همشهری آنلاین: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر دولت حاضر شود سهام شرکت‌ها را به صورت اقساطی واگذار کند، کمک بزرگی به بازار سرمایه خواهد شد.

صالح‌آبادی با بیان این مطلب گفت: سازمان بورس اعطای تسهیلات 1500 میلیارد تومانی خرید سهام را پیگیری خواهد کرد و خوشبختانه رییس‌جمهوری موافق فروش اقساطی سهام شرکت‌ها برای تقویت طرف تقاضا دربازار است که بدون شک این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در روند واگذاری‌ها داشته باشد.

وی در مورد عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا افزود : هم‌اکنون در انتظار درخواست بورس کالا به همراه گزارش توجیهی آنها هستیم که در صورت تصویب هیات پذیرش، سهام آن در بورس عرضه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر واگذاری سهام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی، بانک‌های ملت و صادرات، پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز و مخابرات مورد بحث است که به مرور سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه می‌شود.

رییس سازمان بورس درمورد زمان عرضه سهام شرکت کشتیرانی در بورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی هماهنگی‌های لازم را برای عرضه سهام این شرکت در روز 28 اردبیهشت ماه جاری انجام داده است اما این عرضه بعد از اصلاح اساسنامه این شرکت انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص عرضه سهام شرکت مس در بورس مالزی گفت: اقدامات خوبی دراین زمینه انجام شده است که اطلاع‌رسانی در این مورد با پیشرفت کارها انجام خواهد شد.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: برنامه پنج‌ساله بازار سرمایه تا پایان سال تدوین و در اختیار بازار قرار خواهد گرفت.

وی از انتشار گزارش کامل تخلفات شرکت‌های کارگزاری در سال 86 خبر داد و گفت: این گزارش‌ها در نشریه ویژه‌ای منتشر خواهد شد.

صالح‌آبادی در باره رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از کانون کارگزاران خواسته است تا شرکت‌های کارگزاری را بر اساس معیارهای استاندارد رتبه‌بندی کند.

وی در ادامه اعطای مجوز بازارگردانی سهام به منظور افزایش نقدشوندگی در بازار را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال 87 اعلام کرد و گفت: شیوه جدید بازارگردانی امسال در بورس راه‌اندازی می‌شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: جلسات متعددی با کارگزارانی که تجربه بازارگردانی به شیوه سابق را داشتند امسال برگزار شد به طوری‌که هم اکنون چارچوب آن طراحی شده است.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: با راه اندازی شیوه جدید بازارگردانی، محدویت‌ها (دامنه نوسان و حجم مبنا) کاهش خواهد یافت که این امر به نقدشوندگی و افزایش حجم معاملات کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: درگذشته شرکت‌های کارگزاری از یک سهم خاص حمایت می‌کردند و به نوعی کار بازارسازی سهم را انجام می‌دادند اما در شیوه جدید حمایتی از سهم انجام نمی شود بلکه هدف ایجاد نقدشوندگی در سهم است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه چارچوب اعطای مجوز بازارگردانی سهام به زودی به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد، گفت: شرکت‌های کوچک در فاز نخست این طرح قرار دارند.

واگذاری بخشی از فرآیندها به نهادهای تخصصی

رییس سازمان بورس گفت: بخشی از فرایند اعطای مجوز افزایش سرمایه به شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های" کارگزار معرف" واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به زودی چارچوب و مقررات افزایش سرمایه شرکت‌ها را تصویب خواهد کرد، افزود: نهادهای تخصصی که سال گذشته در بازار سرمایه ایجاد شد می توانند برخی از این وظایف را برعهده گیرند. شرکت ها بر اساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار موظفند از طریق مشاور پذیرش (شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های کارگزار معرف ) وارد بورس شوند تا ورود آن‌ها در بورس تسریع شود.

تدوین مقررات در عرضه‌های اولیه

صالح آبادی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار امسال از شرکت بورس خواسته است تا مقررات نحوه عرضه‌های اولیه را تدوین و به سازمان پیشنهاد دهد.


سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای کشف قیمت سهام شرکت‌ها در بورس وجود دارد، افزود: روش اول این است که تقاضا و کشف قیمت سهام شرکت‌ها روز عرضه انجام شود اما در روش دوم می‌توان سه روز قبل از عرضه، تقاضاها را وارد سیستم کرد تا در روز عرضه متقاضیان وارد رقابت شوند.


در روش سوم، مشارکت عموم مردم مدنظر است که کارگزاران از طریق بانک‌ها درخواست خرید را دریافت می‌کنند تا عرضه‌ها از این روش انجام شود. در روش دیگر، سهام با قیمت ثابت از طریق یک شرکت تامین سرمایه عرضه می‌شود که این شرکت مسئولیت خرید باقی‌مانده سهام را نیز برعهده خواهد داشت.

صالح‌آبادی تصریح کرد: در این روش، کارشناسی بیشتری در قیمت‌گذاری سهام انجام می‌شود تا بازار کشش خرید را داشته باشد.

تسریع در انتشار اطلاعات شرکت‌ها

سازمان بورس و اوراق بهادار با استناد به ماده 19 قانون بازار اوراق بهادار راه‌حل کوتاهی را برای دریافت اطلاعات شرکت‌ها در نظر گرفته است.


وی با بیان اینکه از این پس تمامی شرکت‌ها ملزم به ارائه اطلاعات خود در زمان مقرر هستند، اظهار داشت: بر اساس ماده 19 قانون، هر شرکتی که اطلاعات خود را به موقع به بازار ارائه ندهد، پرونده‌اش به دستور دادستان، سریعا پیگیری قضایی خواهد شد. این امر باعث افزایش نقدشوندگی سهم و کاهش توقف نمادها در بازار خوهد شد.

تدوین و تصویب 5 مقررات جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین و تصویب 5 مقررات جدید در سال 87 خبر داد و گفت: در سال جاری مقررات مربوط به نهادهای مالی جدید، مقررات راهبری شرکتی و صورت‌های مالی نمونه بانک‌ها، صورت های مالی آتی، صورت‌های مالی بر سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدوین، دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران تکمیل و مقررات بورس کالای ایران به روز آوری خواهد شد.

استودیو تلویزیونی در انتظار مساعدت صدا و سیما

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این سازمان هزینه‌های راه‌اندازی استودیو تلویزیونی را تقبل می کند، گفت: اما باید ضمانت‌های لازم برای استمرار در پخش برنامه‌های بورس از سوی مسئولان صدا و سیما داده شود تا هزینه‌های سنگین راه‌اندازی این استودیو توجیه‌پذیر باشد.

وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس را اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اعلام کرد و افزود: صداو سیما نباید بابت برنامه‌های ملی (سهام عدالت، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی) هزینه‌ای را از این سازمان دریافت کند. در صورت رفع این مشکلات، سازمان بورس تدابیر لازم را برای راه‌اندازی استودیو تلویزیونی انجام خواهد داد.


وی برگزاری دو آزمون اصول مقدماتی و تحلیل‌گری بازار سرمایه، اعطای مجوز شرکت‌های مشاوره و سبدگردان در بازار سرمایه، کمک به شرکت‌های تامین سرمایه جهت گسترش حوزه فعالیت آن‌ها در کشور، تثبیت و گسترش فعالیت‌های هسته حفاظت اجتماعی سازمان بورس به عنوان پیشگیری و حل و فصل جرائم بورسی، نظارت بر حسن اجرای قانون و مقررات در حوزه نهادها و تشکل‌های تحت نظارت، راه‌اندازی سایر کانون‌ها و انجام امور مربوط به هیات داوری را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 87 اعلام کرد.