رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نقده گفت: به دلیل نبود واحدهای فرآوری سنگ‌های معدنی و تزئینی در منطقه، اکثر سنگ‌های استخراج شده به صورت خام به استان‌های همجوار و کشورهای آسیایی و اروپایی از قبیل ترکیه، ایتالیا و چین صادر می‌شود.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، قربان انوشه، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نقده در استان آذربایجان‌غربی افزود: از ۱۲۴ هزار تن مواد معدنی استخراج شده از معادن نقده عملاً ۷۰ هزار تن از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.  

وی ادامه داد: از عمده سنگ‌های استخراجی در این معادن می‌توان به سنگ مرمر صورتی، مرمریت، سیلیس، مرمر سفید، خاکستری، عسلی، سنگ آهک، لاشه و مالون، سن و ماسه و مصالح کوهی اشاره کرد؛ که در این میان سنگ مرمر صورتی از جمله سنگ‌های تزئینی گران قیمت و شاخص و جزء سنگ‌های بی‌نظیر در خامورمیانه است که به کشورهای آسیایی و اروپایی از قبیل ترکیه، ایتالیا و چین صادر می‌شود.  

انوشه اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ معدن فعال و مابقی نیز به دلیل تحریم‌ها علیه صنعت کشور دچار مشکلاتی همچون عرضه، صادرات و غیره شده‌اند.  

وی تصریح کرد: در معادن فعال این شهرستان ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند، اکثریت قریب به اتفاق کارکنان در این معادن بومی هستند.  

انوشه اضافه کرد: میزان سرمایه‌گذاری در معادن شهرستان نقده در طی سال جاری بیش از ۳۵ میلیارد ریال است.  

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نقده، نبود واحدهای فرآوری سنگ‌های معدنی و تزئینی در منطقه را از اصلی‌ترین مشکل بخش معادن شهرستان عنوان کرد و گفت:  این محصولات به صورت خام به استان‌های همجوار و کشورهای یاد شده صادر می‌شود.  

انوشه نبود تسهیلات بانکی کم بهره برای حمایت از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری تخصصی و نبود فروش کافی در سطح کشور را از دیگر مشکلات معادن شهرستان عنوان کرد.