جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: به نظر می‌رسد با افزایش دامنه نوسان سهام از شنبه ۲۱ اردیبهشت، تغییرات جدیدی در بازار ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، مدیریت بازار اوراق بهادار تصمیم گرفته است از امروز دامنه نوسان قیمت سهام را از ۲ به ۳ درصد افزایش دهد.

مدیران بازار امیدوارند با اجرای این طرح، نقدینگی موجود در بازار افزایش یابد و معاملات بورس روان‌تر شود. اما به نظر می‌رسد به غیر از این، تغییرات دیگری نیز در بازار ایجاد شود. 

برخی کارشناسان امیدوارند، حرفه‌ای‌های بازار با افزایش سطح دامنه نوسان، نقش فعال‌تری را در دست بگیرند.

پیش از این، بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند؛ کاهش سطح دامنه نوسان منجر به گریز حرفه‌ای‌ها خواهد شد اما مدیران وقت بورس بر این اعتقاد بودند که این موضوع باعث می‌شود تا سهامداران با ترس کمتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند و همین موضوع باعث افزایش حجم معاملات خواهد شد.

به غیر از موارد فوق، در صورتی که این طرح بتواند تاثیر روانی مثبتی بر بازار داشته باشد و حجم معاملات و شاخص‌ها را افزایش دهد، باید شاهد حضور بازیگران جدیدی در بازار باشیم که می‌توانند با خود نقدینگی جدیدی به بازار بیاورند.

نظر کارشناسان

مصطفی امید قائمی، رئیس سابق هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه وی دیگر عضو هیات مدیره نیست و در جایگاه یک کارشناس صحبت می‌کند گفت: افزایش دامنه نوسان در شرایط حاضر کمک بسیاری به روان‌شدن بازار خواهد کرد و منجر به رونق معاملات بورس خواهد شد. 

او که در دوران دبیرکل سابق بورس ریاست اداره نظارت بر بازار را بر عهده داشته است، در مورد تاثیرات این طرح ادامه می‌دهد: اجرای طرح افزایش دامنه نوسان از 2 به 3 درصد از امروز قطعا منجر به افزایش حجم معاملات خواهد شد چرا که این طرح اثرات روانی خاص خود را بر بازار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح افزایش دامنه نوسان باعث رشد شاخص‌ها خواهد شد، گفت: افزایش شاخص‌ها به مسائل متعددی از جمله قضایای کلان اقتصادی بستگی دارد و صرفا نمی‌توان گفت با افزایش دامنه نوسان به سطح 3درصد، شاخص‌های بورس هم رشد خواهند کرد.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان ضریب نقدشوندگی بازار را بیشتر خواهد کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع نوعی دستکاری در بازار محسوب نمی‌شود، گفت: ما به روش‌های گذشته کاری نداریم اما از زمان مدیریت جدید شرکت بورس سعی شده حرکت به سمت مکانیزم بازار آزاد  باشد. 

حذف صف‌های خرید و فروش

اکبر زرگانی نژاد، سخنگوی کانون کارگزاران هم امیدوار است، با افزایش دامنه نوسان سهام، صف‌های خرید و فروش از بین بروند و علاوه بر آن، معاملات بورس روان‌تر از گذشته انجام شود.

زرگانی نژاد به همشهری گفت:‌در شرایطی که سهام شناور کافی در مورد سهام اغلب شرکت‌های بورس وجود ندارد، سیستم نظارتی بازار چاره‌ای جز ایجاد محدودیت‌هایی نظیر تعیین دامنه‌نوسان نمی‌بیند اما همین تدبیر هم پیامدهایی نظیر تشکیل صف‌های خرید و فروش به دنبال دارد. 

او تصریح کرد: با وجود این استفاده از محدودیت دامنه نوسان، امکان جلوگیری از تغییرات شدید صعودی و نزولی را در بورس فراهم می‌آورد.  به گفته زرگانی‌نژاد هرچه در صدر تعیین‌شده برای دامنه نوسان رقم بالاتری باشد گردش سهام و نقدشوندگی بازار افزایش خواهد یافت و خرید و فروش با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

این کارگزار بورس اوراق بهادار، امکان استفاده از ابزار افزایش دامنه نوسان به منظور دستکاری در شاخص‌های بورس را رد کرد و یادآور شد: دامنه نوسان مانع از تغییرات ناگهانی در بازار می‌شود ‌اما این دلیلی بر دستکاری در بورس نیست.

او در ادامه با اشاره به دلایل استفاده از محدودیت دامنه نوسان تاکید کرد: مادامی که حجم کافی از سهام شناور در بازار وجود نداشته باشد، چاره‌ای جز اعمال پاره‌ای از محدودیت‌ها نیست.

تغییر در هیات مدیره شرکت بورس

مصطفی امیدقائمی از تغییر نماینده شستا در هیات مدیره شرکت بورس خبر داد و گفت: من دیگر در هیات مدیره شرکت بورس عضویت ندارم.

وی که پیش از این به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) رئیس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار بود از جایگزین‌شدن فرد دیگری به جای خود خبر داد و گفت: در حکمی که پیش از این از طرف شستا صادر شده، برای من حکم دبیر در نظر گرفته شد.

به این ترتیب قرار شد به زودی نماینده تامین اجتماعی در هیات مدیره شرکت بورس معرفی شود و من دیگر در این هیات مدیره عضو نیستم. به این ترتیب رئیس هیات مدیره شرکت بورس پس از تایید سازمان بورس تغییر خواهد کرد.

اواخر سال گذشته امید قائمی در شرکت صبا تامین (به عنوان مدیرعامل) جای خود را به حسین سلیمی داد و بنابراین با این تغییر مدیریتی نماینده حقوقی صبا تامین در شرکت بورس نیز براساس قوانین باید تغییر کند.

کد خبر 51304

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز