یک فوق تخصص گوارش، سوء هاضمه و روده تحریک پذیر را از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در میان مردم کشور عنوان کرد و گفت: هر درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، خونریزی، کاهش وزن و سختی بلع علایم بیماری‌های گوارشی هستند و فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سید فرشاد علامه گفت: در مورد شایع ترین بیماری‌های گوارشی در میان مردم کشورمان، اظهار کرد: شایع ترین بیماری گوارشی در حال حاضر سوء هاضمه است و مشکلاتی از جمله دل درد و درد معده بیشترین شکل بیماری سوء هاضمه هستند. در کنار سوء هاضمه، روده تحریک پذیر هم هست که این مشکل نیز خود را با اسهال، درد شکم و دل پیچه نشان می‌دهد و از شایع ترین بیماری های گوارشی است.

این فوق تخصص گوارش در مورد عوامل تشدید کننده بیماری سوء هاضمه و روده تحریک پذیر گفت: یکسری عوامل مشترک بر تشدید هر دو بیماری موثر هستند؛ از جمله اضطراب و استرس و با توجه به شرایط زندگی و نحوه عملکردمان و همچنین مصرف فست فودها و غذاهایی که سلامت کافی ندارند، شیوع این بیماری بیشتر شده است.

  • منطقه جغرافیایی بر شیوع بیماری های گوارشی تأثیری ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: منطقه جغرافیایی بر شیوع بیماری های گوارشی تأثیری ندارد، بلکه عادات غذایی و استرس‌ها هستند که این بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی درباره روش‌های تشخیص بیماری‌های گوارشی گفت: هر درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، خونریزی، کاهش وزن و سختی بلع علامت‌های بیماری‌های گوارشی هستند که هر زمان هرکدام شکل می‌گیرد باید به پزشک مراجعه داشته باشیم.

  • علایم گوارشی تنها نشانه بیماری کرونا نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علایم گوارشی بیماری کرونا نیز گفت: برخی بیان می‌کنند که در حال حاضر تنها بیماری های گوارشی از علایم کروناست؛ در صورتی که اینگونه نیست، بیماران مبتلا به کرونا در کنار علایم گوارشی دچار علایم تنفسی و سایر علایم نیز هستند.

علامه خاطرنشان کرد: مانند هر ویروس دیگری از جمله آنفولانزا که با علایم تنفسی، ضعف بدنی، بی حالی، خستگی، دل پیچه، دل درد و تهوع همراه است، ویروس کووید ۱۹ نیز در کنار سایر علایم مختلف، علایم گوارشی ذکر شده را نیز به همراه دارد.

برچسب‌ها