به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، در آرمهای جدید، بخشهای به هم پیوسته نشان تجاری این شرکتها از هم جدا شده تا بر اهمیت فاصلهگذاری اجتماعی تاکید شود. این شرکتها با انتشار آرمهای جدید خود در شبکههای اجتماعی در پیامهایی از مردم خواستهاند از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و از یکدیگر دو متر فاصله بگیرند.
آئودی این پیام را با دور کردن چهار دایره نشان خود از یکدیگر نمایش داده است. همراه با آرم جدید، ویدیویی منتشر شده که با جمله "از یکدیگر فاصله بگیرید - در کنار هم بمانید" به پایان میرسد.
فولکسواگن بین دو حرفی که آرم شرکت را شکل داده فاصله ایجاد کرده و مرسدس-بنز هم ستاره سهپر در نشان خود را کوچک کرده تا از دایره دور آرم فاصله بگیرد.
هر دو شرکت در پیامهایی از مردم به خاطر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تشکر کردهاند و از آنها خواستهاند تا برای کمک به توقف شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند.
یک میلیون بیکار
گروهی که در اروپا به نمایندگی از خودروسازان لابی میکند، گفته به خاطر تعطیلی کارخانهها پس از شیوع ویروس کرونا، دست کم یک میلیون نفر در صنعت خودرو بیکار شده یا ساعت کارشان کم شده است.
گروه ACEA که شانزده خودروساز بزرگ را نمایندگی میکند، میگوید شرکتهای خودروسازی به طور متوسط شانزده روز تعطیل بودند و معادل تولید یک میلیون و دویست هزار دستگاه ماشین ضرر کردهاند.
در آلمان ساعت کاری حدود ۵۷۰ هزار نفر کاهش یافته و دولت آلمان توافق کرده تا ۶۷ درصد از حقوق کارگران را پرداخت کند. در فرانسه وضعیت ۹۰ هزار کارگر نامعلوم است و در بریتانیا ۶۵ هزار نفر سرنوشتی مشابه دارند.
در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو میلیون و ششصد هزار نفر در ۲۲۹ کارخانه در صنعت خودرو کار میکنند. تعداد کارگران و کارمندانی که به طور غیرمستقیم با این صنعت در ارتباطند به سیزده میلیون و هشتصد هزار نفر میرسد.
خودروسازان آمریکایی هم وضعیت مشابهی دارند. فورد و جنرالموتورز اعلام کردهاند که کارخانههایشان فعلا تعطیل است و فیات-کرایسلر اعلام کرده حقوق کارمندانی را که موقتا اخراج نکرده، بیست درصد کاهش میدهد.
از طرف دیگر کاهش شدید فروش باعث ضرر هنگفت خودروسازان شده است. موسسه تحلیل بازار LMC پیشبینی کرده که فروش خودرو در جهان از ۹۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به حدود ۷۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.
تولد مرسدس
۱۳۵ سال از زمانی که گوتلیب دایملر و کارل بنز اولین ماشینهای جهان را ساختند میگذرد. شرکتی که در دهه بیست میلادی از همکاری این دو شکل گرفت اکنون بزرگترین خودروساز لوکس جهان است و امسال ۱۲۰ ساله شدن نامگذاری محصولاتش را به نام مرسدس جشن میگیرد.
در سال ۱۸۸۵، کارل بنز و گوتلیب دایملر همزمان اما بیخبر از یکدیگر در حال ساخت اولین خودروهای جهان بودند. بنز یک ماشین سه چرخه با موتور بنزینی ساخت و دایلمر با کمک دوست و همکارش ویلهلم مایباخ، با نصب موتور روی یک کالسکه، یک خودرو ساخت.
بنز فروش ماشینهای خود را از سال ۱۸۸۷ آغاز کرد و دایلمر با تاسیس شرکتی به نام خود، فروش ماشینهایش را از سال ۱۸۹۰ آغاز کرد.
یکی از سرمایهگذاران اصلی دایملر، دیپلمات و تاجر ثروتمند اتریشی امیل یِلینک بود. او که قصد داشت ماشینهای دایملر را در فرانسه بفروشد، به دایملر گفت که تلفظ نامی آلمانی برای مشتریان سخت است و پیشنهاد کرد محصولات کارخانه با نام دختر یازده سالهاش مرسدس فروخته شود.
اولین مدل مرسدس در هفته اول ماه آوریل سال ۱۹۰۰ ساخته شد. مرسدس 35PS با ترکیب ظاهری شیک، نامی با ریشه اسپانیایی و پیروزی در مسابقات اتومبیلرانی در زمان کوتاهی به خودرویی مشهور در اروپا تبدیل شد.
دایملر و بنز تا سال ۱۹۲۴ به طور مستقل به تولید خودرو ادامه دادند. اما فشار اقتصادی پس از جنگ جهانی اول باعث شد تا این دو رقیب با یکدیگر همکاری کنند و پس از دو سال با پیوستن دو کارخانه به یکدیگر، شرکت دایملر-بنز تشکیل شد که محصولاتش را با نام مرسدس-بنز به بازار عرضه کرد.
هوندای آمریکایی
هوندا قصد دارد از قوای محرکه الکتریکی جنرالموتورز برای تولید دو محصول آینده خود استفاده کند. کارخانه ژاپنی هفته گذشته اعلام کرد که این دو مدل الکتریکی از سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد.
قرار است مدلهای جدید توسط هوندا طراحی شده، اما در کارخانه جنرالموتورز تولید شود.
جنرالموتورز برای محصولات الکتریکی خود پلتفرمی به نام آلتیوم طراحی کرده که مبنای ساخت چند مدل در این کارخانه خواهد بود. اولین مدل با این پلتفرم را کادیلاک به بازار عرضه خواهد کرد و قرار است یک شاسیبلند الکتریکی با نام هامر هم از این پلتفرم استفاده کند.
هوندا میگوید با استفاده از فنآوری جنرالموتورز، در هزینه ساخت مدلهای جدیدش صرفهجویی خواهد کرد. هوندا در حال حاضر یک مدل الکتریکی کوچک در اروپا به بازار عرضه کرده و در آمریکا یک ماشین هیدروژنی در بین محصولاتش دارد.
جنرالموتورز و هوندا در پروژههای دیگری هم با یکدیگر همکاری میکنند. هر دو کارخانه با هم مشغول ساخت فنآوری ماشینهای هیدروژنی هستند و در شرکتی به نام کروز اوریجین سهام دارند که قصد دارد ماشینهای خودران الکتریکی تولید کند.
دو شرکت اعلام کردهاند که مایلند همکاریهای خود را در آینده گسترش دهند.