تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۲

«می‌توانستیم برق را شکست دهیم اما، این فرصت از دست رفت.» قطبی این جمله را با افسوس تمام در کنفرانس خبری بعد از بازی با برق به زبان آورد.

هواداران پرسپولیس هنوز هم باور ندارند که فرصت صدرنشینی را به این راحتی از دست داده باشند. آنها که دیروز 15 دقیقه هم طعم صدرنشینی را چشیدند، خیلی زود رویاهایشان را نقش برآب دیدند تا با توجه به روند بازی همزمان سپاهان و صباباتری از اینکه فاصله 2 امتیازی شان با صدر دست نخورده باقی ماند، خوشحال باشند.
شاگردان قطبی دیروز یک نیمه اول رویارویی را سپری کردند؛ نیمه‌ای که 2 سورپرایز برای آنها داشت؛ یکی در دقیقه 40 و دیگری در دقیقه 43.

آن دقیقه چهلی گل آلن آودیچ به سپاهان بود که با فرار زیبای این بازیکن از تله آفساید طلایی پوشان به دست آمد. هلهله شادی 70 هزار تماشاگر پرسپولیسی از شنیدن خبر این گل فروکش نکرده بود که هلهله دوم با صدایی وحشتناک‌تر از راه رسید. فقط 3 دقیقه بعد از گل صباباتری، پرسپولیس هم با ضربه تماشایی محسن خلیلی به گل رسید؛ گلی به سبک کریستین رونالدو!

از این لحظه به بعد پرسپولیس صدرنشین لیگ بود، اما این صدرنشینی فقط 15 دقیقه دوام آورد. عقربه بازی‌های همزمان که به دقیقه 58 رسید، 2 اتفاق تلخ ورزشگاه آزادی را به سکوت کشاند و همه چیز را به وضعیت اول بازگرداند. ابتدا برق شیراز روی آشفتگی خط دفاع پرسپولیس توسط فرید عابدی به گل مساوی رسید و سپس درحالی‌که هنوز توپ توسط قرمزها به وسط زمین نرسیده بود، عماد رضای عراقی برای سپاهان گل مساوی را زد.

حال وقت آن رسیده بود که قرمزها برای تصاحب دوباره صدر جدول تلاش دوباره‌ای را آغاز کنند، اما به قول خلیلی آنها در نیمه دوم هیچ تمرکزی برای برتری بر حریف نداشتند. تازه اتفاقات بدتری هم در راه بود.

سپاهان خسته گل دوم را هم به صاباتری زد تا برای چند دقیقه هم که شده رنگ از رخسار پرسپولیسی‌ها بپرد. شاگردان ویرا که بازی باخته را برده بودند، اگر می‌توانستند  13 – 12 دقیقه دیگر هم دوام بیاورند، کار برایشان تمام شده بود، اما... «در این دیدار و به‌خصوص در دقایق پایانی پراشتباه ظاهر شدیم و موقعیت خوبی را برای کسب عنوان قهرمانی از دست دادیم. قطعا حفظ برتری 2 بر یک مقابل صبا نقش مهمی در قهرمانی زود هنگام تیم ما داشت و اگر این اتفاق افتاده بود، دیگر بازی مقابل پرسپولیس برایمان تشریفاتی بود.» افسوس ژوروان ویرا هم دست کمی از افشین قطبی نداشت. گل دوم سپاهان را حسین کاظمی در دقیقه 73 زد، اما 5 دقیقه بعد این فریدون فضلی بود که برای صبا گل تساوی را به ثمر رساند.

در همین 5 دقیقه چه بر هواداران پرسپولیس گذشت را باید از خودشان پرسید. آنها که رؤیای قهرمانی را کمرنگ می‌دیدند با به تساوی کشیده شدن بازی اصفهان دوباره امیدوار شدند. 10 دقیقه پایانی یک گل می‌توانست پرسپولیس را به صدر جدول ببرد، اما انگار عزم محمود یاوری برای متوقف کردن پرسپولیس جزم‌تر از اراده بازیکن ناکام پرسپولیس بود. آنها که تا دقیقه 90 از ضدحمله‌های برق شیراز در هراس بودند از معدود موقعیت‌هایشان در نیمه دوم هم هیچ استفاده‌ای نبردند تا همچنان خود را در فاصله 2 امتیازی صدر جدول ببینند.
در پایان بازی برق واژه «قلب شیر» با نوعی جدید از سوی افشین قطبی استفاده شد که تا به حال نشنیده بودیم: « تیم ما امروز به جای قلب شیر، قلب گربه داشت و ما آن طور که هواداران پرسپولیس انتظار داشتند بازی نکردیم!»

البته درگیری‌های پایان بازی در رختکن پرسپولیس خبر از این می‌دهد که خود قطبی از بازیکنانش خواسته اینگونه بازی کنند. یکی از بازیکنان پرسپولیس با طرح این سؤال که «چرا در بین دو نیمه از ما خواستی عقب بکشیم و حفظ نتیجه کنیم؟» سرمربی اش را به نقد کشید تا همین سؤال سرآغاز یک درگیری لفظی چند دقیقه‌ای باشد. ظاهرا قطبی نیمی از وقت استراحت بین دونیمه را به تبریک گفتن به بازیکنان پرسپولیس گذرانده و از آنها خواسته با توجه به برتری‌شان و شکست سپاهان مقابل صبا (!) تا حدودی انرژی شان را ذخیره کنند. به این جمله قطبی در توجیه تعویض کعبی توجه کنید: «او 2 اخطاره بود و نگران بودم که از بازی بعدی محروم شود، البته این موضوع تنها دلیل تعویض کعبی نبود!»

حرف‌های محمود یاوری که که به وعده‌اش برای متوقف کردن پرسپولیس عمل کرد، شنیدنی بود: «مقابل پرسپولیس با تمام وجود بازی کردیم تا عدالت برای تعیین قهرمان لیگ برتر رعایت شود. ما حتی در نیمه دوم ضد‌حملات خطرناکی روی دروازه پرسپولیس داشتیم و اگر در زدن ضربات آخر دقت می‌کردیم می‌توانستیم حتی با پیروزی این بازی را به پایان ببریم.»
یاوری یک جمله دیگر هم گفت که قطبی نتواست آن را بی‌پاسخ بگذارد. او گفت: «پرسپولیس در این بازی به سبک 40 سال پیش بازی کرد!» قطبی هم جواب این کنایه را اینگونه داد: « من این حرف یاوری را قبول ندارم و با وجود احترامی که به‌عنوان یک پیشکسوت و بزرگتر برای او قائل هستم معتقدم که پرسپولیس بازی خوبی انجام داد و می‌توانست برنده باشد. آنها پس از گلی که زدند عقب نشستند و به غیراز چند ضدحمله چندان فرصت خطرناکی نداشتند»

کدام تیم قهرمان می‌شود؟

 آیا باز هم می‌توان شانس قهرمانی پرسپولیس را بیشتر از سپاهان دانست؟!
قطبی هنوز معتقد است سرنوشت قهرمانی در دستان تیم اوست: «در هر صورت ما اگر برق را می‌بردیم، باز هم باید صباباتری و سپاهان را شکست می‌دادیم. اکنون هم چیزی تغییر نکرده و ما اگر صباباتری و سپاهان را شکست دهیم قهرمان لیگ می‌شویم. پس همچنان شانس قهرمانی در دست ماست.»

ویرا  هم با همین اطمینان از قهرمانی تیمش در لیگ حرف زد: «سپاهان تجربه بازی با پرسپولیس را دارد و چنانچه سرنوشت قهرمانی به دیدار پایانی موکول شود، شکست این تیم در تهران کار سختی نیست. البته فراموش نکنید که ما همین چهارشنبه هم آماده برپایی جشن قهرمانی هستیم!»

برخلاف قطبی و ویرا، یحیی گل محمدی کمتر برای رقبایش در تصاحب جام قهرمانی خط و نشان می‌کشد: « سرنوشت قهرمانی ما به بازی با پرسپولیس کشیده شد. این دیدار هم برای ما و هم برای پرسپولیسی‌ها حیاتی است و من امیدواریم بتوانیم با پیروزی در این بازی شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی افزایش دهیم.» فعلا سپاهان با 55 امتیاز، همچون هفته‌های گذشته شانس نخست قهرمانی است، پرسپولیس با 53 امتیاز نزدیک‌ترین تعقیب کننده طلایی‌پوشان است و صباباتری هم با 52 امتیاز ضلع سوم قهرمانی به شمار می‌رود. مطمئنا بازی‌های چهارشنبه خیلی چیزها را مشخص خواهد کرد.

وداع با ملوان

حالا دیگر پشیمانی برای اعضای هیأت‌مدیره ملوان فایده ندارد. اعتماد و حمایت آنها از محمد احمدزاده باید نتیجه می‌داد، اما نداد تا ملوان در حساس‌ترین و سرنوشت ساز‌ترین روزهایش فقط باختن را انتخاب کند!

ملوان که آخرین بار 16 هفته پیش رنگ پیروزی را به‌خود دیده است، دیروز حتی زور بردن تیم بی‌انگیزه راه آهن را هم نداشت و برای سومین بازی متوالی بازنده از زمین بیرون آمد. این باخت2 بر یک، البته به نوعی سنگین‌ترین باخت آنها بود، چون همزمان با تحمل فشار شکست، در جریان اخبار ناخوشایندی که از گیلان به گوششان رسیده بود، قرار گرفتند. تک تک بازیکنان ملوان در پایان بازی با راه آهن از شدت ناراحتی نای حرف زدن نداشتند، اما فقط یک سؤال بود که می‌خواستند جوابش را بدانند و بعد زانوی غم بغل بگیرند؛ پگاه چند، چند کرد؟!

جواب این سؤال برای همه آنها کوتاه بود و برنده! پگاه یک- هیچ برد!

صنعت نفت چطور؟ آن بازی یک – یک در جریان است! که البته چند دقیقه بعد معلوم شد بازی آبادان هم با همان نتیجه به پایان رسیده است. با همین 2 نتیجه فانوس سقوط نصیب ملوان شد تا در 5 روز آینده روزهای پر استرس و هولناکی در انتظار آنها باشد. ملوانی که تا همین پایان نیم فصل تیم چهارم جدول بود، حالا تیم هفدهم است و احمدزاده فقط یک جمله کوتاه دارد که به خبرنگاران بگوید: «چه بگویم؟!»

او با همین یک جمله در پایان بازی با راه آهن خودش را از شر خبرنگاران راحت کرد تا به لحظه بازگشتش به انزلی فکر کند. درست در لحظاتی که احمدزاده بدترین ثانیه‌های عمرش را سپری می‌کرد، نادر دست نشان خوشبخت‌ترین آدم روی زمین بود: « ما بخشی از مزد زحمات چندماهه مان را گرفتیم و حالا امیدوارانه به 2 بازی آینده فکر می‌کنیم. شاید با همین 3 امتیاز هم در لیگ برتر بمانیم، اما نمی‌خواهیم همه چیز را تمام شده بدانیم.»

پگاه با تک گل دقیقه 75 حسین ملکی، یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌های فصل را گرفت تا با توجه به امتیازاتی که صنعت نفت و ملوان از دست داده‌اند،90 درصد خیالش از بقا در لیگ راحت شود. حالا نماینده گیلان 35 امتیازی است و آن دو تیم دیگر 32 امتیازی.

احمد طوسی دیروز پس از تساوی نا امید کننده تیمش مقابل ذوب آهن (یک – یک) به هواداران آبادانی قول داد این تیم را در لیگ برتر نگه دارد. این در شرایطی است که صنعت نفت روز چهارشنبه باید در اصفهان به مصاف مدعی اصلی قهرمانی، سپاهان برود. آیا سپاهان به نفت هم امتیاز می‌دهد؟ وقتی معادلات بالای جدول با معادلات پایین جدول گره بخورد، دیگر نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد. پس بهتر است 2 روز دیگر صبر کنیم.