همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شرکت کنندگان در نشست پنج به علاوه یک توصیه کرد، تلاش کنند از سیاست های گذشته در قبال فعالیت های هسته ای ایران فاصله بگیرند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمحمدعلی حسینی در نشستی خبری یکشنبه 25 فروردین در واکنش به اجلاس پنج به علاوه یک که قرار است هفته آینده در شانگهای چین برگزار شود، گفت: یکی از محورهای مهم این اجلاس می تواند نحوه جبران خسارت هایی باشد که بر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه وارد شده است.

وی افزود:‌ این کشورها ماهیت مسالمت آمیز فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را می دانند و اطمینان دارند که دولت و ملت ایران ذره ای از حقوق مسلم خود عقب نشینی نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در باره اظهارات کوشنر در زمینه تشدید تحریم ها برضد ایران گفت:‌ سیاست تحریم از کار افتاده است و اثری ندارد، به ویژه آنکه مبنای اعمال تحریم، قطعنامه غیرقانونی و غیرحقوقی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی افزود:‌ توصیه ما به اجلاس پنج به علاوه یک این است که واقعیت های هسته ای ایران را درک کنند و بر مبنای آن تصمیمات درستی بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش اخیر رژیم صهیونیستی موجب ترس و وحشت در میان نظامیان این رژیم و ساکنان سرزمین های اشغالی شده است.

سیدمحمدعلی حسینی رزمایش اخیر رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و گمانه زنی هایی که در این خصوص وجود دارد، افزود: همانگونه که کارشناسان خارجی و همچنین کارشناسان داخلی این رژیم که بر این رزمایش نظارت داشتند اذعان کردند، رزمایش رژیم صهیونیستی موفق نبود و برخلاف آنچه گفته می شد به منظور تقویت روحیه سربازان و فرماندهان نظامی این رژیم است موجب ترس و وحشت در میان نظامیان و ساکنان سرزمین های اشغالی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با عربستان درخصوص لبنان گفت: رایزنی های دو کشور همچنان ادامه دارد که امیدواریم این رایزنی ها و همچنین رایزنی با سایر کشورها و طرف هایی که می توانند برای رسیدن به تفاهم و اجماع به گروه های لبنانی کمک کنند به نتیجه برسد و لبنان از وضع کنونی نجات یابد.

حسینی همچنین توقف مداخله کشورهای فرامنطقه ای را که در جهت منافع خود و رژیم صهیونیستی اقدام می کنند خواستار شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نظر دستگاه دیپلماسی درباره گمانه زنی هایی که در مورد تحرکات رژیم صهیونیستی در زمینه نظامی و جا به جایی فرماندهان نظامی این رژیم وجود دارد، گفت:اقدامات رژیم صهیونیستی نوعی عملیات روانی است که از گذشته به ویژه در چند سال اخیر وجود داشته است.

حسینی افزود:صهیونیست ها تلاش می کنند این فضا را در منطقه حفظ کنند اما مسئولان کشور ضعیف ترین احتمالات را در نظر گرفته اند و از این پس نیز در نظر خواهند گرفت.

وی تصریح کرد:رسانه های مختلف به ویژه رسانه های مرتبط با سیاستگذران تندروی امریکایی و رژیم صهیونیستی، در تلاشند تا این فضا را در منطقه حفظ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ، بار دیگر هر گونه بسته پیشنهادی یا مشوق گروه پنج به علاوه یک را که متضمن حقوق هسته ای ملت ایران نباشد رد کرد.

خبرنگاری از سیدمحمدعلی حسینی پرسید: گفته می شود در اجلاس گروه پنج به علاوه یک که چهارشنبه در شانگهای چین برگزار می شود قرار است یک بسته پیشنهادی مشوق ها به ایران داده شود؛ انتظار جمهوری اسلامی ایران از این بسته چیست؟

حسینی در پاسخ گفت: آنگونه که پیش از این نیز اعلام کرده ایم هر گونه پیشنهادی که متضمن حقوق جمهوری اسلامی ایران نباشد و یا تضییع و محدودکننده این حقوق باشد از نظر ما مردود است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده ترور شهید عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان و اینکه آیا این پرونده مسکوت خواهد ماند یا رمز گشایی خواهد شد گفت: مسئولیت اصلی رسیدگی به این پرونده، نیروهای امنیتی سوریه هستند و تحقیق در این باره ادامه دارد.

حسینی افزود: مسئولان سوری گفته اند به زودی نتیجه تحقیقات خود را در باره این ترور اعلام خواهند کرد.

وی درباره تحرکات جدید نیروهای ارتش ترکیه برضد شورشیان پ ک ک در مرزهای عراق و مسائل امنیتی مربوط به مرزهای سه کشور ایران، عراق و ترکیه گفت: تاکید ما همواره بر استفاده از راه حل هایی است که کمترین خسارت را داشته باشد و این راه حل ها باید با همکاری سه کشور مورد نظر قرار گیرد.

