همشهری آنلاین: برای حرکت به سمت یک بازار کارا باید محدوده نوسان قیمت حذف شود.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، مدیرعامل کارگزاری رضوی با اشاره به اینکه شرایط سال‌های پیش بازار سرمایه، مدیران بورس را مجبور به استفاده از محدودیت کرده بود، گفت: پایین بودن درصد سهام شناورآزاد شرکت ها موجب می‌شود تا در صورت بروز ریسک سیستماتیک مثبت تقاضا نسبت به عرضه متورم شود و چنانچه ریسک سیستماتیک منفی در بازار اتفاق افتد شاهد حالت عکس باشیم. تک محصوله بودن بازار هم به این مسأله دامن می‌زند.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: با این شرایط بازار مجبور به استفاده از محدودیت نوسان بود. اما افزایش یک درصدی این دامنه اقدام بسیار مناسبی است، که می‌تواند به روان شدن معاملات کمک کند. در این صورت می‌توان دامنه نوسان را به مرور افزایش داد و سپس حذف کرد.

وی تأکید کرد که امکان یکباره افزایش دامنه نوسان به پنج یا 10 درصد امکان پذیر نیست، چرا که تجربه نشان داده که بازار چنین پتانسیلی ندارد. بنابراین افزایش دامنه نوسان به سه درصد بازخورد خوبی داشته و بازار را به سمت شفافیت سوق می‌دهد.

این کارگزار بورس اوراق بهادار ابراز امیدواری کرد که با افزایش دامنه نوسان صف‌های خرید و فروش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار حذف شود.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال که تغییر دامنه نوسان از 2 درصد به 3 درصد چه تأثیری بر شاخص دارد، تصریح کرد: از آنجا که بازار تک محصولی است، تأثیر زیادی از ریسک‌های سیستماتیک می‌پذیرد و در صورت بروز ریسک با نوسان منفی مواجه خواهد شد.

حال این احتمال وجود دارد که شاخص بر اثر افت قیمت سهام مختلف کاهش یابد اما عکس این قضیه نیز صادق خواهد بود. بنابراین برآیند تغییرات قیمت نمی‌تواند تأثیر زیادی بر شاخص به جا گذارد.