تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۴

گروه شهری: کلیات طرح بزرگ احداث زیرگذر تجریش- قدمگاه صالحیه پس از حدود ۴ سال که برای طراحی اولیه آن صرف شد، توسط محمد باقر قالیباف شهردار تهران در یکصدویکمین جلسه شورای شهر برای ۱۵ تن از اعضای آن تشریح شد.

خسرو ‌دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران به ارائه توضیحات مختصری از این طرح برای خبرنگاران اکتفا کرد و جزئیات را منوط به بررسی نهایی این طرح در کمیسیون توسعه و عمران شورای شهرکرد.

وی در همین باره اظهار داشت: براساس طرح قدمگاه صالحیه تونلی ۲ طبقه یکی به‌منظور رفت و دیگری برگشت در ۲ جهت شرقی و غربی احداث خواهد شد که با انتقال خودروها به زیرزمین، سطح خیابان آزاد شده اختصاص به تردد عابرین پیاده خواهد یافت.

دانشجو ادامه داد: با توجه به وجود مشکل پارک برای زوار امامزاده صالح(ع) مراجعین به بازار سرپوشیده تجریش و گردشگران همچنین پیش‌بینی جای پارک لازم هم شده است.

ضمنا با در نظر گرفتن تراز ۴۰- ایستگاه مترو تجریش و فاصله زیاد آن تا سطح زمین( که شامل فضایی از ۴۰- تا صفرمی شود) از میدان قدس تا کمی جلوتر از سرپل تجریش کار انتقال بار ترافیکی سنگین این محدوده‌ها به دوش تونل‌های زیرزمینی خواهد بود.

ابهام در انتشار اوراق مشارکت نوسازی

دانشجو همچنین در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره تاثیر دستور توقف انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی در صدور مجوز انتشار اوراق مشارکتی که قراربود از سوی شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران استفاده شود، گفت: در برخی مواقع ازجمله مجوز فروش اوراق مشارکت، شورای شهر تنها یکی از نهادهای تصویب‌کننده است.

وی ادامه داد: در این موضوع به‌خصوص نیاز به هماهنگی با شورای عالی پول و اعتبار، بانک مرکزی یا وزارت کشور هم مطرح بود که در این صورت مواقعی هم پیش آمده که مصوبات شورا وتو شده است که در این مواقع اختیار ازدست شورای شهر خارج می‌شود.

طرحی برای رهایی از بحران تامین مصالح

محمد باقر قالیباف  در گزارشی به اعضای شورای تهران به موضوع بحران تهیه و تامین مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و میلگرد اشاره کرد و برای اعضای شورا از راهکارهای در نظر گرفته شده از سوی شهرداری برای رفع این معضل سخن گفت.

دانشجو نیز ضمن تایید حجم زیاد طرح‌های عمرانی دردست اقدام از سوی شهرداری و نیاز روزافزون به مصالح ساختمانی گفت: اعضای شورای شهر با راهکار مطرح شده از سوی شهرداری که عبارت است از وارد کردن مواداولیه سیمان و ارائه آن به کارخانجات تولیدکننده سیمان و متعاقب آن خرید سیمان ارزان‌تر موافقت کرد.

همچنین در مورد تامین میلگرد نیز توافق شد تا شهرداری با شرکت فولاد‌سازی‌ سپاهان وارد مذاکره شود که گویا به توافقاتی نیز دست یافته‌اند.

حراست از سرخه حصار 

قالیباف در جلسه شورای شهر همچنین از ضرورت حفظ اراضی جنگلی سرخه‌حصار به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های دنیا سخن گفت و از تنهایی شهرداری تهران در انجام این مهم گلایه کرد.

وی در عین حال از شورای شهر، قوه قضائیه و دستگاه‌های دولتی خواست تا در این باره از شهرداری حمایت کنند.

این درحالی است که به اعتقاد سخنگوی شورای شهر حفظ و حمایت از فضای سبز ۳۰۰ ساله اراضی سرخه‌حصار از مواضع انکارناپذیر شوراست اما شورا در عین حال معتقد است که تکلیف آن دسته از شهروندانی که سال‌ها قبل از طریق تعاونی‌های مسکن وابسته به نهادهای دولتی اراضی این محدوده را در اختیار گرفتند نیز باید سریعا روشن شود.

دانشجو در این باره ضمن تاکید بر موضع قاطع شورای شهر مبنی بر مخالفت با هرگونه ساخت و ساز در این اراضی گفت: در این باره ۲ تن از اعضای شورای شهر مامور شدند تا به‌منظور حفظ مصالح آن دسته از شهروندانی که در قبال اراضی سرخه‌حصار خود را ذی حق می‌دانند اقدام کرده و راهکارهای مختلف ازجمله خرید یا ارائه زمین معوض به این گروه را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: این مسئله باید در تعامل بین سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان زمین شهری، وزارت مسکن و قوه قضائیه برطرف شود، بدون اینکه حق شهروندان ضایع شود.