شیوع ویروس کرونا و گسترش زنجیره وار آن در جان شهروندان دلیلی شد تا مراکز فرهنگی، مدارس، ورزشگاه ها به طور موقت تعطیل شوند و روز به روز بر تعداد اعضای کمپین #در-خانه-بمانیم و سایرکمپین ها افزوده شود.

همشهری آنلاین - زهرا کریمی :اما در این اوضاع اسفناک فقط موزه ها از این امر مستثنا هستند و در آنها به روی عموم همچنان باز است و انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته و شهر در امن و امان است! میزبانی موزه ها و افزایش ساعت کاری آنها طی این روزهای کرونایی سؤال ذهنی عموم مردم و کارمندان موزه هاست که «محمدرضا کارگر» مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی، تاریخی به آنها پاسخ می دهد.

2 هفته از شیوع ویروس کرونا به کشور و پایتخت می گذرد. طی این مدت شاهد تعطیلی تعداد زیادی از سازمان ها و مراکز فعال در شهر بودیم. اما چرا موزه ها تعطیل نشده اند؟

موزه ها از همان روزهای ابتدایی باز بودند و یک روز هم بسته نشده اند. برای نحوه فعالیت موزه ها وزارت میراث فرهنگی و اداره کل موزه ها نمی توانست تصمیمی بگیرد و مرجع اعلام تعطیلی یا فعالیت موزه ها ستاد پیشگیری مقابله با کروناست. حالا که موزه ها تعطیل نیستند تدابیری در نظر گرفته شده است و همه کارکنان و راهنمایان موزه ها و بازدیدکنندگان قبل از ورود به اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده مجهز می شوند.»


این روزها کمپین های متفاوتی مانند #در-خانه-بمانید، #بی-کرونا و #کرونا-را- شکست-می دهیم راه اندازی شده است که همگی آنها با باز بودن موزه ها و افزایش ساعت کاری آنها تناقض دارد؟

قبول داریم که فعالیت موزه های شهر با این پویش ها تناقض دارد اما این تصمیم از طرف ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا، گرفته و امسال هم طبق روال هر سال در اسفندماه افزایش ساعت کاری بخشنامه شده است و همه موزه ها به خصوص موزه های پربازدید مانند کاخ موزه های سعدآباد، نیاوران و گلستان و موزه قرآن  آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند. البته شیوع ویروس کرونا تأثیر چشمگیری در کاهش تعداد بازدیدکنندگان موزه ها داشته است و مردم به پویش ها و حفظ سلامتی خود و دیگران پایبند هستند و این، قابل قدردانی است. امیدواریم برای حفظ جان مردم ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا طی روزهای آینده بخشنامه ای مبنی بر تعطیلی موزه های تهران صادر کند. مردم برای باخبر شدن از تعطیلی  موزه ها اخبار فرهنگی را پیگیری کنند.