تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰

گروه حوادث - مهدی آئینی: با مامور کلانتری که از پله‌ها پایین می‌روم بوی تهوع آوری توی دماغم می‌پیچد که دلم را آشوب می‌کند، چند پله دیگر که پایین می‌روم قدم به داخل کارگاهی می‌گذارم که دیدن فضای آن حالم را بدتر می‌کند.

در این کارگاه کثیف و تهوع آور، روزانه ده‌ها کارتن‌ خرمای پلاسیده، اسید سیتریک و هسته‌های آلبالو مخلوط شده و تبدیل به صدها و هزاران بسته تمبر هندی، لواشک و آلوخشک بسیار آلوده می‌شدند اما برای صاحب کارگاه شاید هیچ اهمیتی نداشت که چه بر سر کودکانی می‌آید که این خوراکی‌های کثیف را مصرف می‌کردند.

دخمه کثیف برا ی تولید لواشک

عملیات پلیس برای کشف این دخمه وحشتناک تولید لواشک، تمبر هندی و آلوخشک بعدازظهر چهارشنبه - 25‌ اردیبهشت ماه- و زمانی آغاز شد که ماموران کلانتری 177 خاورشهر از طریق گزارش‌های مردمی در جریان فعالیت یک کارگاه غیرمجاز تولید هله‌هوله قرار گرفتند.

ماموران که با زیر‌نظر قرار دادن نامحسوس این محل، متوجه صحت گزارش شده بودند، ماجرا را به دادسرای قیامدشت اطلاع داده و با دریافت دستور قضائی عملیات دستگیری مالک این کارگاه زیرزمینی آغاز شد.

ساعت 6 بعدازظهر، در حالی که اکیپ‌های ویژه پلیس، کارگاه مورد نظر را به محاصره خود درآورده بودند، ماموران قدم به حیاط کارگاه گذاشته و وارد زیرزمین نموری شدند که محل ساخت لواشک‌‌های غیرمجاز بود.

ماموران در آنجا با همزن‌های کثیف و قدیمی‌ای روبه‌رو شدند که برای ساخت لواشک و تمر هندی از آنها استفاده می‌شد.محتویات لگنی که زیر هر همزن قرار داشت، ماده‌ سیاه‌رنگی بود که پس از ترکیب  در بسته‌های فریبنده‌ای با مارک جعلی یکی از شرکت‌های معتبر به بازار عرضه می‌شد.

با دستگیری مرد میانسالی که در این کارگاه مشغول به کار بود، جست‌وجوی ماموران در خانه قدیمی ادامه یافت و آنها با ورود به انباری دیگری که در گوشه‌ دیگری از حیاط قرار داشت، مقدار زیادی کارتن و قوطی‌های خالی که مارک‌ جعلی روی آنها چسبانده شده بود به همراه دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی کشف کردند.

فرمولی برای ساخت هله هوله‌های تقلبی

صاحب کارگاه که فرمول ساخت این هله هوله کثیف را در اختیار داشت دربازجویی‌ها درباره نحوه ساخت لواشک و تمر هندی‌های غیربهداشتی به ماموران پلیس گفت: پس از خریداری مقدار زیادی خرمای نامرغوب آنها را به کارگاه منتقل می‌کردم و پس از جوشاندن این خرماها، هسته‌هایش را جدا می‌کردم.

سپس مقداری رنگ و اسید سیتریک به آن اضافه می‌کردم تا به رنگ و مزه لواشک درآید و بعد آنها را در دستگاه مخصوص مخلوط می‌کردم و به این ترتیب لواشک آماده می‌شد.
 برای تهیه تمبر هندی و آلوچه نیز به همین مواد، مقداری هسته آلبالو که از قبل از کارخانه‌های کمپوت‌سازی‌ تهیه کرده بودم اضافه می‌کردم و سپس آنها را با دستگاه‌های همزن مخلوط می‌کردم.

پس از مخلوط کردن این مواد، با شگردی خاص آنها را در بسته‌هایی که از قبل مارک‌ جعلی شرکت‌های معتبر را روی آنها چسبانده بودم، بسته‌بندی می‌کردم و به مغازه‌‌داران می‌فروختم.

کارگاه کثیف پلمب شد
سروان افشار نجاتی- رئیس‌ کلانتری 177 خاور شهر- که مسئولیت عملیات کشف کارگاه غیرمجاز را بر عهده داشت با بیان اینکه طبق دستور قضائی این کارگاه پلمب و متهم راهی زندان شده است، گفت: در بازرسی این کارگاه، با بسته‌های لواشک و آلوچه‌ای مواجه شدیم که مارک، پروانه بهداشت و پروانه ساخت جعلی روی آنها چسبانده شده و تاریخ تولید آنها ماه‌های آینده درج شده بود.