تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در کرمان بیان کرد: امید واژه‌ای درونی است که هر فرد با توجه به شرایط زندگی خود می‌تواند داشته باشد. قدم نخست برای افزایش امید این است که ایمان داشته باشیم؛ ایمان و باور قلبی به این‌که همه چیز سرانجام درست می‌شود.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «سیده مریم یکتامقدم» اظهار کرد: شک و تردیدها را از خود دور کنید؛ اعتقاد داشته باشید که جدا از هر کیش و آئینی، این خداوند است که کنترل اوضاع و زندگی شما را در دست دارد.  

او بیان کرد: یک زندگی خوب و ایده‌آل بدون داشتن امید امکان‌پذیر نیست. حتی در شرایط سخت، بحرانی و حادِ به وجود آمده در زندگی هر فرد این دقیقا امید است که فرد را به چالش می‌کشد که هرچه سریع‌تر بحران به وجود آمده را حل و فصل کند و تمام مهارت حل مساله‌اش را به کار گیرد تا دوباره شرایط به حالت عادی برگردد.

یکتامقدم ادامه داد: با به کارگیری راهکارهایی برای افزایش امید در زندگی فردی می‌توانیم با انگیزه بالاتری روزهای سخت را سپری کنیم.

مشاور مرکز بهداشت گفت: دعاکردن یکی دیگر از راهکارهای افزایش امید است. جدا از هر مذهب و آئینی پیوسته دعا کنید و صلاح و خیر همه را در آن دعاها بخواهید و ایمان داشته باشید که دعا شرایط را برمی‌گرداند.

یکتامقدم اظهار کرد: برای افزایش امید در زندگی، اطرافتان را با کسانی که دوستشان دارید و حمایتتان می‌کنند، پر کنید زیرا در شرایط سخت هر کسی نیاز به همدلی، مشورت و تشویق اطرافیانش دارد تا او را در این شرایط همراهی کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: راهکار دیگر صدقه دادن و کمک به دیگران است. کمک، همدلی و ابراز همدردی با دیگران باعث می‌شود خودتان را از مرکز توجه دور کنید و با فکر کردن به شرایط دیگران به این درک برسید که اوضاع آنچنان هم بد نیست.

او بیان کرد: برای خودتان در روزها و ماه‌های آینده اهداف کوتاه و سپس بلندمدت مشخص کنید. در نظر داشته باشید که این اهداف باید کاملا واقع‌بینانه، قابل سنجش، تحت شرایط زمانی مشخص شده و واضح و روشن باشد تا راحت‌تر به آن دست یابید.

یکتامقدم تصریح کرد: مراقب سلامتی خود باشید و این کار، مستلزم داشتن خواب کافی، اوقات فراغت، ورزش و تغذیه سالم است.

او بیان کرد: احساسات و افکار روزانه خود را یادداشت کنید و در آخر روز یا هفته ارزیابی کنید. این یادداشت و ارزیابی مجدد نوشته‌هایتان به شما این امکان را می‌دهد که آگاهی لازم از شرایط خودتان و دلیل ناامیدی‌هایتان را یافته و برای رفع هر یک از آنان تلاش بیشتری کنید.