورتی که توتال تا خرداد نسبت به اعلام آمادگی خود برای توسعه مرحله 11 و عقد رسمی قرارداد اقدام نکند، در آینده این طرح را به آنان نخواهیم سپرد.  وکیلی با تاکید بر اینکه این مهلت اعلام شده قابل تمدید نیست خاطرنشان ساخت که حضور نیافتن توتال در پارس‌جنوبی به معنی ماندن گاز روی دست ما نیست.

وی گفت: در حال حاضر ما برای تامین مالی این طرح هیچ مشکلی نداریم چرا که برای هر مرحله حداقل سرمایه‌ای را درنظر گرفته‌ایم.  وکیلی یادآور شد که بخش بالادستی مرحله 11 به سرمایه‌گذاری کلانی احتیاج ندارد و به‌طور قطع در صورت کنار گذاشتن توتال از ادامه مذاکرات با استفاده از منابع داخلی کار را به انجام می‌رسانیم. وکیلی بار دیگر تاکید کرد که منافع ملی را نباید معطل تصمیم‌گیری توتال کرد.

پیغام اقتصادی آمریکایی‌ها
دنیا آن‌قدرها هم بسته و کوچک نیست که همه دست به سینه آمریکا باشند و گوش به فرمان تحریم‌ها.

این بخشی از پاسخ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به خبرنگار همشهری چاپ عصر است که درباره تاثیر تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی پرسیده بود. وکیلی گفت: ممکن است تحریم‌ها درمورد تعلل شرکت‌هایی مثل شل و توتال تاثیر داشته است و یا اینکه در عقب افتادن خرید و ارسال برخی از تجهیزات بی‌تاثیر نباشد اما راهکارهای دیگری برای جبران وجود دارد. 

وی در ادامه خبر داد که تاکنون بارها برخی از شرکت‌های آمریکایی در اقصی نقاط جهان پیغام فرستاده‌اند که حاضرند با واسطه دیگر شرکت‌ها تجهیزات مورد نیاز ما را تامین کنند.  وکیلی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار همشهری درباره مسئله فرودگاه نظامی عسلویه که قرار است از محل آن خط لوله فازهای 9 و 10 پارس‌جنوبی عبور کند اما با مخالفت‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است، اساس مسئله را تکذیب کرد و در پی توضیح ما، پاسخ روشنی نداد.

کد خبر 49221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز