افزایش قیمت رهن و اجاره در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس همواره از موضوعاتی است که روز به روز افراد را به نقاط دور دست و حاشیه شهرها می‌کشاند، به‌طوری که بسیاری از افراد و ساکنان شیراز به دلیل نداشتن قدرت مالی مناسب برای داشتن یک سرپناه، به شهرهای همجوار مانند زرقان و لپویی روی آورده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا،  براساس  آمار اداره کل راه و شهرسازی استان فارس متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۲ درصد در بهار، ۲۶.۳ درصد  در تابستان، ۲۵.۴ پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد، اما در سال ۱۳۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷.۱ درصد در تابستان، ۳۱.۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱.۶ درصد در زمستان می‌رسد. همچنین بررسی وضع اجاره‌بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹.۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

اجاره‌نشینان شیراز از حاشیه شهر هم رانده شدند

آن طور که تابنده‌ماه، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز گفت: قیمت‌های رهن و اجاره منزل در شیراز در سال جاری به گونه‌ای شده که مردم حتی توان اجاره منزل در حاشیه شهر شیراز را هم ندارند.

قاسم تابنده‌ماه افزود: نرخ بیشتر وسایل و محصولات دائما در حال تغییر است و ساعت به ساعت گران‌تر می‌شود، روزهای گذشته یک منزل ۴ سال ساخت در یکی از مناطق شیراز متری ۱۸ میلیون فروخته شد وبا احتساب متراژ این واحد، مبلغ کل این خانه حدود بیش از دومیلیارد در اختیار مشتری قرار گرفت.  

تابنده‌ماه در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر قیمت رهن و اجاره در شیراز حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد گران‌تر شده است، اما متاسفانه اقشاری مانند کارگران در این بین با مشکل مواجه شده و بیماری کرونا هم باعث شده تمام برنامه‌های افراد درهم بریزد.

افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ رهن و اجاره در مناطق حاشیه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز ادامه داد: به عنوان نمونه، قیمت رهن و اجاره یک منزل در منطقه اکبرآباد سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تومان بدون رهن بوده است که متاسفانه مالک، رهن و اجاره سال جاری مستاجر را به ۳۰ میلیون تومان ودیعه با مبلغی بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش داده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز افزود: در حال حاضر مستاجرانی که در شیراز توان پرداخت رهن و اجاره بالا را ندارند به شهر زرقان مراجعه می‌کنند، چرا که وجود آپارتمان‌های زیاد مسکن مهر که با قیمت مناسبی هم عرضه می‌شود و فاصله‌اش تا شیراز نیز بسیار کوتاه است باعث استقبال مردم شده است.

قیمت رهن و اجاره در بالا شهر شیراز نجومی است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز گفت: قیمت رهن و اجاره منزل در نقاط مختلف شهر شیراز متفاوت است، قیمت رهن و اجاره در مناطقی مانند قصردشت، معالی آباد، فرهنگ شهر و ... بسیار نجومی و گران است و در مناطقی مانند پل فسا و... و. ارزان‌تر می‌شود.

تابنده‌ماه در ادامه بیان کرد: قیمت اجاره بعضی از مغازه‌ها هم در شیراز به بیش از ۵۰ میلیون تومان می‌رسد، به عنوان مثال قیمت یک مغازه فست فود در خیابان نیایش حدود ۲۲ میلیون تومان است و مالک این واحد هیچ تخفیفی به صاحب مغازه لحاظ نکرد.

وام مسکن هم کمکی به مستاجران نمی‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس هم افزود: شیوه توزیع پول و اعتبار در بانک‌های مسکن نتوانسته بازدهی خوبی در خانه‌دار کردن افراد داشته باشد، با مشاهده از جامعه به خوبی متوجه می‌شویم که مسکن یکی از مشکلات مهم در جامعه به شمار می‌رود که این مهم بیانگر این موضوع است که بخش‌هایی که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند نتوانسته‌اند موفق باشند و نیاز به بازنگری در این بخش هستیم.

سیدحسین افضلی گفت: در حال حاضر بانک مسکن در جمع‌آوری معوقات هم مشکل دارد، وام های مسکن باعث شد که پول و اعتبار به صورت خرد در سطح جامعه توزیع شود که این مهم با افزایشی هم که داشته است به هیچ وجه با قیمت‌های امروز مسکن تطابق ندارد.

شرایط زندگی روز به روز سخت‌تر می‌شود

خانمی میانسال که همسرش بازنشسته تامین اجتماعی است از وضع میزان رهن و اجاره بسیار گله‌مند است. وی در این باره گفت: سال گذشته یک منزل در منطقه احمدآباد اجاره کردیم که متاسفانه مالک در سال جاری چند بار خواستار افزایش میزان رهن و اجاره شده است.

وی افزود: در سال گذشته ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان بابت اجاره همین منزل پرداخت می‌کردم که متاسفانه صاحب‌خانه این مبلغ را در سال جاری به یک میلیون و دویست هزار تومان با ۲۰ میلیون تومان رهن افزایش داده است.

وی بیان کرد: میزان حقوق بازنشسته‌ها در سال جاری حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان شده است که باید حدود یک میلیون و دویست هزار تومان را بابت اجاره بپردازیم و تنها با ۶۰۰ هزار تومان زندگی کنیم. به طوری‌که در خرج خورد و خوراک و تامین نیازهای اولیه به شدت با مشکل مواجه شدیم.

به اساس این گزارش، به نظر می‌رسد هیچ اراده و حمایتی برای مستاجران وجود ندارد رانده شدن مردم از حاشیه شهر شیراز به شهرهای اطراف در آینده‌ای نه‌چندان دور مشکلات عدیده‌ای را برای اقشار آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند.