همشهری آنلاین: سید محمد علی حسینی در نشست خبری خود در خصوص بسته پیشنهادی ایران، نیز امضای فرمان تحریم ایران توسط پوتین، وقایع لبنان و دیگر مسائل خارجی پاسخ داد.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه  با بیان اینکه کلیات بسته پیشنهادی ایران برای مدیریت چالش‌های جهانی در حال ارائه به کشورهای مختلف است، گفت: در حال حاضر ما در حال طی مراحل تکمیل این بسته هستیم و پس از پایان این مرحله بسته را به طور کامل به طرف‌های مختلف ارائه خواهیم کرد اما در حال حاضر زمان بندی مشخصی را در این خصوص نمی‌توانیم ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بسته پیشنهادی ۱+۵ به ایران بار دیگر تاکید کرد که ادامه رویکرد گذشته فایده‌ای برای این کشورها ندارد و هیچ مشوقی هم سنگ و هم وزن حقوق ملت ایران نیست و لذا پیشنهاداتی که حقوق ملت ما را نادیده بگیرد قابل پذیرش نخواهد بود.

بحران در لبنان

حسینی سخنگوی در واکنش به تحولات اخیر در لبنان، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی پس از شکست مفتضحانه در جنگ ۳۳ روزه علیه ملت لبنان و مقاومت اسلامی، همواره تلاش کرده تا به هر شکل ممکن انتقام آن شکست را بگیرد.

وی افزود: تلاش رژیم صهیونیستی بر آن است تا اهدافی که نتوانست در سایه جنگ مذکور محقق سازد را با فتنه‌گری و حمایت برخی کشورها همچون آمریکا در شرایط فعلی لبنان عملی کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها هشدارداده بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نگه داشتن فضای لبنان در حالت بحرانی تلاش می‌کنند و با دخالت های آشکار خود مانع دست یافتن گروه‌های لبنانی به تفاهمی فراگیر و تحقق وحدت ملی در آن کشور و تثبیت ثبات داخلی آن می شوند.

فرافکنی آمریکا درباره لبنان

حسینی ادامه داد: اکنون نیز رژیم صهیونیستی، آمریکا و رسانه‌های وابسته به آنها مشغول تفرقه‌افکنی بوده و تلاش دارند شرایط کنونی لبنان به آنچه که درگیری‌های اقوام و مذاهب مختلف می‌نامند مرتبط سازند، این درحالی است که هر ناظر منصف می‌داند که چنین نیست.

وی سیاست فرافکنی آمریکا در عراق، افغانستان و مسائل فلسطین را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: رویه فرافکنی مشکلات و مسئولیت آن را به گردن دیگران انداختن رویه‌ای است که آمریکایی‌ها همواره دنبال کرده و در خصوص لبنان نیز پیگیری می نمایند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شاهد بودیم که برخی کشورهای منطقه که از ظرفیتی در لبنان برخور دار بوده‌اند به طور کاملا منفعلانه تنها نظاره گر سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در عرصه تحولات آن کشور بوده و به رغم آنکه می‌توانستند و می‌توانند در این میان موثر باشند اقدامی را ترتیب نداده اند.

پیشنهاد ایران برای حل بحران لبنان

حسینی با تاکید مجدد بر مواضع کشورمان در خصوص تحولات لبنان، اظهار داشت: همانگونه که پیش از این نیز اعلام شده ما معتقدیم تئوری وحدت ملی در لبنان کارگشا خواهد بود و می‌توان مسائل و مشکلات این کشور با تفاهم داخلی مرتفع کرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که راه حل لبنان داخلی است و دیگران نمی‌توانند به جای گروه‌های و جریانات داخلی آن کشور تصمیم گیری کنند.

حسینی افزود: بر همین اساس تهران از هر پیشنهادی برای خروج لبنان از بن بست فعلی استقبال کرده و آمادگی دارد تا ظرفیت‌های خود را در این چارچوب به طور کامل به کار گیرد.

ارائه کلیات بسته پیشنهادی ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین تحرکات ایران برای ارائه بسته پیشنهادی اش جهت مدیریت چالش‌های اصلی جهان اظهار داشت: در تماس‌هایی که با کشورهای مختلف داریم در خصوص محورهای کلی بسته صحبت‌هایی انجام شده که آغاز این روند به مذاکرات دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و سوبولوف کفیل دبیری شورای عالی امنیت ملی روسیه باز می‌گردد در حال حاضر نیز روسای نمایندگی ما در تعداد زیادی ازکشورها پیرامون محورهای بسته با مقامات کشورها گفتگو می کنند.

وی گمانه زنی‌ها درباره بسته مشوق‌های گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ درباره ایران را تایید نکرد و یادآور شد: هنوز بسته این کشورها به ایران ارائه نشده و آنها اعلام کرده اند که این بسته هنوز تکمیل نیست.

هیچ مشوقی هم سنگ حقوق ملت ایران نیست

حسینی تصریح کرد: درهمین رابطه ما نیز اعلام کرده‌ایم که ادامه رویکرد گذشته فایده‌ای برای این کشورها ندارد و هیچ مشوقی هم سنگ و هم وزن حقوق ملت ایران نیست و لذا پیشنهاداتی که حقوق ملت ما را نادیده بگیرد قابل پذیرش نخواهد بود.

هیئت آژانس در راه تهران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران طی هفته جاری خبر داد و گفت: قرار است این هیات به تهران سفر کند اما هنوز رئیس آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مشخص نشدن رئیس این هیات به معنای درخواست ایران جهت  جایگزینی فرد دیگری به جای اولی هاینونن است؟ گفت: از سخنان من نمی توان چنین برداشتی کرد بنده عرض کردم که هیات آژانس در هفته جاری به تهران می‌آید و ریاست این هیات را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین خواهد کرد.

شصت سالگی مولود نامشروع

سید محمدعلی حسینی در بخش آغازین نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س)، با اشاره به سالگرد تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در شرایطی خود را برای برگزاری مراسم شصتمین سالگرد تاسیس نامشروع خود آماده می‌کند که ساکنان بومی و تاریخی سرزمین فلسطین در محنت و رنجی عظیم به سر می برند.

وی افزود: سرزمین مقدس فلسطین در ۶۰ سال اخیر به زخم کهنه‌ای در تاریخ جامعه بشری تبدیل شده و مجموعه سیاهی از جنایات علیه بشریت را در کارنامه خود ثبت کرده است.

حسینی با اشاره به جنایات متعدد رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین، تداوم کشتار مسلمانان و اقدام علیه امنیت و ثبات منطقه‌ای را ازمصادیق بارز تروریزم سازمان یافته ودولت رژیم صهیونیستی علیه بشریت دانست و گفت: بسیاری از این موارد در کارنامه ننگین رژیم صهیونیستی ثبت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تاسف از حمایت‌های پنهان و آشکار بین‌المللی و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا از رژیم صهیونیستی به جنایات آن اظهار داشت : اینک زمان توجه به خواسته‌های ملت فلسطین و مطالبات آن فرا رسیده است. کشورها باید کمک به این ملت مظلوم برای احقاق حقوقشان در راستای تحقق عدالت را در دستور کار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ماهیت نژاد پرستانه، تجاوزکارانه و نامشروع رژیم صهیونیستی را عامل اصلی نا‌امنی در منطقه و عدم شکل گیری ثبات پایدار در آن می‌داند و در این شرایط از تمام دولت‌های اسلامی و غیر اسلامی درخواست می‌کند که به یاری ملت فلسطین بشتابند.

دور بعدی گفتگو با آمریکا

حسینی درخصوص سرنوشت نهایی دوربعدی گفتگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل عراق، گفت: هفته گذشته توضیحات لازم در این خصوص ارائه شده و اگر شرایط و فضایی که پیش از این ذکر آن رفت تغییر یابد می‌توانیم مجددا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

سولانا به تهران می آید؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سئوال که آیا تهران در انتظار دریافت بسته پیشنهادی ۱+۵، از کانالی مشخص است؟ گفت: هنوز طرف اروپایی مطلبی را در این خصوص منتشر نکرده و صرفا مطالبی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه قرار است نماینده‌ای برای این منظور به ایران اعزام شود، مطرح شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خاویر سولانا برای ارائه این بسته به تهران سفر خواهد کرد، تصریح کرد: هنوز در این باره موضع رسمی از کشورهای اروپایی دریافت نکرده ایم و آنچه وجود داشته در رسانه‌ها مطرح شده است.

اتهامات ضد ایرانی بی‌اساس است

حسینی اتهاماتی که درباره تحولات لبنان علیه کشورمان مطرح می شود را بی‌پایه و اساس دانست و یادآورشد کاری که ایران می‌تواند در این شرایط انجام دهد روشنگری و تاکید بر نقش و سیاست‌هایی است که ایران در منطقه داشته و دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا طی هفته‌های اخیر ایران و عربستان رایزنی‌هایی را برای حل بحران لبنان انجام داده اند، اظهار داشت: رایزنی‌های ما با عربستان از گذشته بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و این رایزنی‌های ما در سطوح مختلف و درباره مسائل متفاوت منطقه از جمله موضوع لبنان انجام شده است .

