کوهنوردی برای او تمرین بالابردن مقاومت در برابر دردهایی بود که در اثر ابتلا به سرطان سراغ او آمده بود.

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد :  9 سال از روزی که «سید اسدالله صالحی» کوهنوردی را شروع کرد می گذرد. او اکنون مطمئن است با ورزش و افزایش ایمنی بدن می توان مقاومت خود را در برابر بیماری بالا برد.  او می گوید:«آنقدر به ورزش اهمیت می دهم که کرونا و قرنطینه خانگی هم نتوانست در این زمینه حریف من شود.» 

روزی که پزشک به او گفت چند ماه بیشتر زنده نمی مانی، روحیه خود را نباخت. همان روز تصمیمش را گرفت تا بیماری را که به جانش افتاده بود شکست دهد. شاغل بودن در ساختمان شهرداری منطقه یک که راه زیادی با کوه های دربند و درکه نداشت انگیزه او را برای انتخاب ورزش کوهنوردی بیشتر کرد. صالحی باخبر شدن از بیماری اش را اینگونه توضیح می دهد:«9 سال پیش متوجه شدم مشکلاتی در دستگاه گوارش من به وجود آمده است. آزمایش های مختلفی انجام دادم. وقتی برای تشخیص نهایی جواب آزمایش ها را گرفتم و به دکتر نشان دادم فکرش را هم نمی کردم به بیماری سرطان مبتلا شده باشم. اما دکتر با دیدن جواب آزمایش ها به من گفت که سرطان دارم و بیماری ام خیلی پیشرفت کرده و ممکن است فقط چند ماه زنده بمانم. می دانستم که سرطان درمان قطعی ندارد. اما مطمئن هم بودم که حفظ روحیه در بهبود این بیماری تأثیر دارد. همان موقع تصمیم گرفتم یک ورزش را به صورت حرفه ای شروع کنم.» 

صعود به دماوند و توچال

صالحی درباره انتخاب ورزش کوهنوردی می گوید:« همیشه ورزش می کردم اما از آن روز به بعد تصمیم خود را گرفتم. محل کارم شهرداری منطقه یک در تجریش فاصله زیادی با کوه های دربند و توچال نداشت. بعد از برنامه ریزی و به صورت منظم کوهنوردی را شروع کردم و ادامه دادم. وقتی به کوه می رفتم نیروی تازه ای می گرفتم و انگیزه ام برای دوباره رفتن بیشتر می شد. کم کم کوهنوردی در جاهای دیگر را هم امتحان کردم. خوشبختانه تا الان 4بار به قله دماوند صعود کرده و  یک بار هم به علم کوه و سبلان و بارها به توچال رفته ام. کوه های توچال در ولنجک و در دسترس اهالی منطقه و بهترین مکان برای کوهنوردی است. مسیر پیاده روی آن هم بسیار مناسب است. این ورزش نیاز به تجهیزات زیادی ندارد. با پوشیدن کفش مناسب می توان کوهنوردی را شروع کرد. چندبار دوستان و همکارانم با من همراه شده اند اما بارها به تنهایی کوهنوردی کرده ام. با دیدن کوه ها حس مقاومت در انسان به وجود می آید و خوشبختانه با همین حس توانستم با بیماری ام کنار بیایم و روند درمان را با روحیه ای خوب پیش ببرم.»

در روزهای قرنطینه ورزش کنید
او روزهای قرنطینه خانگی را فرصتی برای انجام تمرینات ورزشی می داند و می گوید:« از روزی که قرنطینه خانگی شروع شد برنامه کوه رفتن را تعطیل کردم. اما هر روز در خانه ورزش می کنم. سازمان ورزش شهرداری از طریق فضای مجازی تمرین های ورزش خانگی را آموزش می دهد و همه مردم می توانند با این برنامه ها به راحتی ورزش کنند. متأسفانه هنوز هم می شنویم که عده ای از شهروندان به صورت گروهی به کوه می روند و هشدارهای بهداشتی را نادیده می گیرند. امیدوارم بیشتر رعایت کنیم و با پرهیز از تجمع در مکان های عمومی سلامت خود و سایر هموطنانمان را تأمین کنیم. با کمک همدیگر این روزهای سخت می گذرد و دوباره می توانیم ورزش های گروهی را انجام دهیم و به کوه برویم. »