شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

تغییر در شیوه‌های ارائه محتوای آموزشی از جمله رویکردهای آموزش و پرورش و استفاده از ابزارهای مدرن برای کمک به فرایند یادگیری از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است.

همشهری آنلاین- طاهره صباغ‌ها*: کرونا و آموزش در شرایط قرنطینه این راه را برای ما هموارتر کرد. از ابتدای شیوع کرونا در کشور و تعطیلی مدارس شاهد تلاش معلمان در عرصه‌های مختلف هستیم. موضوعات درسی چند ماهی است در شکل‌ها و قالب‌های تازه‌ای به دانش‌آموزان عرضه می‌شود و محدودیت‌های زمانی و ابزاری، خلاقیت‌های معلمان و دانش‌آموزان را شکوفا کرده است. فایل‌های صوتی آموزشی دست به دست می‌شوند و ارتباط معلم و شاگردان با هم قطع نشده. دانش‌آموزان تعامل را بیشتر و بهتر یاد گرفته‌اند و رقابت تحصیلی جای خود را به رفاقت یادگیری داده است. معلمان و مدیران تلخی این روزها را به مفهوم امیدبخش همدلی و همیاری تبدیل کرده‌اند؛ همیاری بین مدیر و معلم، همیاری بین اولیا و معلم، همیاری بین دانش‌آموز و معلم.  
شاهد هستیم که بحران کرونا معلمان و دانش‌آموزان را از «مصرف‌کننده محتوای درسی» به «تولیدکننده محتوای درسی و آموزشی» تبدیل کرده است. والدین این روزها بیشتر از گذشته با آموزش‌های کودکانشان در ارتباط هستند و آنها هم برای بهتر شدن روند آموزش و یادگیری تلاش می‌کنند. دانش‌آموزان گرچه از دیدن دوستان خود محروم هستند و در خانه مانده‌اند اما هوای همکلاسی‌های خود را دارند و با کمک فضای مجازی دانسته‌های خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک می‌گذارند.

آنها در فرایند تدریس با معلم خود مشارکت دارند و همین موضوع سبب مسئولیت‌پذیری بیشتر آنها می‌شود. مدیران از نزدیک در جریان فرایند آموزش معلمان در گروه‌های مجازی هستند و والدین سختی کار معلمان را به خوبی درک می‌کنند. هنوز بخشنامه‌های آموزش و پرورش نیامده بود که بسیاری از معلم‌ها و شاگردان گروه‌های مجازی را تشکیل داده بودند تا درس‌ها را مرور کنند و آموزش را از سر بگیرند. کرونا جهان را به تعطیلی کشانده اما کلاس‌های درس تعطیل نشده است.  
کرونا به ما کمک کرد تا خود را برای ارائه محتوای آموزشی با شیوه‌های نوین آماده کنیم. فرصت تمرین آموزش در فضای مجازی به ما کمک کرد تا ظرفیت‌هایمان را بسنجیم؛ کاستی‌ها را رصد و برای رفع آنها تلاش کنیم. امسال بزرگداشت روز معلم را در همین کلاس‌های درس مجازی برگزار می‌کنیم. کلاس‌هایی که گرچه از میز و نیمکت خالی است اما مهم‌ترین عنصر مدارس یعنی جمع معلمان و دانش‌آموزان را در خود دارد و آموزش در آن رد و بدل‌می‌شود.

*معاون پژوهش اداره آموزش و پرورش منطقه۳

کد خبر 506278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha