به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، در پی شیوع ویروس کرونا و ابتلای تعدادی از هموطنان به این بیماری بنا بر اقتضای خانوادهها برای ممانعت از بیرون رفتن دلبندانشان از منازل و اصرار بر تعطیلی مدارس آموزشهای مجازی جایگزین آموزشهای مدارس شده و روز به روز این آموزشها رونق گرفته است.
راه اندازی کانالهای آموزشی مجازی نیز توسط معلمان و پیگیری آموزش دروس مختلف نیز مکملی بر آموزشهای مجازی سراسری شده است و در حالیکه همگان عزم را برای زمین گیر کردن ویروس کرونا جزم کردهاند اما از وظایفشان غافل نشده اند.
اکنون با فعال شدن آموزشهای مجازی از سنگینی هراس و دلواپسی خانوادهها برای فرزندانشان کاسته شده است چرا که در زمانیکه در منزل و فضای بهداشتی به سرمی برند و خانوداهها از دغدغه و هراس تهدید سلامتی آنها آرامش خیال دارند، آموزشهای دانش آموزان نیز به موقع انجام میشود و ارتباطی معقول بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شده است.
در این بین برخی معلمان زحمتکش نیز با ابتکاراتی قابل توجه سعی در تداوم امر آموزش و برقرای ارتباط هرچه بیشتر مجازی با دانش آموزان دارند با ارایه تکالیف و رفع اشکالات موجودعرصه تعلیم و تریبت را هرچه بیشتر فعال کردهاند و از طرفی برنامه ریزی و تکاپویی قابل تحسین برای دانش آموزان ترسیم شده است.
اگرچه بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغه ای فراموش نشدنی در این روزها برای خانوداههاست اما حضور آموزشهای مجازی در سطح خانههای ایرانی و پیگیری امر تعلیم و تربیت تجربه ای شیرن برای خانوداهها و دانشآموزان است و امید و همدلی را بین اولیل و مربیان گرم تر کرده است.
این آموزشها به عنوان اولین تجربه خالی از مشکلاتی نیست و نیازمند برنامه ریزیهای منسجم تری برای رسیدن به کیفیت برنامههای آموزشی میباشد و در این میان عدم هماهنگیهایی نیز مشهود است اما آنچه که ارزش این آموزشها را اشکار میکند استمرار و تداوم آموزش در شرایط کنونی جامعه است.
برخی از والدین معتقدند فشردگی و محدویت برنامههای آموزشی شبکه آموزش سیما از دیگر مشکلات طراحی این برنامهها است که در زمانی محدود تنها برخی دروس تدریس میشوند که در برخی موارد حتی عدم هماهنگی سرفصلها در مناطق مختلف کشور باعث شده تا دانش اموزان نتوانند بهره لازم را از دروس ارایه شده بگیرند.
اما از طرفی برخی معلمان سعی در پوشش این نواقص دارند با تدریس و ارتباط مجازی با دانش آموزان تلاش در هماهنگی دروس برای بهره گیری دانش آموزان از آموزشهای مجازی دارند.
بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش تلاش میشود با آموزشهای مجازی، عقب افتادگی درسی دانشآموزان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا جبران شود.
در این راستا محسن حاجی میرزایی بیان کرد: نمی خواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد شود و تا خرداد ماه باید سال تحصیلی تمام و تقویم زمانی رعایت شود.
در این راستا حضور دانش آموزان در کلاسهای مجازی و توجه به آنها و کیفیت مطالب ارایه شده به دانش آموزان حایز اهمیت است که خوشبختانه در این زمینه معلمان فداکار دست به کار شدهاند تا اتلاف وقت فرزندان این مرزو بوم جلوگیری شود.
یک معلم پایه ابتدایی در خرم آباد در استان لرستان گفت: اکنون تصمیم بر این شده که برای مقابله با ویروس کرونا و درگیری مردم در آستانه سال نو خانوادهها و دانش آموزان در منزل بمانند و از طرفی خانوداهها حاضر به دحضور فرزندان و درمعرض بیماری بودن نیستند بهترین روش برای تداوم امر تعلیم و تربیت اموزشهای مجازی است.
