تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۹

مینا شهنی: براساس اخبار منتشر شده بنا بود تا پایان اسفند سال گذشته پاداش بازنشستگان پیش از ۷۹ به حساب‌شان واریز شود؛ وعده‌ای که در اوایل اسفند ماه پارسال حکایت از تصمیم جدی دولت و وزارت رفاه برای تعیین تکلیف این پاداش می‌کرد.

عبدالرضا مصری، با تاکید بر این‌که تمام تلاش‌ها برای پرداخت پاداش این دسته از بازنشستگان انجام شده‌است، گفته بود که ۵۰ درصد از مبلغ پاداش مورد‌نظر تا پایان اسفند به آنها پرداخت می‌شود.انتظار بازنشستگان تا آخرین روز پارسال به طول انجامید؛ انتظاری که بیهوده بود و تا آخرین روز اسفند ۸۶ هیچ بازنشسته‌ای پاداشش را دریافت نکرد.

مصری گفته‌بود: با پیگیری‌های مستمر این وزارتخانه در دولت، مابه‌التفاوت مطالبات بازنشستگان مربوط به آیین‌نامه اجرایی بند «ل» تبصره ۴ قانون بودجه سال ۸۱ تامین و در اسفند ماه پرداخت می‌شود.

او به صراحت اعلام کرده‌بود: بر این اساس، احکام مربوط به بازنشستگان قبل از سال ۷۹ مشترک صندوق بازنشستگی کشوری که مشمول این قانون می‌شوند، توسط سازمان بازنشستگی کشوری صادر و ۵۰ درصد مطالبات این گروه قبل از پایان سال جاری پرداخت می‌شود.

همان‌موقع هم وزیر هیچ زمان مشخصی برای پرداخت باقی‌مانده پاداش اعلام نکرد، ‌هر چند که وعده ۵۰ درصد نخستین هم عملی نشد.با شروع سال جدید اما ساز دیگری کوک شد. این‌بار زمزمه‌هایی برای اعطای سهام عدالت به جای پاداش خدمت اعلام شد.

طبق مصوبه هیات وزیران به‌منظور پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ پرداخت‌شده در اجرای بند «ر» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۸۲ کل کشور به بازنشستگان مشترک صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری پیش از سال ۱۳۷۹ (بر مبنای حقوق سال ۸۲) و نیز پرداخت مطالبات باقیمانده مطالبات بازنشستگان از صندوق بازنشستگان کشوری ناشی از بند «ل» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور تا حداکثر ۱۴ هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌های قابل واگذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بازنشستگان کشور و ۴ هزار میلیارد ریال برای بازنشستگان لشگری واگذار می‌شود.

مصری هم در روزهای پایانی فروردین ماه امسال درباره مطالبات بازنشستگان که از سال ۷۹ معوق مانده بود، گفت: قرار شد، مابقی این مطالبات را به‌صورت سهام عدالت به بازنشستگان پرداخت کنیم که هم مطالبات آنها داده شده باشد و هم آنها سرمایه‌ای قابل اتکا برای آینده داشته باشند.

با تائید این تصمیم در هیات وزیران و وزارت‌رفاه، بازنشستگان راهی جز پذیرش نخواهند داشت، اما گرفتن حق نظر از بازنشستگانی که مطالبات مانده از قبل‌شان را از دولت طلبکارند چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

عده‌ای از بازنشستگان نسبت به دریافت سهام عدالت به جای پول نقد از دولت معترضند. آنها دلایل گوناگونی برای این مخالفت دارند، از جمله‌ این‌که، سود سهام عدالت گرهی از مشکلات آنان نخواهد گشود، حتی در یک تماس تلفنی یکی از بازنشستگان با اعلام این دلیل که هم‌اکنون بیش از ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد، تاکید کرد عایدی سود سهام عدالت هرگز نمی‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی‌اش را برطرف کند.

دولت اما برای اظهار نظر این گروه از بازنشستگان حقی قائل نشده‌ و بدون درنظر گرفتن، خواسته‌های بازنشستگان پیش از ۷۹ با تصمیم‌گیری یکجانبه نسبت به نوع و نحوه پرداخت مطالبات‌شان تصمیم گرفته است.

نکته جالب توجه دیگری که در بحث مطالبات معوقه بازنشستگان پیش از ۷۹ خودنمایی می‌کند، سربسته نگاه داشتن نحوه محاسبه مطالبات است.

سازمان بازنشستگی کشور که مرکز محاسبه‌کننده میزان مطالبات بازنشستگان است هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نمی‌کند، این سازمان حتی از منتشر شدن آیین‌نامه و دستورالعمل چگونگی محاسبه این مطالبات نیز خودداری می‌کند.

مهم‌ترین بهانه‌ای که مسئولان سازمان بازنشستگی کشور ارائه می‌‌کنند، تخصصی بودن این محاسبات است.

محرمانه نگاه داشتن نحوه محاسبه از سوی این سازمان سبب شده است تا فضایی کدر و نامطمئن میان بازنشستگان شکل بگیرد. اما ریاست سازمان بازنشستگی کشور هنوز هم بر مواضع سازمانش برای ممانعت از انتشار کوچک‌ترین اخبار پافشاری می‌کند.