همشهری آنلاین: دو نقشه محرمانه از طبقات که گفته می‌شود جزییات مرکز جدید تجارت جهانی در آمریکاست در یک سطل زباله عمومی پیدا شده است.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، گزارش‌های خبری رسانه‌های آمریکایی از آن حکایت دارد که این طرح‌ها می‌تواند به هر تروریستی این امکان را بدهد که راه حمله به این ساختمان را در آینده پیدا کند.

روزنامه نیویورک پست اعلام کرد تعدادی از این نقشه‌های اولیه را یک بی‌خانمان در زباله‌دانی در خیابان‌های وست هوستون و سولیوان، در مجاورت منطقه موسوم به زمین صفر، جایی که این مجتمع در حملات 11 سپتامبر 2001 ویران شد، پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، این نقشه‌ها به «اسند امنیتی – محرمانه» ممهور بودند و صدها صفحه از طراحی‌های شماتیک درباره ساخت مرکز جدید تجارت جهانی در آنها درج  شده است.

در همین حال روزنامه نیوزدی گزارش داد، اداره بندری (PA)  که مسوولیت نظارت بر روند احداث این ساختمان را دارد قرار است تحقیقاتی داخلی را در این خصوص آغاز کند. استیو کولمن، سخنگوی PA به این روزنامه گفت کارکنانی که در امر دور انداختن چنین اسنادی قانون شکنی کرده باشند، ممکن است اخراج شوند.

وی گفت: «ما حماقت را تحمل نمی‌کنیم.»

این ساختمان که قرار است بلندترین ساختمان در آمریکا باشد، سال 2011 تکمیل می‌شود و برج آزادی نام خواهد گرفت.

نیویورک پست ادامه داد بر روی این نقشه‌ها تاریخ پنجم اکتبر 2007 درج شده است و مجموعه کاملی از طرح‌های اولیه ساختمان جدید نیستند.

رابرت استرانگ، مدیراجرایی گروه مدیریت تحقیقات به این روزنامه گفت: «هر زمان سندی حساس به صورت غیرعمدی جا بماند، گنجینه‌ای با ارزش برای دشمنان بالقوه خواهد بود.»

وی گفت چنین سندی می‌تواند به دشمنان آمریکا امکان می‌دهد نقاط آسیب‌پذیر طراحی را برای هدف‌گیری بیابند. استرانگ گفت اگر تروریست‌ها از ضخامت بتون ساختمان جدید آگاه شوند، یک کارشناس مواد منفجره می‌تواند طرح حمله به آن را بریزد.