سارا دریکوندی افزود: در این راستا خانوادهها و داننش آموزان باید با همراهی و هماهنگی با معلمکان در کیفیت هرچعه بیشتر این آموزشها تلاش کنند.
وی ادامه داد: معلمی فقط سر کلاس بودن و تدریس و آموزش کتابها و محتوای درسی نیست و معلم در هر مکان و زمان برای پیشرفت دانش آموزان خود فداکاری و خدمت میکند.
این معلم اظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت مناسبی برای تداوم تحصیل علم و دانش است و باید از این ظرفیت استفاده بهتری شود.
مادر یک دانش آموز متوسطه نیز بیان کرد: با وجود اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا به هیچ وجه حاضر به فرستادن فرزندم به مدرسه نیستم اما دغدغه تحصیل و تعلیم و تربیت او را دارم که خوشبختانه با اجرای آموزشهای مجازی تا حدودی از نگرانیم کاسته شده و فرزندم به جای بلاتکلیفی در منزل و اتلاف وقت در شبکههای مجازی و دیدن برنامههای تکراری تلویزیون از طریق مجازی پیگیری تحصیل و آموزشهای دروسش است.
وی با بیان اینکه آموزشهای مجازی تجربه خوبی برای دانش آموزان و معلمان است ادامه داد: لزوم آمادگی آموزش و پرورش و معلمان برای ارایه آموزشهای مجازی و تولید محتوا برای اینگونه شرزایط بسیار ضروری است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: پیش از شیوع کرونا در استان دبیرخانه پیشگیری از بیماری کرونا در آموزش و پرورش تشکیل شد و سه کارگروه سلامت و پشتیبانی با محوریت تربیت بدنی، آموزش ابتدایی و متوسطه برای کاهش خلا آموزشی و کارگروه اطلاع رسانی در استان فعال شد.
نصرالله بازگیران ادامه داد: در این راستا کارگروه اموزشی با جلسات چندین مصوبه را اجرایی کرد و در این زمینه اطلاع رسانی برنامههای اموزشی شبکه آموزش به تمام معاونان آموزش متوسطه انجام شد.
وی اظهار داشت: برای پنج درس متوسطه اول و تمام دروس پایه ۱۲ برنامه آموزشی توسط دبیران مجرب تهیه شد و به همین منظور هر شهر مکلف به تهیه درسنامه یک درس براسا بودجه بندی شد.
بازگیران با بیان اینکه اکنون تمام درسنامههای تدوین شده آماده ارسال هستند، ادامه داد: این درسنامهها برای مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند طراحی شده است و توسط مدیران و معاونان آموزشی باید به دست دانش آموزان برسند.
وی با بیان اینکه برخی از مناطق صعب العبور و دور دست در مناطق پاپی و چگنی دسترسی دانش آموزان به مطالب درسی از طریق اینترنت امکان پذیر نیست افزود: برای ارایه مطالب درسنامهها به این دانش آموزان پیگیری مستمر و نظارت بر نحوه دور آموزی انجام میشود.
وی عنوان کرد: اکنون سایت تمام مدارس استان فعال شده، سامانه پیامکی و گروههای مجازی راه اندازی و از طریق صدا و سیما به مردم اطلاع رسانی شده است.
بازگیران بیان کرد: برای ارتباط هرچه بیشتر با اولیا و اطلاع از نحوه آموزشهای مدارس والدین میتوانند با شماره تلفن ۳۳۴۲۰۰۸۳ هرگونه مشکل و کم کاری رااطلاع دهند.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط تلفنی با مدارس به صورت تصادفی و اطلاع از نحوه آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: معرفی نرم افزارهای محتویات الکترونیکی توسط فرهنگیان کوهدشت انجام شده و همچنین محتویات پرسش و پاسخ و جزوات نمونه سوال تهیه توزیع شده است.