سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

گروه حوادث - آزاده مختاری: راز فعالیت‌های مجرمانه جاعل حرفه‌ای، مدتی قبل و زمانی فاش شد که مردی به پایگاه 9 پلیس آگاهی پایتخت رفت و ادعا کرد که فریب یک کلاهبردار جوان را خورده است.

این مرد به کارآگاهان گفت: یک‌ماه قبل، مرد جوانی به مغازه لوازم برقی فروشی‌ من آمد و با معرفی خود به‌عنوان مامور خرید یکی از ارگان‌ها مدعی شد قصد خرید مقدار زیادی لوازم برقی دارد.

او سپس چند پیش فاکتور از من گرفت تا  تحویل مدیر امور مالی سازمان محل کارش بدهد و از این طریق بتواند چک خرید لوازم برقی را دریافت کند. چند روز بعد مرد جوان دوباره به مغازه‌ام آمد و پس از اینکه با ارائه مدارک شناسایی اعتماد مرا جلب کرد، اجناس مورد نظرش را تحویل گرفت و در قبال خرید آنها یک چک مدت دار به من داد.

چند روز بعد وقتی برای وصول این چک به بانک رفتم، متوجه شدم چکی که مرد جوان به من داده جعلی است و آنجا بود که متوجه شدم فریب یک جاعل کلاهبردار را خورده‌ام. پس از اظهارات این مرد، رسیدگی به ماجرا در دستور کار گروهی از کارآگاهان قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی مرد کلاهبردار آغاز شد.

در حالی که تنها سرنخ پلیس برای ردیابی متهم، شماره پلاک خودروی او بود، کارآگاهان به استعلام این شماره پرداختند و مدتی بعد موفق شدند مالک خودرو را شناسایی کنند.
این مرد در تحقیقات پلیسی مدعی شد در یک آژانس کرایه خودرو کار می‌کند و روز حادثه پس از آنکه مرد کلاهبردار خودروی او را کرایه کرده بود، وی را به فروشگاه لوازم برقی رسانده و از ماجرای کلاهبرداری خبر نداشته است.

سرهنگ عباسعلی محمدیان- رئیس پلیس آگاهی پایتخت – روز گذشته با بیان این خبر گفت: در حالی که در این شاخه از تحقیقات، کارآگاهان به بن‌بست رسیده بودند، بررسی‌ها برای یافتن سرنخ دیگری در این پرونده ادامه یافت تا اینکه چند روز بعد مرد کلاهبردار به همان آژانس کرایه خودرو مراجعه کرد تا خودروی دیگری را برای اجرای نقشه بعدی خود کرایه کند.

به‌دنبال این ماجرا، مدیر آژانس که در جریان کلاهبرداری‌های این مرد قرار گرفته بود با پلیس تماس گرفت و گروهی از کارآگاهان با عزیمت به محل آژانس، مرد کلاهبردار را دستگیر کردند.

با کشف یک چک سفید امضا در وسایل این مرد، وی به اداره پلیس منتقل شد و در بازجویی به کلاهبرداری 180 میلیون تومانی با استفاده از چک‌های جعلی اعتراف کرد. وی گفت: برای جعل مهرها و اسناد و مدارک هر سازمان ابتدا به‌عنوان ارباب رجوع به آنجا می‌رفتم و در یک فرصت مناسب با استفاده از دوربین تلفن همراهم از روی آرم شرکت ومهر کارمندانش عکس می‌گرفتم.

سپس با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشتم، از روی این عکس‌ها، مدارک جعلی تهیه می‌کردم و به این ترتیب نقشه کلاهبرداری را به اجرا در می‌آوردم. در این مرحله از نقشه‌ام با استفاده از کلاه گیس و گریم، چهره‌ام را تغییر داده و به سراغ عمده فروشان لوازم برقی و خانگی می‌رفتم. سپس با معرفی خودم به‌عنوان مامور خرید سازمان‌های دولتی از آنها اجناس مختلف خریداری کرده و هزینه آنها را با چک‌های جعلی می‌پرداختم.

کد خبر 51105

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز