تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۹

ترجمه - ستاره سمائی: بنابر یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها، هند در عرض 2 سال حدود 60 درصد از بیماری‌های قلبی سرتاسر جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

بنابراین مطالعه که در مجله انگلیسی لنست به چاپ رسیده، این مقدار 4 برابر بیشتر از سهم جمعیت جهانی است.

این تحقیق که توسط محققان کانادایی و هندی انجام شده، نشان می‌دهد یکی از بزرگترین مشکلات هندی‌ها این است که نمی‌توانند در مواقع اضطراری به موقع به بیمارستان برسند.

بیماری‌های قلبی هر سال جان 1/ 7میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. مدت زیادی است که کشورهای جنوب آسیا به عنوان دارنده بیشترین موارد گرفتگی شدید رگ‌های قلب شناخته شده است اما این اولین مطالعه جامعی است که به جمع‌آوری اطلاعات آماری بیماری‌های قلبی پرداخته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کیم ایگل، متخصص قلب و عروق اعلام کرده که این مطالعه اقدام بزرگی محسوب می‌شود چراکه اولین اطلاعات جامع از اپیدمی گرفتگی شدید رگ‌های قلب در هند به دست آمده و کمک زیادی به شناسایی فرصت‌های پیشرفت در زمینه درمانی خواهد کرد.

ایگل اضافه کرده است: همان‌طور که اقتصاد هندی‌ها رشد می‌کند، امکان افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی‌هم بیشتر می‌شود.

مطالعه توسط تیمی از محققان انجام شده که دکتر دنیس خاویار از آکادمی ملی علوم بهداشت سنت جان در شهر بنگالر آن‌را رهبری کرده و بقیه اعضای گروه در کانادا مراحل انجام تحقیق را دنبال ‌کرده‌اند. این تیم حدود 21 هزار بیمار حمله قلبی را که در 89 بیمارستان در 50 شهر بستری بودند، مورد مطالعه قرار داد. بنا بر این مطالعه، تمام عوامل خطر در هند نیز مانند سایر نقاط دنیا بود و استفاده از تنباکو،‌ سطح بالای لیپید در خون به خاطر استفاده از چربی اشباع شده در رژیم غذایی و فشار خون را هم شامل می‌شد.

به طور معمول،‌ رسیدن به بیمارستان در هند حدود 300 دقیقه طول می‌کشد که این مدت دو برابر کشورهای  پیشرفته  است.

این گزارش حاکی از آن است که تعداد کمی از بیماران از آمبولانس استفاده می‌کنند و بیشتر مردم به خاطر محدودیت‌های مالی ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین فقر، بیشتر هندی‌ها را از کسب درمان‌های معمول شامل جراحی باز می‌دارد چراکه بیشتر آن‌ها باید خودشان تمام هزینه‌ها را تقبل کنند. این مطالعه همچنین نشان داده است که بسیاری از بیماران هندی بین 3 تا 6 سال نسبت به بیماران کشورهای پیشرفته جوان‌ترند.

بی‌بی‌سی
25 آوریل 2008