حسینی افزود: ما هشدارهای لازم را با طرف های ذی ربط مطرح کرده ایم و امیدواریم تلاش ها و همکاری های کشورهای منطقه فرصت را از گروه هایی که عملیات تروریستی انجام می دهند بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگان دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد یادداشت اعتراضی را در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی به شورای امنیت این سازمان ارائه و درخواست کرده اند که این یادداشت به عنوان سند ثبت شود.

سیدمحمدعلی حسینی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این باره بارها اعتراض کرده است افزود: سازمان ملل و شورای امنیت نباید در مقابل تهدیدات رژیمی که ماهیت اشغالگری و سابقه تجاوز دارد و با در اختیار داشتن سلاح های هسته ای، دیگر کشورها را تهدید می کند، سکوت کند و بی اعتنا بماند.

وی گفت: متاسفانه مشاهده می کنیم که مواضع سازمان ملل و شورای امنیت بر اساس تامین یا حفاظت از منافع رژیم صهیونیستی است.

حسینی درباره اجلاس همسایگان عراق در کویت و نیز اتهامات بعضی کشورهای عربی به ایران درباره دخالت در مسائل عراق گفت: در این اجلاس درخصوص امنیت و ثبات و بازسازی عراق گفتگو می شود و کشورهای گوناگون نظر خود را مطرح می کنند، ولی در اجلاس همسایگان عراق تا به حال این گونه نبوده است که جمهوری اسلامی ایران را متهم کنند بلکه از تلاش های ایران در زمینه بازسازی و تامین امنیت عراق تشکر شده است.

وی افزود: ایران همواره در این گونه اجلاس ها نظرها و ابتکارات خود را مطرح و از سایر کشورها دعوت کرده است سفارتخانه های خود را در عراق بازگشایی کنند و با دولت منتخب عراق تعامل فعال سیاسی داشته باشند.

حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام و در عمل هم اثبات کرده است که از روند سیاسی در عراق، دولت منتخب، نمایندگان مردم عراق و همه سازوکارهای شکل گرفته حمایت می کند و در این زمینه در حمایت از ثبات، امنیت و بازسازی عراق از فعال ترین کشورها بوده است.

وی افزود: ایران نخستین کشوری بود که در میان همسایگان عراق و کشورهای منطقه، سفارت خود را در عراق بازگشایی کرد و به صورت فعال به همکاری های خود در این کشور ادامه داده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات امریکایی ها درباره دخالت ایران در عراق گفت: امریکایی ها بدانند که سیاست های گذشته آنها کارآیی ندارد و فرار از واقعیات و متهم کردن دیگر کشورها راه درست خروج از گرداب عراق نیست.

حسینی در باره مذاکره با اروپایی ها گفت: درباره موضوعات متنوع و مختلفی آماده گفتگو با طرف اروپایی هستیم.

وی افزود: درباره مسائل هسته ای تنها مرجع ذی صلاح آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بررسی موضوع هسته ای ایران روند عادی خود را در آژانس پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اتهامات اخیر در زمینه دخالت در عراق و اظهارات پترائوس و کراکر مقامات امریکایی در عراق گفت: ما در این زمینه قبلا مواضع خود را اعلام کرده ایم و به نظر می رسد بیش از این ارزش گفتگو ندارد.

وی مسئله پیش آمده به گفته بعضی رسانه ها بین قایق های ایرانی و کشتی امریکایی را مسئله ای کاملا عادی خواند که بر اساس شناسایی کشتی های عبوری از خلیج فارس صورت می گیرد و گفت: آنچه بعضی رسانه ها به آن پرداختند شاید مغرضانه بوده است و این برخورد را مقامات ذی صلاح تکذیب کرده اند.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره قضیه سفارت انگلیس در باغ قلهک گفت: این قضیه و بعضی اقدامات غیرقانونی که دولت انگلیس انجام داده است از طریق مراجع قضایی در داخل کشور و نیز از طریق سفارت ایران در لندن، در مذاکره با انگلیسی ها در دست پیگیری است.

وی افزود: وزارت خارجه نظر سیاسی خود را در این زمینه به مراجع ذی صلاح اعلام کرده است و تصمیم گیری نهایی باید بر اساس مبانی حقوقی و قضایی صورت گیرد.

حسینی در واکنش به اخبار مربوط به انفجار در شیراز و دست داشتن احتمالی وهابی ها در آن گفت: بر اساس آخرین اخباری که داریم، هنوز مراجع انتظامی و امنیتی موضع مشخصی در این باره اعلام نکرده اند و از آنجا که تحقیقات در این باره ادامه دارد نمی توان در این زمینه پیشداوری کرد.

وی افزود: هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در اجلاس همسایگان عراق در کویت گفت: جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز که در سطح کارشناسان در دمشق درخصوص مسائل امنیتی عراق برگزار می شود و نیز در اجلاس وزیران امور خارجه که اوایل اردیبهشت در کویت برگزار می شود حاضر خواهد شد.

حسینی همچنین برگزاری مذاکرات در هفته های اخیر بین هاینونن معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی و سلطانیه نماینده ایران در آژانس را تایید کرد و گفت: سفر آقای آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و دیدار وی با محمد البرادعی مدیر کل آژانس هم در ادامه روند عادی گفتگوهای ایران و آژانس صورت می گیرد.

کد خبر 48666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز