مدتی است به محله هایتان نیامده ایم. نه اینکه فراموشتان کرده باشیم یا از یادمان رفته باشید....

سروش جنابی / دبیر تحریریه : مدتی است به محله هایتان نیامده ایم. نه اینکه فراموشتان کرده باشیم یا از یادمان رفته باشید، دست روزگار شادی دیدارتان را از ما ربوده بود. عذرمان هم موجه است. حال و روز مطبوعات از مدتها پیش نامساعد است. بسیاری از روزنامه ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند. تنگناهای اقتصادی و فشار ناجوانمردانه تحریمها مشکلات پیش بینی نشدهای در بازار نشر و کاغذ ایجاد کرده بود که هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست دوباره گریبان روزنامه ها را نگیرد. با این حال، تلاش بی وقفه همکارانمان و حمایتهای دوستانی آشنا با کارکرد نشریه محلی و محبوبیت «همشهری محله» میان مردم کوچه و بازار در ادوار گذشته نتیجه داد و انتشار مکتوب در سال جدید میسر شد تا از این هفته مهمانتان شویم. 
خوشبختانه انتشار مجدد همشهری محله با تغییر و تعدیل برخی سیاستها در شهرداری تهران همزمان شده است. مدیریت شهری در دوره فعلی بر مفهوم ارزشمند «شهر زیست پذیر» تأکید دارد و رسیدن به این هدف را از طریق توسعه همه جانبه محله ها امکانپذیر می داند؛ به عبارت دیگر، اولویت جهتگیری در برنامه و طرحهای شهرداری های مناطق «محله محوری» است که ابزار آن، اجرای پروژههای کوچک مقیاس است. 
پروژه های خرد در محله های تهران با هدف توسعه محله ای برای ارتقا و تکمیل سرانه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی در هر بخش کوچک پایتخت، توجه به مسائل عمرانی و رفع مشکلات شهری و هر آنچه زیست محله ای را مطلوب تر کند و حس تعلق محله ای را افزایش دهد، اجرا خواهد شد. گزینش این طرحهای کوچک مقیاس بر پایه رأی و درخواست ساکنان هر محله صورت خواهد گرفت و این میان، به طور طبیعی نقش معتمدان محلی یا شورایاران برجسته خواهد شد. اگر چه این نهاد محله ای در چند سال اخیر به چالشهایی در تنظیم روابط با شورای شهر و مدیران شهری گرفتار آمده بود، اما اکنون به نظر می رسد فرصتی دوباره برای گسترش روابط و نقش آفرینی پیدا خواهد کرد. 
رسانه محلی، در کنار معتمدان محلی، ظرفیتی پردامنه ایجاد می کند که مطالبات مردم در نگاه مدیران شهری برجسته سازی و در عین حال، مرجعی برای پیگیری مطالبات مردم ایجاد شود. به موازات این وظیفه مهم، فرصت های جدیدی برای شورایاران در جهت تسهیل ارتباط با مسئولان و ساکنان محله فراهم می آورد و مسیرهای جدیدی برای مدیران شهری در شناسایی مطالبات مردمی و افزایش مشارکتها می گشاید. 
این نشریه از 14 سال گذشته با همین رویکرد کنار ساکنان محله های مختلف تهران ایستاده است و از همان ابتدا خود را وکیل مردم می دانسته و می داند. پربیراه نیست که گفته شود این نشریه به تهران و تک تک تهرانی ها تعلق دارد؛ چراکه پیشاپیش سند «محله» به نام شما، بچه های محلههای تهرون، خورده است.