همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با روزنامه‌نگاران درخصوص بسته پیشنهادی ایران توضیحاتی ارئه کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت که در بسته پیشنهادی ایران ، موضوعاتی که می‌تواند به صلح و ثبات و امنیت جهانی کمک کند، مورد اشاره قرار گرفته است.

حسینی با بیان این نکته که این بسته با رویکرد به عدالت تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: در بسته پیشنهادی ایران بر محترم شمردن حقوق ملت‌ها و حاکمیت ملی کشورها تاکید شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، تهران بنای آن را دارد که در خصوص این بسته با کشورهای مختلفی که در معادلات جهانی موثر هستند، مذاکره کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره ایران با روسیه درباره این بسته پیشنهادی ، تصریح کرد که در گفت و گو با طرف روسی فقط کلیات بسته مطرح شده است.

بار بسته پیشنهادی ‪۵+۱‬

در این نشست خبری یک بسته دیگر هم مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت و آن ، بسته گروه ‪۵+۱‬ بود.

حسینی گفت که هنوز به صورت رسمی چیزی دریافت نکرده‌ایم اما قبلا به آنها توصیه کرده بودیم که نباید رویکرد گذشته آنها ادامه یابد و بسته پیشنهادی آنها باید مطابق با واقعیات موجود حقوق بین‌الملل و حقوق ملت‌ها باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: مشوقهایی که ناقض حقوق ملت ایران باشد مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

حسینی موضوع تعلیق غنی‌سازی در دوران مذاکرات را که در اظهارات برخی مسوولان روسی مطرح شده بود، رد کرد و گفت: هیچ تغییری در موضع ما بوجود نیامده است.

محور گفت‌و‌گوها با هیات عراقی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر هیات عراقی به تهران خاطرنشان کرد که این هیات دیدارهایی در زمینه‌های سیاسی ، اقتصادی و امنیتی داشته است.

حسینی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که از دولت نوری المالکی حمایت می‌کند و معتقد است که باید با گروه‌های مسلح غیرقانونی که در عراق مرتکب تخلف می‌شوند، برخورد شود و این موضوع در گفت‌و‌گو با هیات عراقی بار دیگر مورد اشاره قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امنیت و ثبات عراق همواره مورد تاکید ایران بوده است، خاطرنشان کرد که در این راستا تهران از تمامی ظرفیت خود برای ایجاد ثبات و همگرایی در میان گروههای مختلف عراقی استفاده کرده است.


موضع تهران در قبال توافقنامه عراق و آمریکا

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد موضع تهران در قبال توافقنامه عراق و آمریکا گفت: آنچه که در این زمینه مطرح شده در رسانه‌ها بوده است و از سوی مسوولانی بوده که سمت آنها مشخص نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: ایران معتقد است تصمیم نهایی در خصوص هر موافقتنامه‌ای را دولت و نمایندگان مردم عراق می‌گیرند و ایران حمایت خود را از موافقتنامه‌هایی که تامین‌کننده منافع مردم عراق است، اعلام می‌کند او تاکید کرد: تهران مخالف تحمیل مواردی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی از سوی هرکس به ملت عراق است که در تعارض با منافع و حاکمیت ملی این کشور باشد.

سفر رایس به اسراییل

سفر کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به اسراییل محور سوال دیگر خبرنگاران بود که حسینی در ارزیابی آن گفت: اهدافی که آمریکایی‌ها در این سفرها دنبال می‌کنند مشخص است و آن تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی به قیمت از دست رفتن حقوق مردم فلسطین است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا رویکرد اشتباه خود را در خلیج فارس و منطقه دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد که با هوشیاری کشورهای منطقه آمریکا به اهداف خود نمی‌رسد.

توصیه به گروه‌های لبنانی

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات لبنان به گروههای مختلف سیاسی در این کشور توصیه کرد که هوشیاری خود را حفظ کنند.

وی افزود: هوشیاری، مهمترین عاملی است که ملت لبنان و گروههای سیاسی به آن نیاز دارند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بر پایه ترور، کشتار ، اشغال و تهدید و با حمایت قدرتهای جهان شکل گرفته است، تاکید کرد: بحران خاورمیانه نشات گرفته از رژیم صهیونیستی است. وی تصریح کرد: ملت فلسطین با مقاومت و حمایت کشورهای اسلامی قطعا به تمامی حقوق خود دست خواهد یافت.

سخنان خاتمی

سخنان اخیر سید محمد خاتمی در مورد صدور انقلاب نیز یکی از سوالاتی بود که توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد و حسینی در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم اظهارات وی متوجه سیاست خارجی دولت نهم باشد.

نظام کنونی جهان تامین‌کننده منافع ملت‌ها نیست

رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص نظام جهانی، آخرین سوال از سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بود که حسینی در پاسخ بار دیگر مواضع رییس جمهوری را مورد تاکید قرار داد که نظام سلطه و نظام کنونی تامین‌کننده منافع ملتها به صورت عادلانه نیست و باید در آن تجدید نظر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر ضرورت شکل‌گیری نظامی مبتنی بر صلح و امنیت پایدار و عدالت و معنویت در جهان تاکید کرد.

برچسب‌ها