تیراندازی به خودروهای ایرانی در بیروت

وی در ادامه سخنانش اخبار منتشر شده مبنی بر تیراندازی به سمت خودروهای دیپلماتیک ایرانی در لبنان را تایید نکرد و گفت: اتفاق خاصی نیفتاده و در حال حاضر هم هیچ خبری که این قضیه را تایید کند از بیروت دریافت نکرده ایم.

فرمان پوتین از پیامدهای قطعنامه‌هاست

حسینی همچنین در واکنش به فرمان پوتین برای اجرایی کردن تحریم‌های ضد ایرانی در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت گفت: این موضوع از پیامدهای طبیعی صدور قطعنامه‌های غیر قانونی و ضد ایرانی در شورای امنیت بوده و ما در موقع خود گلایه و اعتراضمان را به کشورهایی که در صدور قطعنامه سهیم بوده اند اعلام کرده ایم.

اقدام متقابل ایران در برابر شکایت سنیوره

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درخصوص احتمال شکایت دولت سنیوره به سازمان ملل از ایران درباره آنچه که دخالت‌های تهران در مسائل کشورش می‌خواند، گفت: اینگونه اتهامات اساسی ندارد و معتقدم که طرح چنین مسائلی در واقع اهانت به گروه‌های داخلی لبنان است که برای مملکت خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: اساس سیاست خارجی ما عدم دخالت در امور کشورها و تقویت روابط متوازن با تمام گروه‌های فعال سیاسی در لبنان است ضمن آنکه اگر اعتراضی به صورت قانونی انجام شود طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از مبانی حقوقی پاسخ آن را خواهد داد.

روابط ایران و مصر در محاق

حسینی درپاسخ به خبرنگاری که درباره موضوع روابط ایران و مصر پرسید و گفت که با توجه به مواضع سرد قاهره در واکنش به ابراز تمایل تهران تعمیق مناسبات درهاله‌ای ازابهام قرارگرفته است، اظهارداشت: روابط ما با مصر در عرصه های اقتصادی، منطقه‌ای و بین المللی ادامه دارد و موضوع ارتقاء روابط سیاسی دو کشور نیز از جمله مسائلی بوده که بین دو کشور در حال پیگیری است.

انسداد جریان اطلاع رسانی در آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال کاهش محدوده ای که خبرنگاران می‌توانند در نیویورک برای تهیه گزارش از آن خارج شوند، گفت: درباره موضوع اطلاع دقیقی ندارم اما اگر خبر منتشر شده مبنی بر کاهش این محدوده از ۲۵ مایل به نیم مایل صحیح باشد در مرحله بعد نیز جریان آزاد اطلاع رسانی در آمریکا بسته خواهد شد ضمن آنکه در حال حاضر نیز رسانه‌های جمهوری اسلامی در نیویورک با محدودیت‌های مختلفی مواجه هستند.

بیشترین زیان را اتحادیه اروپا دید

وی همچنین با اشاره به ناکارآمدی تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان، تاکید کرد که اکنون مشخص شده اتحادیه اروپا بیش از دیگران در این روند ضرر کرده و امروز نوعی نگرانی در شرکت‌های دولتی و خصوصی بسیاری از کشورهای اروپایی به چشم می خورد و تاکید عموم این شرکت‌ها بر آن است که دخالت‌های دولت‌ها مانع از حضور شرکت‌های خصوصی در ایران نشود.

مواضع اولمرت نیاز به پاسخ ندارد

حسینی در واکنش به مواضع اخیر ایهود المرت علیه کشورمان، گفت: سیاست‌های رژیم صهیونیستی و تهدیداتش برای امنیت و صلح جهانی مسئله‌ای بارز و آشکار است و نیازی نمی‌بینیم که اظهاراتی که از سوی برخی مقامات این رژیم مطرح می‌شود پاسخ دهیم در واقع امروز چهره منحوس رژیم صهیونیستی برای جهانیان کاملا روشن است.

بسته‌ای بدون زمان‌بندی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که نمایندگان ایران در کشورهای مختلف در مذاکراتشان با مقامات غربی چه بخش‌هایی از بسته پیشنهادی ایران را مطرح می کنند؟ خاطر نشان کرد: آنچه سفرای ما در برخی کشورها دنبال می‌کنند ارائه محورهای کلی بسته جمهوری اسلامی ایران است که در حال تکمیل شدن است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران برای تکمیل و ارائه بسته پیشنهادی‌اش به کشورهای غربی زمان‌بندی مشخصی دارد؟ اظهار داشت: در حال حاضر ما در حال طی مراحل تکمیل این بسته هستیم و پس از پایان این مرحله بسته را ارائه خواهیم کرد الان هم زمان بندی مشخصی را در این خصوص نمی‌توانیم ارائه دهیم.

برچسب‌ها