گروه شهری: پس از آنکه اواخر سال گذشته مجلس شورای اسلامی به شهرداری‌ها اجازه استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی تا سقف 10 میلیارد دلار را داد، محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت مترو با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران درخصوص ضرورت‌های استفاده مترو از این تسهیلات توضیحاتی را ارائه کرد.

از سوی دیگر،کمیسیون برنامه وبودجه شورا نیز با ارائه طرحی یک فوریتی وتصویب آن با اتفاق آرا  مجوزاستفاده مترو از تسهیلات حساب ذخیره ارزی کشورجهت احداث خطوط 3،‌ 6 و7 مترو را صادرکرد.

به گزارش همشهری، ضرورت استفاده ازذخایر صندوق ارزی ازآنجا ناشی می شود که به دلیل برخی تحریم های جهانی امکان جذب 3میلیارد دلار فاینانس مصوب برای خطوط3 و6  و7 مترو منتفی شده وکار احداث این خطوط را با کندی مواجه ساخته است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیزدرتایید استفاده متروازصندوق ذخیره ارزی گفت: فاینانس سود بالایی را به مدیریت شهرتحمیل می‌کند، اما برداشت از حساب ذخیره ارزی موجب می‌شود، سود پرداختی به جیب کشور برود.

دیگر میهمان شورای شهرتهران مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ بود که با ایراد سخنانی از اجرای طرح ضربتی خاموشی در تهران از یک‌ماه آینده و توزیع 20 میلیون لامپ کم مصرف میان شهروندان خبر داد. 

قطع همزمان برق ساختمان شورا و کناررفتن پرده عریض وطویل صحن شورا که برای نخستین باربه منظوراستفاده از نورطبیعی روز انجام شد هرچه بیشتر هشدارهای مطروحه ازسوی مسئولین توزیع برق را برای حاضرین درجلسه ملموس ساخت.

سعید مهذب ترابی در نود و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران  از تهرانی ها خواست تا در مصرف برق حتی از طریق خاموش کردن یک لامپ 100واتی صرفه جویی کنند چراکه استفاده از لامپ کم مصرف در زمان پیک مصرف موجب صرفه جویی 800 مگاواتی می شود.

وی از رشد 11 درصدی مصرف برق در تهران طی یک ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: 35درصد از تأسیسات و 16 درصد مشترکان برق در کشور در تهران قرار دارد.

بر اساس این گزارش، چمران گفت: باید هماهنگی های لازم برای نوسازی همزمان تاسیسات برق با سازمان نوسازی شهر تهران انجام گیرد.

ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که فقدان مدیریت واحد شهری موجب به‌هدر رفتن منابع می شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با توجه به کمبود منابع با مشکلات فراوان منابع را تأمین می کند اما همان هم به واسطه ناهماهنگی ها به جای استفاده بهینه، هدر می رود.

ارتباط تاریکی با ارتکاب جرم

احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که بررسی جغرافیایی جرم نشان می دهد که تاریکی با جرم ارتباط دارد، تصریح کرد: در برخی نقاط، مصرف برق بیش از حد نیاز است اما این باعث نمی شود که از نقاطی که با کمبود نور مواجه هستند به واسطه صرفه جویی در مصرف انرژی مورد غفلت قرار بگیرند. 

وی تأکید کرد: روشنایی نقش مستقیمی با امنیت و تاریکی با ناامنی دارد؛ به گونه ای که فقدان روشنایی در برخی مناطق، امنیت منطقه را مورد تهدید قرار می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بر ضرورت انجام مطالعات در بخش معماری نور و طراحی شهر تأکید کرد و گفت: گزارش‌ها و طرح‌هایی را که در این رابطه داریم به زودی مطرح خواهیم کرد.

توسعه فضای سبز عمودی

اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح تعیین بهای خدمات تشویقی شاخص‌های اقتصادی جلب مشارکت شهروندان در ایجاد و توسعه فضای سبز در شهر تهران را تصویب کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح،  شهرداری موظف می‌شود با توجه به محدودیت منابع اقتصادی و کالبدی موجود در توسعه فضای سبز، اعم از گیاهان غیرمثمر به صورت عمودی و افقی بر بدنه ساختمان‌ها و فضاهای بلا استفاده واجد شرایط اماکن شهری متناسب با وضعیت جغرافیایی طبیعی و زیست شهری تهران در توسعه و نگهداری فضای سبز، نسبت به انجام حمایت‌های لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اقدام کند.

تهران، شهرخاموش

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  خاطرنشان کرد: از مجموع مشکلات مطرح شده توسط شهروندان با شورایاری ها، کمبود نور به عنوان مشکل اول تهرانی ها مطرح  است.

براین  اساس، یک فوریت طرح پیشنهاد تأمین اعتبار توسعه شبکه توزیع نیروی برق شهر تهران به دولت و ساماندهی نحوه مشارکت شهرداری تهران و برنامه های اجرایی شرکت توزیع نیروی برق تهران به تصویب رسید.

کد خبر 51099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز