معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ویروس کرونا رفتارهای متضادی در سازگاری با محیط دارد و اصلاً نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان اپیدمی آن اعلام کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمد نوری سپهر اظهار کرد: حدود ۱۲ روز است که کشور با ویروس کرونا درگیر است و طی این مدت شاهد تغییر رفتار و عادات بهداشتی مردم برای جلوگیری از شیوع این ویروس بوده‌ایم.

وی گفت: از طریق همکاری مردم با مجموعه بهداشت و درمان استان البرز می‌توانیم این بیماری را شکست دهیم، مردم باید ضمن این‌که به توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس توجه داشته باشند، از ایجاد جو اضطراب و هراس افکنی در میان دوستان و... بپرهیزند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز توضیح داد: اضطراب علاوه بر این‌که سیستم ایمنی و دفاعی بدن را ضعیف می‌کند، باعث تضعیف روحیه و ایجاد جو ناامیدی در جامعه می‌شود که در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه درست نیست.

نوری سپهر در ادامه با تأکید بر این‌که پیشگیری مهم‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا است، گفت: برای پیشگیری مردم باید در مرحله اول در منزل بمانند و جز در موارد ضروری از فضای امن خانه خود خارج نشوند.

وی اظهار کرد: شست و شوی مداوم دست‌ها یعنی هر ۲۰ دقیقه یک‌بار و عدم تماس دست با چشم و گوش و بینی از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به زمان اتمام اپیدمی این ویروس افزود: ویروس کرونا رفتارهای متضادی در سازگاری با محیط دارد و اصلاً نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان اپیدمی آن اعلام کرد.

این مسئول اضافه کرد: هم‌زمانی شیوع این ویروس با زمانی که عده زیادی به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شده‌اند هم باعث شده کادر درمانی در تشخیص این بیماری‌ها با توجه به این‌که علائم مشابهی دارند با مشکل مواجه شوند.

وی گفت: بر این اساس از شهروندان درخواست می‌شود در صورت داشتن علائم سرماخوردگی تا زمانی که با مشکلات حاد تنفسی و تب بالا مواجه نشده‌اند، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکنند چون این فضاها آلودگی زیادی دارند و ممکن است فردی با سرماخوردگی وارد بیمارستان شود ولی با ویروس کرونا بازگردد.