گروه بورس: آخرین آمار منتشر شده در بورس تهران حاکی است، سهامداران بزرگ در فروردین ماه امسال ۵۴ میلیارد ریال پول جدید وارد بازار کردند.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که دغدغه اصلی مدیران بورس تهران در حال حاضر کمبود نقدینگی در بازار سهام است، آمارها نشان می‌دهد: در فروردین ماه امسال سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۵۴ میلیارد ریال مثبت شده است.

به عبارت دیگر اشخاص حقوقی ۵۴ میلیارد ریال پول جدید وارد بازار کرده‌اند. اما در مقابل میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی که به ترتیب ۴ و ۵ درصد از کل معاملات را شامل شده، با روند نزولی همراه بوده است.

در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۱۷ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال و معادل ۹۶ درصد از کل خریدها بود؛ در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۷ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال و در حدود ۹۵ درصد از کل فروش‌ها بود.

آمارها همچنین نشان می‌دهد: با وجود تعطیلات نوروزی و با آنکه معاملات بورس در فروردین ماه فقط در ۱۶ روز پیگیری شد، سود نقدی بورس تهران بالغ بر یک درصد بوده است، همچنین مقایسه شاخص قیمت و سود نقدی در فروردین ماه ۸۷ نسبت به فروردین سال گذشته از افزایش ۱۹.۴ درصدی این شاخص حکایت دارد؛ به طوری که شاخص بورس تهران که در ۳۱ فروردین ۸۶ در عدد ۳۰ هزار و ۵۸۴ واحد باقی مانده بود در پایان فروردین امسال به ۳۶ هزار و ۵۰۵ واحد رسید.

شاخص قیمت هم با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به فروردین سال گذشته به ۱۰ هزار و ۱۵۲ واحد رسید. این گزارش حاکی است، معاملات فروردین ماه در ۱۶ روز کاری دنبال شد و ارزش معاملات در مقایسه با سال گذشته ۱۷ برابر افزایش یافت.

حجم معاملات نیز در این مدت با ۱۱ برابر افزایش به ۴ هزار و ۲۶۵ میلیون سهم رسید که علت این موضوع قطعی شدن معامله بلوک چهارم شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود.

فلزات اساسی در صدر

آمارها نشان می‌دهد: گروه فلزات اساسی که در حال حاضر بزرگترین گروه بورس است، بیشترین حجم معاملات بورس را نیز در فروردین ماه به خود اختصاص داده است.

سهامداران بورس تهران در طول فروردین ماه امسال تعداد ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار سهم این گروه را به ارزش ۱۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال خریداری کرده‌اند که این میزان به لحاظ حجم ۷۸ و به لحاظ ارزش ۷۶ درصد معاملات بورس تهران را شامل می‌شود.

پس از فلزات اساسی، گروه استخراج کانه‌های فلزی که در مجموع شامل ۸ شرکت هستند ۵.۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بورس را به خود اختصاص دادند.

گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، قند و شکر و ساخت وسایل ارتباطی نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.