در مناطق ۲۱ و ۲۲ تعداد تشکل‌ها، خیّران و خیریه‌های کوچک و بزرگی که در زمینه‌های مختلفی از نیازمندان دستگیری و به آنها کمک و امدادرسانی می‌کنند، کم نیست.

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:   با این وجود بار اصلی این موضوع با کمیته امداد «امام خمینی»(ره) است که حدود هزار خانوار را در این محدوده تحت پوشش دارد. به‌ویژه در این روزها که بحرانی از جنس ویروس «کرونا» حسابی اوضاع و احوال مردم را به‌هم ریخته است، خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌دیده، بیش از هر زمان دیگری، به کمک نیاز دارند. سراغ رئیس کمیته امداد منطقه ۲۱ و ۲۲ رفتیم تا ضمن بررسی عملکرد این مرکز حمایتی در ۲ منطقه غربی پایتخت، گزارشی از ویژه ‌برنامه‌های آنها و مشارکت شهروندان در روزهای کرونایی تهیه کنیم. «احمد فعلی» معتقد است اگر فعالیت خیرخواهانه در محله‌ها هماهنگ انجام شود قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت.  


میزان مشارکت و کمک‌های نقدی شهروندان مناطق ۲۱ و ۲۲ چگونه بوده است؟  
پیش از اینکه به سؤال جواب بدهم، لازم است برای اطلاع مردم موضوعی را مطرح کنم. ۸۰‌درصد اعتبارات کمیته امداد امام خمینی(ره) ، از سوی دولت پرداخت می‌شود. ۱۷‌درصد هم وجوهات شرعی است که از دفتر مقام معظم رهبری و مجتمع اقتصادی کمیته امداد تأمین می‌شود. ۳‌درصد باقی مانده، کمک‌های مردمی است. گاهی تصور اشتباهی درباره کمیته امداد وجود دارد که فکر می‌کنند همه فعالیت‌های آن از محل «صندوق‌های صدقات» تأمین می‌شود و با این پول هم به نیازمندان کمک و هم حقوق کارمندان پرداخت می‌شود. مجموع پول جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات مناطق ۲۱ و ۲۲، به‌طور متوسط، ماهانه نزدیک به ۱۷۴ میلیون تومان می‌رسد. در حالی که چنین مبلغی تقریباً به اندازه پرداخت ۱۷ وام به مددجویان است. برای تأمین هزینه‌های ۹۲۳ خانواده تحت پوشش از طرف دولت ماهانه ۴ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود.  
 پس میزان مشارکت شهروندان مناطق ۲۱ و ۲۲ چندان خوب و رضایتبخش نیست و انتظارات را برآورده نمی‌کند؟  
خیر این‌گونه نیست. میزان کمک و مشارکت شهروندان این مناطق در کارهای خیر بسیار مطلوب و زیاد است، اما مسئله این است که با کمیته امداد همکاری ندارند. این در شرایطی است که کمیته امداد تنها جایی است که کمک‌های مردمی به‌طور دقیق مشخص است و می‌توانند آن را پیگیری کنند. ولی بسیاری از مردم هنوز با فعالیت‌ها و خدمات کمیته امداد آشنا نیستند و اطلاعات درست و کاملی درباره آن ندارند. در محدوده تحت‌پوشش کمیته امداد مناطق ۲۱ و ۲۳ برای کمک به نیازمندان و اقشار آسیب‌دیده از «کرونا»، حدود ۹۲ هزار سبد کالا تهیه و میان نیازمندان منطقه تقسیم کردند که تعداد بسیار کمی از ۹۲۳ خانواری که تحت پوشش کمیته هستند، این سبد کالا را دریافت کردند! وقتی لیست افرادی که این سبدهای کالا را دریافت کرده‌اند، بررسی کردیم دریافتیم افرادی که در این لیست بودند نه تنها نیازمند نبودند بلکه وضع مالی برخی از آنها نیز خوب بود. برای مثال در این فهرست فردی بود که در «یزد» خودرو «مزدا ۳» داشت. به جای این همه موازی‌کاری که با کمیته امداد صورت می‌گیرد اگر این همه خیّر و خیریه که به شکل پراکنده در محله‌های مختلف مناطق ۲۱ و ۲۲ فعالیت می‌کنند، دور هم جمع شوند و هم‌افزایی صورت گیرد، بسیار بهتر و مؤثرتر خواهد بود.  


 به نظر می‌رسد علت این موضوع به بی‌اعتمادی مردم بر می‌گردد و این گمان وجود دارد که کمک‌های آنها خارج از محله و در جاهای دیگر هزینه می‌شود؟  
به هرحال یکسری شایعات و بدبینی‌هایی علیه کمیته امداد وجود دارد. اگر مردم با کارها و فعالیت‌ها و سیستم کمیته امداد آشنا شوند، میزان مشارکت بسیار بیشتر خواهد بود. کمیته امداد، برنامه‌هایی دارد که بسیاری از مردم از آن هیچ‌گونه اطلاعی ندارند. مثلاً در یکی از خیریه‌های غرب تهران در منطقه ۵ که تقریباً نام آشنا و معروف است، حضور داشتیم. آقای خیّری برای کمک به آنجا که تعداد مددجویان‌اش به ۹۰ نفر هم نمی‌رسید، ۲ فقره چک ۴ میلیارد تومانی کشید. در مسیر برگشت، به آن آقای خیّر گفتم شما کار بزرگی انجام دادی و اجرت پیش خدا محفوظ است و من هم دعایت می‌کنم، چون گذشتن از مال و منال کار بسیار بزرگی است، چرا به مددجویان کمیته امداد کمک نمی‌کنی و یا در یکی از برنامه‌های ما می‌توانی ماهانه با پرداخت حداقل ۱۰ هزار تومان به انتخاب خودتان، سرپرستی یکی از کودکان تحت‌پوشش کمیته امداد را در تهران یا هر شهر دیگری برعهده بگیری، برایش جشن تولد بگیری و هزینه تحصیل‌اش را بدهی و اگر خواستی می‌توانی با او دیدار کنی. مبلغی را که واریز می‌کنی، مستقیم به حساب همان کودک واریز می‌شود و برای شما این امکان فراهم است که هر لحظه این حساب و پول واریزی را بررسی کنید. او گفت که از این ماجرا خبر نداشته است و در نهایت سرپرستی چند کودک را برعهده گرفت.  
 در بحران کرونا چه خدمات و کمک‌هایی برای مددجویان منطقه ۲۱ و ۲۲ داشتید؟  
در سال‌های گذشته که موضوع کرونا نبود، با کمک گرفتن از خیّران و شهرداری‌ها، سبدهای کالایی تهیه می‌کردیم و به دست مددجویان می‌رساندیم. ماه مبارک «رمضان» امسال، از محل کمک‌های جمع‌آوری شده از مساجد، خیریه‌ها، نهادها و ارگان‌ها، توانستیم ۲۵ هزار پرس غذا بین برخی از مددجویان توزیع کنیم. هم‌چنین در یک طرح مشارکتی، ۷ هزار و ۴۰۰ سبد کالا بین خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش توزیع کردیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دولت تنها می‌تواند به اندازه پرداخت مستمری مددجویان پشتیبانی کند. میزان کمک‌ها مردمی هم آنقدر نبود که بتوانیم این کار را انجام دهیم و شرمنده این خانواده‌ها شدیم. نکته دیگر درباره حمایت از مددجویان در زمینه کرونا این است که هرکدام از خانواده‌ها یک پزشک دارند. هزینه‌های درمان مددجویان برای هر بیماری از جمله کرونا رایگان است. خوشبختانه تاکنون هیچ‌کدام از مددجویان ما به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد همه هزینه‌های آنها رایگان است.

احمد فعلی / رئیس کمیته امداد منطقه ۲۱ و ۲۲
  • وام اشتغالزایی تا مسکن

رئیس کمیته امداد منطقه ۲۱ و ۲۲ درباره حمایت‌هایی که در قالب وام به مددجویان انجام می‌شود می‌گوید: «هر ماه نزدیک به ۷۰ وام بدون‌بهره‌ یا کم بهره‌به مددجویان پرداخت می‌کنیم. اگر مبلغ وام از منابع کمیته امداد تأمین شود، بهره‌ندارد و اگر از طرف دولت باشد، سود آن ۴‌درصد است. مبلغ وام نیز با توجه به نوع آن متفاوت است. برای مثال وام مسکن تا ۸۰ میلیون تومان می‌رسد. وام اشتغالزایی نیز داریم. در زمینه اشتغالزایی مواد اولیه، وسایل مورد نیاز را هم تأمین می‌کنیم و حتی کالای تولید شده را می‌خریم. هم‌چنین هزینه شهریه دانشجویان تحت پوشش پرداخت می‌شود. خدمات درمانی و تحصیلی رایگان نیز داریم. سال گذشته، ۵۷۰ نفر از مددجویان کمیته امداد در صنایع مناطق ۲۱ و ۲۲ مشغول به کار شدند که علاوه بر معرفی، هزینه آموزش آنها نیز از طرف کمیته امداد پرداخت شد. به صنایع گفته شد اگر از ما نیرو بگیرند، حق بیمه و مالیات آن را ما پرداخت می‌کنیم. کارها و دامنه فعالیت کمیته امداد بسیار زیاد است. »
شهروندان برای ارتباط با کمیته امداد مناطق ۲۱ و ۲۲ و کسب اطلاعات درباره فعالیت‌ها یا شیوه کمک و همکاری با این مرکز می‌توانند با شماره‌های ۴۴۵۱۴۳۸۰- ۴۴۵۱۳۷۸۹ - ۴۴۵۹۲۳۰۰ تماس گرفته وسؤال‌های خود را با کارشناسان مطرح کنند.