امسال در جشنواره ملی «برترین های زنجیره گندم، آرد و نان» برگزیدگان هرصنف شناسایی شدند. «حاجی تاروردی» شهروند ساکن علی آباد برای دومین بار در این جشنواره به عنوان تولید کننده برتر استان تهران معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

همشهری آنلاین / رضا نیکنام: نان در فرهنگ و آیین ما ایرانی ها از ارزش و تقدس بسیار زیادی برخوردار است. بدون تردید چگونگی تولید نان در پاسداشت این نعمت الهی تأثیر بسیاری دارد و به نوعی از دورریز شدن و اسراف آن جلوگیری می کند. یکی از اقدام های مثبت در زمینه بهبود کیفیت نان، شناسایی مغازه های نانوایی ممتاز و نمونه شهر است. معرفی نانواهای بااخلاق و متعهد که با رعایت اصول و ضوابط کاری، ضمن رعایت حقوق مصرف کننده، نان باکیفیت و مطلوب دست مشتری می دهند که در تشویق و ترغیب دیگران تأثیر بسزایی دارد.
«حاجی تاروردی» در پاسخ به این سئوال که چگونه به جشنواره ملی «برترین های زنجیره گندم، آرد و نان» راه یافتید؟ می گوید: «کارشناسان به طور مرتب و مستمر فعالیت نانوایی ها را از هر جهت زیرنظر دارند. آنها مراحل مختلف تولید نان و بسیاری از موارد از جمله فضای مناسب، بهداشت و پاکیزگی محیط کار، پوشش و لباس کارکنان، استفاده از ماشین آلات استاندارد تولید خمیر و پخت نان، عدم استفاده از مواد افزودنی غیرمجاز و بهره برداری از خمیرمایه نان، تلاش برای کسب رضایت مشتریان و رعایت وزن و قیمت نان در این واحدهای تولیدی را مورد بررسی و ارزیابی قرارداده و افراد منتخب را به جشنواره ملی معرفی می کنند.»
شاید کنجکاو شده باشید که از شهروند ساکن علی آباد جنوبی و  دارنده عنوان تولید کننده برتر نان در استان تهران بیشتر بدانید. باید گفت که تاروردی شهروند ۴۸ساله و دبیر شورایاری محله علی آباد جنوبی در کسب و کار و تولید نان اصول و ضوابطی را رعایت می کند که شاید خیلی از هم محله ای ها و مشتری ها بی اطلاع باشند. برای نمونه می توان به شست وشو و اتوی هفتگی لباس کار کارگران نانوایی اشاره کرد که باعث شده شهروندان از وضعیت پوشش و ظاهر و البته انضباط فردی هریک از کارکنان این نانوایی رضایت داشته باشند. تاروردی به عنوان مدیر این واحد تولیدی، از ابتدا تا آخر هفته وضعیت کار و فعالیت پرسنل را بررسی کرده و در مواقع ضروری نکاتی را به آنها یادآوری می کند. او و همکارانش در این واحد صنفی علاوه بر تولید نان لواش و بربری به روش سنتی و کسب حداکثر رضایتمندی مشتری، در امور خیریه و طرح های اجتماعی و فرهنگی نیز کارنامه درخشانی از خود نشان داده اند. همچنین این تولیدکننده برتر نان استان تهران از سال ها قبل بانی و مجری طرح ابتکاری «نان با عطر مهربانی» در منطقه۱۶ بوده است. تاروردی درباره چگونگی اجرای این طرح و اهداف آن می گوید: «با کمک افراد خیّر و نیکوکار محلی، خانواده های بی بضاعت و کم درآمد محله علی آباد جنوبی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته اند. این واحد صنفی برای هریک از این خانواده ها سهمیه روزانه نان رایگان در نظر گرفته و به شکل کاملاً آبرومندانه و محرمانه، نان موردنیاز خانه شان را تأمین می کند.»

او در پاسخ به این سئوال که آیا امکان استفاده از سهمیه نان رایگان برای خانواده های مستضعف و محروم سایر محله ها و مناطق دیگر وجود دارد یا خیر؟ می گوید: «اکنون با توجه به شرایط کاری و هزینه های جاری، تنها محدوده محله علی آباد جنوبی را پوشش داده ایم، اما درصورت حمایت مسئولان و خیّران و نیک اندیشان می توانیم این کار را در محله های دیگر نیز گسترش دهیم تا نان رایگان در سفره بیشتر خانواده های نیازمند قرار گیرد. »
تاروردی عنوان می کند که اگر هر ماه مسئولان برای این واحد صنفی سهمیه آرد بیشتری درنظر بگیرند، این کار با سرعت بیشتری انجام می شود.